PKN Orlen do 2021 wybuduje we Włocławku hub wodorowy

2020-05-27 12:36
publikacja
2020-05-27 12:36
fot. Radosław Nawrocki / FORUM

PKN Orlen do końca 2021 roku wybuduje we Włocławku hub wodorowy, który będzie wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. Inwestycja obejmie instalację do produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego, infrastrukturę logistyczną i dwie stacje tankowania - poinformował Orlen w komunikacie prasowym.

Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. Koncern podpisał już kilka porozumień z samorządami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Porozumienia z kolejnymi samorządami są w trakcie uzgodnień.

PKN Orlen podpisał również list intencyjny z Pesą Bydgoszcz na budowę lokomotywy zasilanej wodorem, która będzie wykorzystywana na potrzeby logistyczne grupy Orlen.

"Jesteśmy przekonani, że w przyszłości wodór będzie bardzo istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, dlatego intensyfikujemy nasze prace w tym obszarze. Naszym celem jest umacnianie pozycji lidera na tym wymagającym rynku. Inwestycja, która już w przyszłym roku powstanie we Włocławku, to milowy krok umożliwiający nam skuteczne konkurowanie z największymi graczami w naszym regionie. W kolejnym kroku planujemy realizację podobnego hubu w rafinerii PKN Orlen w Płocku. Instalacja doczyszczania wodoru powstaje też w naszej biorafinerii w Trzebini" - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.

Do końca sierpnia Orlen ogłosi postępowanie przetargowe na realizację inwestycji hubu wodorowego we Włocławku, zlokalizowanego na terenie zakładu Anwil. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą wynosiły ok. 170 kg na godzinę, jednak jej konstrukcja modułowa pozwoli na elastyczne zwiększanie produkcji wraz ze wzrostem popytu.

Oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, Orlen rozwija również technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam w 2021 roku.

Ze względów technologicznych i ekonomicznych obecnie największy potencjał dla wodoru upatrywany jest w transporcie publicznym i cargo. Autobus z napędem wodorowym ma zasięg około 350-450 km i na jednym tankowaniu, trwającym ok. 10 minut, może jeździć przez cały dzień. W cyklu eksploatacji, szacowanej na około 12 lat, zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Ponadto silniki autobusów na wodór są około 20 proc. cichsze od tradycyjnych napędów. (PAP Biznes)

pr/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy

Firmy mogą zapłacić nawet 1 mln PLN kary

Komentarze (1)

dodaj komentarz
billbill
To jest bardzo dobry pomysł. Paliwo powstaje w kraju dzięki temu pieniądze nie wypływają zagranicę.Transport publiczny jest o wiele łatwiej przystosować do wodoru niż auta prywatne ponieważ gabaryty pojazdu pozwalają na montaż dużych zbiorników.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki