PKN Orlen chce być wiceliderem rynku detalicznego na Słowacji - poinformował prezes Orlenu Daniel Obajtek. Obecnie poprzez spółkę Unipetrol zajmuje na tamtejszym rynku czwartą pozycję.


"Obecnie jesteśmy czwartym graczem na rynku słowackim, ale niedługo chcemy być drugim" - powiedział Obajtek podczas spotkania z dziennikarzami.
Prezes poinformował, że wkrótce Orlen podpisze umowę kupna ponad 100 stacji paliw w regionie, ale nie sprecyzował, w którym kraju dojdzie do tej transakcji. Zaznaczył, że będzie to inwestycja w jednym z krajów, w których Orlen jest już obecny. Dodał przy tym, że nie wyklucza w przyszłości wejścia na kolejny nowy rynek w regionie.
Zgodnie z podpisanym w środę porozumieniem, Grupa MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się na terenie Polski za kwotę 610 mln USD, a PKN Orlen ma nabyć 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln euro.
Do tej pory PKN Orlen nie był obecny na detalicznym rynku węgierskim.
Prezes Obajtek poinformował, że przejmowane od MOL stacje paliw mają podobny wynik EBITDA jak sprzedawane stacje Lotosu. Docelowo mają one działać pod marką Orlen. Natomiast MOL ma licencję na maksymalnie 5 lat do używania marki Lotos na przejętych stacjach w Polsce.
PKN Orlen przeznaczy część środków pozyskanych ze sprzedaży stacji paliw na dalsze akwizycje w Europie Centralnej.
"Część środków, pozyskanych ze sprzedaży stacji paliw, przeznaczona zostanie na dalsze akwizycje w Europie Centralnej, zgodnie z założeniami strategicznymi" - powiedział prezes Obajtek.
Z kolei węgierski MOL poinformował, że dzięki przejęciu 417 stacji paliw w Polsce stanie się trzecim największym graczem na rynku detalicznej sprzedaży paliw w Polsce.
Koncern podał, że zawarte umowy wpisują się w aktualną długoterminową strategię rozwoju grupy.
"Polska będzie dziesiątym krajem, w którym, dzięki ogłoszonej dziś transakcji, Grupa MOL pojawi się ze swoją ofertą detaliczną. Łączna liczba stacji działających pod pięcioma markami w ramach portfolio Grupy wzrośnie zaś z 1.943 do 2.390. Liczba ta obejmuje również zakupione niedawno stacje OMV w Słowenii (120 obiektów) oraz 95 nowych stacji paliw na terenie Węgier i Słowacji. Umowy te oczekują jeszcze na zgody właściwych organów" - poinformował MOL.
Członek zarządu MOL Peter Ratatics, cytowany przez agencję Bloomberg, powiedział podczas telekonferencji z analitykami, że węgierska spółka chce być drugim pod względem wielkości graczem na rynku detalicznym w Polsce. (PAP Biznes)
pr/ asa/