Mercator Medical w znacznym stopniu wygasił proces poszukiwania potencjalnych celów akwizycyjnych i koncentruje się na dywersyfikacji od sektora rękawiczkowego - poinformowała wiceprezes Monika Żyznowska. Dodała, że na rynku nie widać obecnie zamiaru zwiększania podaży rękawic.


"W tym momencie nie rozważalibyśmy zakupu mocy produkcyjnych (...). Przez ostatnie lata deklarowaliśmy chęć albo kupienia podmiotu, albo zawiązania JV z podmiotami z naszej branży (...), natomiast żaden projekt nie znalazł finalizacji. Nie mogę powiedzieć, że zupełnie wygasiliśmy proces poszukiwania spółek do zakupu, ale wygasiliśmy go w znacznym stopniu i koncentrujemy się na dywersyfikacji od sektora rękawiczkowego" – powiedziała wiceprezes Monika Żyznowska podczas wideokonferencji.
Dodała, że na rynku nie widać obecnie zamiaru zwiększenia podaży i producenci rękawic skupiają się na zmniejszaniu strat, a zwiększanie mocy produkcyjnych oznaczałoby zwiększanie strat.
W okresie trzech kwartałów 2023 roku Grupa Mercator Medical zwiększyła wolumen sprzedaży rękawic o blisko 15 proc. rdr, do 3,3 mld sztuk, jednak średnia cena sprzedaży spadła o ponad 28 proc. rdr. W rezultacie nastąpił spadek zanotowanych przychodów o 17 proc., do 352 mln zł.
"Mówiąc o tym, jakie wolumeny powinniśmy sprzedawać musimy wziąć pod uwagę koszty tak dużych wolumenów. Zwiększenie wolumenów dzieje się zwykle kosztem wysokości marży, rentowności (...). Jeśli chodzi o rękawice planujemy wzrosty sprzedaży rdr i chcielibyśmy rosnąć szybciej niż rynek, jeśli chodzi o ilości i wolumeny, ale też mocno skupiamy się na dywersyfikacji oferty produktowej" - powiedziała wiceprezes.
W czerwcu Mercator utworzył spółkę Mercator Estates, której celem jest wydzielenie i rozwój działalności deweloperskiej w ramach grupy.
Grupa zamierza zainwestować w projekty deweloperskie około 150 mln zł w perspektywie do połowy 2024 r., w tym w inwestycje mieszkaniowe i komercyjne, prowadzone samodzielnie lub z partnerami biznesowymi.
W prezentacji podano, że możliwe jest zwiększenie zaangażowania w segment deweloperski po ocenie realizacji pierwszego etapu rozwoju segmentu nieruchomościowego.
"W tym momencie mamy sporo projektów na stole, które przekraczają kwotę 150 mln zł, ale nie jestem w stanie obecnie powiedzieć, które będą sfinalizowane. (...) Za wcześnie powiedzieć, gdzie będziemy inwestować środki (...). Powstanie tej spółki wiąże się ze strategią dywersyfikacji grupy od biznesu rękawiczkowego" - powiedziała Żyznowska.
"To jest biznes ogólnopolski, rozważamy inwestycje w projekty w całej Polsce" - dodała.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Grupa posiada centrum produkcyjne w Tajlandii oraz zajmuje się działalnością dystrybucyjną, w tym produktów zewnętrznych dostawców. Działalność ma zasięg międzynarodowy – sprzedaż przez własne spółki dystrybucyjne oraz poprzez zewnętrznych, lokalnych dystrybutorów odbywa się w kilkudziesięciu krajach świata. (PAP Biznes)
doa/ osz/