REKLAMA
QUIZ

MIR: ok. 9 mld zł na infrastrukturę kolejową na Śląsku

2015-06-29 12:25
publikacja
2015-06-29 12:25
MIR: ok. 9 mld zł na infrastrukturę kolejową na Śląsku
MIR: ok. 9 mld zł na infrastrukturę kolejową na Śląsku
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

Ok. 9 mld zł trafi na infrastrukturę kolejową w woj. śląskim w obecnej perspektywie unijnej 2014-2020 - zapowiedziała w poniedziałek w Katowicach minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Duża część tej kwoty ma dotyczyć linii o znaczeniu towarowym.

Podczas poniedziałkowej wizyty w katowickim centrum dowodzenia operacjami PKP Cargo minister akcentowała rolę Górnego Śląska w kolejowych przewozach towarowych. Wskazała, że w woj. śląskim wydano w ostatnich latach na infrastrukturę kolejową ponad 2,5 mld zł; w obecnej perspektywie unijnej będzie to 9 mld zł.

Członek zarządu zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki podał, że znaczna część tej kwoty, ponad 5 mld zł, trafi na całkowitą przebudowę całego węzła Górnego Śląska, dwóch linii średnicowych, które przecinają tę aglomerację.

Chodzi o połączenia wiodące od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, w kierunku Czechowic-Dziedzic i granicy państwa w Zebrzydowicach, a także od Sosnowca-Jęzora, przez Mysłowice, Katowice w stronę Chorzowa i Gliwic.

W ramach tej inwestycji średnica zostanie rozbudowana o infrastrukturę dedykowaną wyłącznie dla ruchu aglomeracyjnego, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli zaoferować zupełnie nową jakość, jeśli chodzi o połączenia aglomeracyjne w całym regionie - ocenił Mochocki.

Rozbudowywany o dwa tory ma być odcinek Będzin-Sosnowiec-Katowice. Rozbudowa do czterech torów planowana jest również z Katowic w kierunku Tychów, a analizowana jeszcze - w kierunku Chorzowa Batorego.

Pozostałe ponad 4 mld zł planowanych inwestycji ma dotyczyć infrastruktury przeznaczonej przede wszystkim dla ruchu towarowego - kluczowej dla sprawnego wywozu towarów z regionu, Kładziemy dzisiaj nacisk na infrastrukturę towarową, bo to jest bardzo ważne dla Śląska - podkreśliła Wasiak.

Minister przyznała, że już trwający program intensywnych inwestycji kolejowych w regionie trochę paraliżuje tę sieć. Dlatego PKP PLK przeznaczyły dodatkowe 100 mln zł, które teraz wydaje, w ciągu trzech miesięcy (), żeby udrożnić wszystkie ciągi towarowe. Ten program zaczął się w czerwcu i skończy z końcem lata - wskazała szefowa resortu infrastruktury.

Program poprawy przepustowości na obszarze Górnego Śląska powstał w uzgodnieniu z ministerstwem i najważniejszymi przewoźnikami towarowymi na przełomie I i II kw. br. Wykonawcy już zostali wyłonieni. Ta modernizacja infrastruktury skupiona będzie na podstawowych liniach towarowych na terenie Śląska oraz na udostępnieniu nowej infrastruktury na stacjach obsługujących najważniejsze kopalnie w regionie - wyjaśnił Mochocki.

Dopytywany przez PAP wskazał, że chodzi o rozbudowę możliwości kluczowych punktów obsługujących ruch towarowy na terenie całej aglomeracji Górnego Śląska. Oznacza to m.in. prace rewitalizacyjne na odcinkach linii kolejowych m.in. w rejonie Dąbrowy Górniczej oraz prace na liniach łączących duże stacje towarowe z poszczególnymi kopalniami.

Prezes PKP Cargo Adam Purwin ocenił, że dodatkowe 100 mln zł to bardzo pozytywny sygnał dla przewoźników towarowych. Przypomniał przy tym, że w okresie szczytu przewozowego średnia prędkość pociągów towarowych na Śląsku spada do 10 km/h.

Purwin wskazał też w poniedziałek na postęp, który PKP Cargo zrobiły w ostatnich latach w dziedzinie zarządzania przewozami. W katowickiej siedzibie spółki proces ten optymalizowany jest przy pomocą rozwiązań informatycznych; lokomotywy są wyposażone w nadajniki GPS, co umożliwia sprawne nadzorowanie codziennie blisko tysiąca pociągów.

Tutaj biorą początek nasze najważniejsze trasy nad polskie morze i to właśnie my odpowiadamy za gros przewozów i eksportu polskiego węgla nad morze, ale też obsługujemy wiele połączeń międzynarodowych. Aby to usprawnić w ostatnich miesiącach sfinalizowaliśmy transakcję zakupu czeskiej spółki AWT, a więc Śląsk może patrzeć z większym optymizmem także na południe Europy - uznał Purwin.

Zapowiedział też, że w niedawno wynajętej nowej siedzibie w Katowicach PKP Cargo będą koncentrowały działalność związaną z ekspansją międzynarodową. Ten ciężar będzie przenosił się tutaj z Warszawy i innych miejsc - wskazał prezes.

Znaczna część zapowiadanych na 9 mld zł inwestycji infrastrukturalnych w woj. śląskim ma być finansowana z europejskiego mechanizmu finansowego Łącząc Europę. Odpowiedni projekt PKP PLK mają złożyć w konkursie organizowanym przez Komisję Europejską od października br.(PAP)

mtb/ par/ je/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~Krakus
I niech się w końcu wezmą za E30 na odcinku Kraków-Katowice,bo to jest jakaś masakra,żeby pociąg między dwoma wielkimi aglomeracjami-Krakowską i GOP jechał z prędkością- miejscami 30km/h,przez co ok 60 km pokonuje w 2godziny.Żenada.
~Le
Jak nie będzie węgla i stali to i koleje nie będą potrzebne.
~xten
Jak koleje śląskie będą tak ładne jak Minister Wasiak - to ja wysiadam.
~endriu
Ta psipsiółka zna ŚLĄSK jak świnia niebo. Wywalić ze ŚLĄSKA tą całą delegację popierdolo..ch warszawiaków którzy rozpierdol..i cały przemysł na ŚLĄSKU.

Powiązane: Katowice

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki