REKLAMA

Litwa: brak kompromisu między Orlen Lietuva a litewskimi kolejami

2016-10-26 10:44
publikacja
2016-10-26 10:44
YAY Foto

Polskiej spółce naftowej Orlen Lietuva i litewskiej firmie kolejowej Lietuvos Geleżinkeliai nie udaje się osiągnąć kompromisu w sprawie stawek kolejowych. Strona litewska uważa, że spór powinien rozstrzygnąć sąd.

Negocjacje nie odbywają się już od kilku miesięcy. Żadna ze stron nie chce ustąpić, więc niech sąd rozstrzygnie, kto komu i ile jest winien - powiedział w środę PAP rzecznik prasowy Ministerstwa Komunikacji Litwy Riczardas Szlapszys.

Minister komunikacji Rimantas Sinkeviczius, cytowany we wtorek przez portal publicznego radia i telewizji LRT powiedział, że Orlen Lietuva domaga się od Litewskich Kolei zniżek na przewozy kolejowe na kwotę 190 mln euro, co - jego zdaniem - jest sumą zbyt wysoką.

Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów. Od w 2008 r., gdy zdemontowano 19 km torów w kierunku Renge Orlen Lietuva do transportu swych produktów korzysta z dłuższej, liczącej 150 km drogi kolejowej.

Rozmowy między PKN Orlen, Orlen Lietuva a LG w sprawie spornych kwestii nie przyniosły w ciągu ostatnich lat rezultatu. Nową rundę negocjacji rozpoczęto w lipcu. Jak informowała wówczas spółka Orlen Lietuva, rozmowy te - w tym na temat taryf kolejowych, kosztów dodatkowych usług opartych na warunkach rynkowych, a także dwustronnych finansowych roszczeń - planowano na miesiąc.

PKN Orlen przypomniał ostatnio, że w grudniu 2014 r. Orlen Lietuva złożyła w sądzie arbitrażowym w Wilnie wniosek o wszczęcie postępowania arbitrażowego przeciw Lietuvos Geleżinkeliai, w którym domaga się przeliczenia taryf za przewozy kolejowe zgodnie z umową zawartą z litewskim podmiotem kolejowym. We wrześniu tego roku Orlen Lietuva zwiększyła kwotę powództwa w postępowaniu arbitrażowym do 302 mln zł.

Jednocześnie, jak podał PKN Orlen, do końca czerwca tego roku wszczęto sześć postępowań sądowych, w których to Lietuvos Geleżinkeliai domagają się od Orlen Lietuva zapłaty ok. 133 mln zł z tytułu opłat za przewozy kolejowe.

PKN Orlen kupił za 1,49 mld dol. w 2006 r. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.

Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol.

Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)

aki/ ala/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Komentarze (11)

dodaj komentarz
~jurek35
To jest karygodne zachowanie Litwinów zamiast wspomagać się w Unii torpedują wszystko Kaczyńcy zrobią jeszcze most energetyczny drogę jak długo będziemy dopłacać do tego interesu.
~olej
Teraz EU chce zebysmy droge via Carpatia zbudowali i dali tym negusom z Litvy dostep do niej zeby sobie mogli smigac na poludnie EUropy. Zrobilbym to samo - wybudowal ja do Augustowa i tyle, dalej juz nie jest potrzebna, niech Litvince smigaja polnymi, wojewoda zas Augustowa powinien wydac przepis ze TIRy nie zarejestrowane w PL Teraz EU chce zebysmy droge via Carpatia zbudowali i dali tym negusom z Litvy dostep do niej zeby sobie mogli smigac na poludnie EUropy. Zrobilbym to samo - wybudowal ja do Augustowa i tyle, dalej juz nie jest potrzebna, niech Litvince smigaja polnymi, wojewoda zas Augustowa powinien wydac przepis ze TIRy nie zarejestrowane w PL nie moga poruszac sie innymi drogami niz ekspresowki itd co odrazu ukroci ich ostre zapedy.

LITVINCY to takie mendy europejskie, zawsze wszedzie problemy stwarzaja.

PKN przy tym ma bardzo duze dlugi, straty 2-3 lata temu byly ogromne i az dziwne ze kurs zbliza sie do maximum wszechczasow - to musi byc jakis wal. Zalecenia bankow sa bodajze zeby nie akumulowac i sprzedawac ale jak widac sa odwazni czekajacy az ktos im lapy przetraci - tylko patrzec jak ktoregos ranka bedzie: -15% na otwarciu.
PKN to slaba spolka, kiepsko zarzadzana, dywidendy cienkie.
~Andy
A nie mozna po prostu tego zamknac. Sprzet zlikwidowac. Inwestycje odpisac. Ta saga z Litwinami nigdy sie nie skonczy. Narod ma 3 miliony ludzi (million wyjechalo od wejscia do UE) a my sie cackamy jak z jajkiem
~StanRS
Można by było, ale wtedy Kaczor i jego poplecznicy musieliby się przyznać do porażki, że inwestycja na Litwie nie wypaliła. A tak, Orlen będzie dalej brnął w to łajno, a za wszystko zapłaci polski kierowca na stacjach benzynowych.
~Hairy_Portier
Zakup Możejek wynikał z potrzeby blokowania wejścia Rosjan do Polski. Gdyby Możejki kupili Rosjanie, zdumpingowaliby ceny w Polsce, przęjęli Orlen i Lotos a następnie podnieśli ceny. Zapłacilibyśmy za to wielokrotnie więcej niż za Możejki. Na Litwie nie zarobimy za dużo, ale nie stracimy w Polsce.

Z chwilą,
Zakup Możejek wynikał z potrzeby blokowania wejścia Rosjan do Polski. Gdyby Możejki kupili Rosjanie, zdumpingowaliby ceny w Polsce, przęjęli Orlen i Lotos a następnie podnieśli ceny. Zapłacilibyśmy za to wielokrotnie więcej niż za Możejki. Na Litwie nie zarobimy za dużo, ale nie stracimy w Polsce.

Z chwilą, gdy zacznie spadać zapotrzebowanie na paliwa w związku z przejściem na prąd Możejki powinny być pierwszą rafinerią do zamknięcia.
~oooo
po co pisać te pro PIS owe brednie
~możejki
dziwaczny pomysł na zakup możejk to pomysł jarka a że był tak beznadziejny z punktu ekonomicznego to nawet w pewnym momencie się zastanawiałem czy to nie czasem pomysł jego kota
~zbyszek
Robienie pod górkę to chyba jakiś cel by przejąć rafinerie. Sodować się, to pozostaje jedyne słuszne rozwiązanie .
~Litusie
Sprzedac ruskim i zobaczymy co Litwini zrobia
~abc
Tak! Tak! Zafundujmy silnemu konkurentowi nowoczesną rafinerię za ułamek kosztów budowy!!!

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki