REKLAMA

LUG pracuje nad nową strategią

2021-01-13 11:10
publikacja
2021-01-13 11:10
Puls Biznesu

Zarząd LUG ocenia, że w 2021 r. możliwe jest osiągnięcie zakładanego w strategii 75 proc. poziomu udziału sprzedaży eksportowej w przychodach, a w drugim półroczu chciałby opublikować założenia nowej strategii – powiedział PAP Biznes prezes Ryszard Wtorkowski. W jego ocenie, obecnie główne kierunki rozwoju grupy to projekty związane z oświetleniem infrastrukturalnym, oświetleniem dróg i węzłów komunikacyjnych.

„Patrząc na trzy kwartały 2020 r. udział eksportu wyniósł 64 proc., więc jest realne byśmy w 2021 r. sięgnęli 75 proc., ale istotne jest też utrzymanie rentowności. Poza tym chcemy skupiać się na dużych kontraktach – o wartości ponad 1 mln euro”– powiedział Wtorkowski.

„Rok 2020 był trudny dla wszystkich, ale spowodował też konieczność przeglądu kosztów funkcjonowania firmy – udało się je zmniejszyć, zwiększając wyniki, więc był to dla nas dobry okres. Pracowaliśmy nad kontraktami bez zasadniczych przerw, mimo że większość pracowników biurowych pracowała z domu. Jednym z najważniejszych projektów jest wygrany przetarg na wymianę opraw ulicznych dla Warszawy” – dodał prezes.

Pod koniec grudnia LUG informował o wyborze oferty spółki zależnej w przetargu na dostawę opraw oświetleniowych w technologii LED dla Warszawy. Wynagrodzenie wyniesie 32,1 mln zł brutto, a zamawiającemu będzie przysługiwało prawo opcji, które zakłada dostawę dodatkowych opraw oświetleniowych LED o całkowitej wartości 5 mln zł brutto.

Prezes pytany, czy w najbliższym czasie można spodziewać się informacji o kolejnych kontraktach odpowiedział, że grupa realizuje obecnie inwestycje m.in. w Europie, krajach arabskich oraz Afryce Północnej, ale trwają też prace nad nowymi umowami – zwłaszcza w Europie, co związane jest z realizacją strategii na lata 2017-21, w której założono m.in. wzrost udziału eksportu w przychodach do poziomu 75 proc. oraz utrzymanie marży brutto na sprzedaży na poziomie powyżej 40 proc.

Wtorkowski przypomniał, że LUG obecnie realizuje kontrakt w Argentynie i także na tym rynku prowadzi rozmowy dotyczące kolejnych projektów, a w Afryce - pomimo tego, że obecnie skupia się na rynkach północnych, grupa chciałaby poszerzyć obszar sprzedażowy i działać również w innych częściach tego kontynentu.

Rok 2021 ma być czasem na podsumowanie realizacji dotychczasowej strategii, a jednocześnie prac nad nową trzyletnią strategią, którą zarząd chciałby opublikować w drugim półroczu.

„Od stycznia pracujemy nad przygotowaniem nowej strategii na lata 2022-2024. Na pewno będzie się ona wpisywała w trend ograniczania emisji CO2 oraz strategię zrównoważonego rozwoju. Natomiast obecnie chcemy zwiększać naszą sprzedaż eksportową – będzie się to wiązało ze wzrostem kosztów, ale widzimy duże możliwości rozwoju” – dodał prezes.

Wtorkowski powiedział, że przy planowanym zwiększeniu udziału w przychodach sprzedaży eksportowej, grupa chce jednocześnie utrzymać stabilną pozycję w Polsce.

W jego ocenie, jednym z głównych kierunków rozwoju grupy jest realizacja projektów związanych z oświetleniem infrastrukturalnym.

„Oświetlenie infrastrukturalne doskonale wpisuje się w trend ograniczania emisji CO2. Dziś w zasadzie nie trzeba nikogo przekonywać, że warto stosować technologię LED. Problemem zwykle są środki finansowe, które początkowo trzeba wyłożyć, ale te inwestycje się zwracają” – powiedział.

Innym istotnym kierunkiem działalności grupy – w ocenie prezesa – są projekty związane z oświetleniem dróg i węzłów komunikacyjnych.

W 2020 r. LUG zrealizował projekty związane m.in. z oświetleniem Południowej Obwodnicy Warszawy oraz autostrady A2 przy aglomeracji poznańskiej.

„W Polsce powstają nowe autostrady i drogi szybkiego ruchu, a ponadto jest szereg odcinków dróg, które powstały z zastosowaniem oświetlenia konwencjonalnego tj. z wykorzystaniem lamp sodowych - na pewno w kolejnych latach będzie konieczna jego wymiana. Podobna sytuacja ma miejsce w Europie Zachodniej” – powiedział prezes.

Ocenił, że biorąc pod uwagę realizowane i planowane kontrakty potrzebne jest zwiększenie części magazynowej i produkcyjnej, którą dysponuje grupa, a planowana rozbudowa Centrum Badawczo – Rozwojowego w Nowym Kisielinie, o której spółka poinformowała w poniedziałek, ma zwiększyć możliwości produkcyjne LUG o ok. 30 proc.

Umowa obejmuje rozbudowę hali magazynowej z zapleczem biurowo – socjalnym, w wyniku czego powierzchnia magazynowa zostanie zwiększona o ok. 3 tys. m kw., natomiast przestrzeń biurowo - socjalna powiększy się o ok. 500 m kw. Firma zainwestuje w ten projekt 7,1 mln zł, a rozbudowa będzie realizowana do 31 sierpnia 2021 roku.

„Przestrzeń biurowo-socjalną chcemy rozbudować dla zespołu R&D, natomiast powierzchnie, które stanowią część magazynową chcemy przekształcić na część produkcyjną, a magazynowe przenieść do nowego magazynu wysokiego składowania, by mieć możliwość zwiększenia poziomu zapasów” – powiedział Wtorkowski.

„Covid nauczył nas, że trzeba z wyprzedzeniem planować zakupy – mieliśmy sytuacje, w których nie mogliśmy na czas uzyskać komponentów z różnych stron świata – chcemy lepiej zarządzać stanami magazynowymi. Widzimy duże opóźnienia w zakresie komponentów elektronicznych sprowadzanych z Chin oraz kilkukrotne wzrosty kosztów transportu – to pokazuje, że trzeba pewne sytuacje coraz lepiej przewidywać, obserwować rynki i z wyprzedzeniem reagować” – dodał prezes.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki