REKLAMA

Kto zamontuje system bagażowy w CPK? Wpłynęły dwie oferty

2025-07-01 18:52, akt.2025-07-01 20:00
publikacja
2025-07-01 18:52
aktualizacja
2025-07-01 20:00

Dwie oferty wpłynęły w postępowaniu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla lotniska centralnego - poinformowała we wtorek spółka CPK w komunikacie. Dodała, że obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie.

Kto zamontuje system bagażowy w CPK? Wpłynęły dwie oferty
Kto zamontuje system bagażowy w CPK? Wpłynęły dwie oferty
/ CPK

Oferty złożyły BEUMER Group Poland i Vanderlande Logistics. Jak wskazała spółka CPK, oferty złożono w postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego. Obie oferty składają się z trzech kwot netto - w euro za dostawę i montaż systemu BHS oraz w złotówkach za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez pięć lat i opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat. Zamówienie obejmuje m.in. opracowanie projektu wykonawczego, dostawę i montaż urządzeń, a następnie uruchomienie systemu, przeprowadzenie testów oraz jego obsługa i konserwacja.

"W przypadku BEUMER Group Poland oczekiwane wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS to 198 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej: 116 mln zł i 123 mln zł w opcji przedłużenia umowy. W przypadku oferty Vanderlande Logistics te same kwoty wynoszą odpowiednio: 115 mln euro, 97 mln zł i 93 mln zł. Obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie inwestora. Komisja przetargowa rozpoczęła ich weryfikację i ocenę" - przekazała firma.

Jak przypomniał Centralny Port Komunikacyjny, do złożenia ofert w postępowaniu zostały w kwietniu zaproszone trzy podmioty. Wszyscy wykonawcy pochodzą z Unii Europejskiej i od 2024 r. uczestniczyli w dialogu konkurencyjnym ogłoszonym przez CPK w tej sprawie. Wykonawcy zostali dopuszczeni do udziału po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia. Warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w postępowaniu było uruchomienie systemu BHS w ciągu ostatnich 25 lat na lotnisku o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie.

System obsługi bagażu będzie zajmował w budynku terminala CPK powierzchnię ok. 80 tys. mkw., a szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km. W CPK system będzie opierał się na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach - wyjaśniła spółka. Takie rozwiązanie ma pozwalać na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i w efekcie potrzeb terminala. CPK zwróciło też uwagę, że nieefektywny system bagażowy jest jednym z poważnych ograniczeń infrastrukturalnych Lotniska Chopina.

Spółka przypomniała też, że w czerwcu br. odebrała projekt budowlany dworca autobusowego obok terminalu lotniska centralnego, a w najbliższym czasie inwestor spodziewa pozytywnych opinii Państwowej Straży Pożarnej dla terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK. W maju z kolei spółka ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego. Jest to największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w 2025 r.

CPK dodało, że obecnie trwa też przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych. Opracowywana jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających - tj. m.in. Centrum Kontroli Operacji Lotniczych, wieży kontroli ruchu lotniczego i budynków Lotniskowej Straży Pożarnej. Ponadto spółka przygotowuje się do złożenia wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i niektórych obiektów wspierających.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

bpk/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
cognac
Niemcy za to samo chca 132 mln euro więcej...
Konkurencja to firma holenderska należaca do Toyoty.
Zhaduje, ze Polska wybierze oferte niemiecką...
Wszyscy wiemy dlaczego.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki