Kraków dostanie ponad 1 mln 370 tys. euro z UE na studium dotyczące metra

Kraków dostanie ponad 1 mln 370 tys. euro dofinansowania ze środków UE na opracowanie, które odpowie na pytanie, jak i gdzie należałoby w mieście budować pierwszą linię metra. Dokument ma być gotowy w 2019 roku.

(fot. Jakub Porzycki / FORUM)

Zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich Tadeusz Trzmiel poinformował w poniedziałek, że wniosek Krakowa dotyczący dofinansowania "Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego" uzyskał rekomendację Komisji Europejskiej jako jeden z dziesięciu zaaprobowanych wniosków z Polski.

"Wartość projektu to 2 mln 370 tys. euro, z tego 1 mln 375 tys. euro będzie pochodziło ze środków UE" mówił Trzmiel. Reszta pieniędzy ma pochodzić z budżetu miasta. Dodał, że rekomendację Komisji Europejskiej muszą jeszcze potwierdzić państwa członkowskie. "Zakładamy, że w sierpniu ogłosimy przetarg na wykonanie studium, a powinno być ono gotowe w 2019 r." powiedział wiceprezydent.

Krakowianie opowiedzieli się za budową metra w referendum przeprowadzonym w 2014 r. Wzięło w nim udział 35,96 proc. uprawnionych, a ponad 55 proc. głosujących odpowiedziało, że chce metra.

Miasto chce mieć szczegółową analizę, czy taka inwestycja jest opłacalna i jak należałoby ją przeprowadzić. "To bardzo szczegółowe opracowanie w wielu dziedzinach, które ma nam odpowiedzieć na pytanie, czy to będzie metro ciężkie, metro lekkie, czy w pierwszej kolejności tramwaj w tunelu" mówił Trzmiel.

"Jesteśmy zdeterminowani, żeby w pierwszym etapie wykonać przynajmniej 8-9 km odcinek w tunelu pomiędzy Rondem Grzegórzeckim a kampusem AGH, ażeby odciążyć ruch tramwajowy w obrębie pierwszej obwodnicy miasta, gdzie przepustowość węzłów komunikacyjnych takich jak Rondo Mogilskie i Dworzec Główny nie pozwala, mimo modernizacji torowisk, na zwiększenie liczby taboru tramwajowego tam eksploatowanego" powiedział Trzmiel.

Wiceprezydent zaznaczył, że on sam jest zwolennikiem tego, by wybudować tunel uniwersalny, który "w pierwszym momencie pozwoli na wprowadzenie tramwaju" na odcinku Rondo Grzegórzeckie - AGH, a jeśli będzie taka potrzeba, pozwoli w kolejnych latach rozwijać ten system w kierunku wschodnim, do drogi S7, i w kierunku zachodnim, co najmniej do Bronowic. (PAP)

wos/ pad/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Warszawiak

Przymiarki do budowy metra w Krakowie, to leczenie kompleksu byłej stolicy.

! Odpowiedz
0 0 ~fge

zrobic jak w pekinie, do 4 obwodnicy liczy sie centrum, w centrum nie mozna parkowac , musza byc strefy

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 7 ~silvio_gesell

Tramwaj w tunelu w zupełności wystarczy. Lepiej zaoszczędzić, a wydać więcej na dopłaty do lepszych pieców w okolicznych wsiach, bo ukształtowanie terenu (niecka) powoduje, że smog jest najgorszy w Polsce.

! Odpowiedz
3 6 and-owc

Kraków się *wali* , ludzie się trują smogiem, a tu pomysł na metro - zespół Metro.
Nie ma lepszych koncepcji.


! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,8% VIII 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 182,43 zł VII 2019
Produkcja przemysłowa rdr -2,7% VI 2019

Znajdź profil