REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Koalicja Klimatyczna: Polska powinna stawiać na samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji

2016-05-09 16:17
publikacja
2016-05-09 16:17
Koalicja Klimatyczna: Polska powinna stawiać na samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji
Koalicja Klimatyczna: Polska powinna stawiać na samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji
/ YAY Foto

Polska powinna stawiać na upowszechnienie stosowania samochodów o napędzie elektrycznym i rozwój biopaliw drugiej generacji; w naszym kraju powinny też zacząć obwiązywać nowe normy paliwowe dla samochodów ciężarowych - uważają przedstawiciele Koalicji Klimatycznej.

Ekspert Koalicji Klimatycznej prof. Zbigniew Karaczun z SGGW podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej, że widzi trzy główne kierunki, w których Polska powinna się rozwijać, jeśli chodzi o transport - samochody o napędzie elektrycznym, nowe normy paliwowe dla samochodów oraz wykorzystywanie biopaliw drugiej generacji.

Jego zdaniem szersze wykorzystywanie samochodów o napędzie elektrycznym może służyć transformacji energetycznej. "Samochody elektryczne można rozpatrywać również jako mobilne akumulatory energii - do stabilizacji dostaw do sieci z niestabilnych odnawialnych źródeł energii" - mówił na poniedziałkowej konferencji "Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski". Dodał, że rozwój samochodów elektrycznych musi iść w parze z rozwojem OZE. "Nie ma sensu rozwój samochodów elektrycznych, jeśli ta energia będzie pochodziła ze spalania węgla" - zaznaczył.

W przypadku wdrażania nowych norm paliwowych - jak powiedział - ważne jest wdrażanie nowych norm emisyjnych dla samochodów ciężarowych. "Samochody ciężarowe to tak naprawdę tylko 4 proc. całej floty samochodowej, ale są odpowiedzialne za 25 proc. emisji" - wyjaśnił. Zaznaczył, że wiele krajów - jak USA czy Japonia - podejmuje działania w tym kierunku, ale w UE niewiele dzieje się w tym zakresie. "Jest potrzebny nacisk na KE, żeby w tym obszarze wprowadzono nowe regulacje" - zaznaczył.

W kwestii biopaliw - jak mówił - trzeba odchodzić od tych pierwszej generacji. "Ich rozwój w UE powoduje znaczące szkody środowiskowe, zwłaszcza w krajach rozwijających. To jest przede wszystkim wycinanie lasów tropikalnych na rzecz tworzenia farm palmy olejowej i innych farm przemysłowych, w których produkowane są biopaliwa pierwszej generacji czy komponenty do biopaliw pierwszej generacji. Wprowadzenie rynku biopaliw drugiej generacji jest szansą również na innowacyjny rozwój w Polsce i produkcję paliw samochodowych znacznie mniej emisyjnych i bezpieczniejszych dla środowiska, niż to ma miejsce obecnie" - powiedział. Biopaliwa drugiej generacji to wszelkiego rodzaju biopaliwa otrzymywane z materiałów, które nie stanowią konkurencji dla żywności, np. odpady produkcji rolnej.

Karaczun powiedział też, że ma nadzieję - po rozmowach przedstawicielami ministerstwa infrastruktury - na możliwość stworzenia mapy drogowej niskoemisyjnego transportu w Polsce z perspektywą do 2035 roku.

"Problem jest w braku dobrej strategii Polski w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. (...) Druga rzecz, musimy cały czas dążyć do tego, żeby ograniczać import surowców energetycznych z Rosji. To rzecz najpilniejsza i to też się dzieje. Trzecia kwestia to wybór sposobu transformacji w transporcie. Czy mamy opierać się na samochodach elektrycznych, czy może na biopaliwach, czy na wodorze. Ta dyskusja w Polsce powinna być przeprowadzona. W Polsce są duże firmy petrochemiczne - PKN Orlen i Lotos - i to będzie miało dla nich bardzo duży wpływ" - zaznaczył i dodał, że te firmy powinny uczestniczyć w tym procesie transformacji" - mówił z kolei dr Krzysztof Księżopolski z SGH.

Dr Michał Paszkowski z Ministerstwa Energii wskazywał, że zwiększeniu liczby samochodów korzystających z paliw alternatywnych ma służyć m.in. dyrektywa UE dot. rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, która musi być wdrożona do polskiego prawa.

Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 23 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne. (PAP)

luo/ son/

Więcej w serwisie PAP Technologie

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Najlepsze konta dla płacących kartą lub telefonem - styczeń 2022 r.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~WszystkoNaopak
Niemcy dopłacają do samochodów elektrycznych, my do węgla.
~MacGawer
Jestem zwolennikiem alternatywnej energetyki i przykro mi to pisac ale to zbior poboznych zyczen. Samochody elektryczne sa (niestety) dla nas zbyt drogie, nalezy poczekac az stanieją. Nowe normy emisyjne zostaną potraktowane jak w VW, bo UE ma tendencję do pzresady uniemozliwiającej wdrażanie pzrepisów. A biopaliwa II-giej Jestem zwolennikiem alternatywnej energetyki i przykro mi to pisac ale to zbior poboznych zyczen. Samochody elektryczne sa (niestety) dla nas zbyt drogie, nalezy poczekac az stanieją. Nowe normy emisyjne zostaną potraktowane jak w VW, bo UE ma tendencję do pzresady uniemozliwiającej wdrażanie pzrepisów. A biopaliwa II-giej generacji na razie istnieją głównie na papierze. Na domiar złego odpady nadają sie głównie do produkcji biogazu więc zapomnijmy o zasilaniu samochodów. Z kolei dedykowana biomasa ma dokładnie takie same wady jak w I-szej generacji czyli zajmuje ziemię rolną. DO tego dochodzi kolejna wada, czyli sprawnośc pzretwarzania. Na razie jest tak słaba, że biodiesel czy bioetanol wypadają lepiej. A gdyby zamiast biodiesla stosować surowy olej roslinny sprawa wygląda jeszcze gorzej dla II-giej generacji bo ma on bardzo wysoki EROEI. Gdy sloma trafi do elektrociepłowni biomasowej, a śruta do karmy dla zwierzat jest nie do dościgniecia dla II-giej generacji. Poprawa EROEI bioetanolu tez jest mozliwa, wystarczy pzreprojektować gorzelnie tak by pelniły także funkcje ciepłowni EC.

Powiązane: Nowe technologie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki