Podróże lotnicze mogą dostarczyć wielu wrażeń. Niestety nie zawsze są one pozytywne, o czym najlepiej wiedzą ci, których loty opóźniły się lub zostały całkowicie odwołane. Podróżni mają jednak zagwarantowane prawnie możliwości dochodzenia swoich praw z tytułu nieodbytej w terminie podróży. Zapytaliśmy o nie Eve Büchner, której firma pomaga pasażerom świadcząc usługi w zakresie uzyskiwania odszkodowań.
Klienci linii lotniczych powinni przede wszystkim pamiętać o rozporządzeniu 261/2004 Parlamentu Europejskiego, które reguluje prawa oraz obowiązki przewoźników. By uniknąć niemiłych przygód w podróży, warto zapoznać się z regulacjami europejskimi, które obowiązują dla lotów w Unii Europejskiej, jak i wylatujących i lądujących w jednym z krajów członkowskich. Mimo że rozporządzenie to obowiązuje od ponad 10 lat, niewielu polskich konsumentów jest świadomych jego istnienia.

Czy rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego dotyczy wszystkich przewoźników?
Tak, linie tradycyjne, niskokosztowe i czarterowe podlegają temu prawu. Roli nie gra cena biletu, klasa podróży czy klasa rezerwacyjna.
Kiedy powinienem zostać poinformowany o odwołaniu lotu lub też przesunięciu terminu lotu?
Organizator podróży musi poinformować pasażerów dwa tygodnie przed lotem, jeśli nie oferuje lotu alternatywnego. W przypadku, gdy oferuje on lot zastępczy, może to zrobić do tygodnia przed planowanym odlotem. Organizatorem podróży nie zawsze jest przeprowadzająca lot linia lotnicza. Lot linii Lufthansa może być przeprowadzany przez („operated by“) Air Malta, ale organizatorem podróży jest Lufthansa.
Mój lot opóźnił się o ponad 3 godziny, co to dla mnie znaczy?
Spóźnienie takie równoznaczne jest z odwołaniem lotu.
Straciłem połączenie z powodu krótkiego opóźnienia, na miejsce docelowe dotrę ponad 3 godziny później. Czy przysługuje mi odszkodowanie?
Próg, aby otrzymać odszkodowanie, to opóźnienie trzygodzinne lub większe. Rekompensata może wynosić w tym wypadku aż do 600 euro.
Mój lot opóźnił się o 5 godzin. Próba osiągnięcia miejsca docelowego nie służyłaby już celowi pierwotnemu mojej podróży? Co robić?
W tym wypadku podróżujący może odstąpić od umowy, powinien on także otrzymać zwrot pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni za całą nieodbytą podróż a także za części już odbyte. Może także żądać zapewnienie mu powrotu do początkowego miejsca wylotu.
Jakie prawa mi przysługują, jeśli mój lot został anulowany?
W zależności od odcinka pasażer ma prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro. Przy lotach do 1500 km: 250 euro, między 1500 a 3500 km: 400 euro, powyżej 3500 km: 600 euro.
Czy są jakieś wyjątki od tej zasady?
Jednym z wyjątków jest wystąpienie siły wyższej, do których zalicza się: warunki meteorologiczne, zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizację polityczną czy też strajki.
Czytaj dalej: Po jakim czasie dostanę odszkodowanie?
Jakie prawa przysługują mi, jeśli lot odwołano z powodu siły wyższej?
Podróżni mają prawo do bezpłatnej opieki, jeśli zmuszeni oni są czekać na alternatywny lot. Obejmuje to posiłki i napoje oraz możliwość przenocowania w hotelu i transport do miejsca odlotu, jeśli czas oczekiwania się wydłuża. Pasażer ma też prawo do krótkiej komunikacji telefonicznej i mailowej. Poza tym przewoźnik ma obowiązek zwrotu kosztu zakupu biletu wraz z opłatami transakcyjnymi i podatkami.
Jakie prawa przysługują mi przy zamknięciu przestrzeni powietrznej?
Zamknięcie przestrzeni powietrznej, na przykład na skutek zagrożenia powstałego przez chmurę z popiołu wulkanicznego, jest przypadkiem wystąpienia siły wyższej. Pasażerowie mają w tym wypadku prawo do zwrotu kosztów biletu i mogą zmienić rezerwację podróży bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Ważne jest, by nie przyjmować voucherów od przewoźnika, tylko obstawać przy swoich prawach. W przeciwnym wypadku nie jest możliwe uzyskanie odszkodowania.
Podczas czasu oczekiwania powstały koszty za alternatywne środki transportu, czy mogę liczyć na ich zwrot?
Tak, zgodnie z rozporządzeniem, można domagać się zwrotu tych kosztów, jeśli nie otrzymaliśmy od linii lotniczej alternatywnego rozwiązania w celu kontynuowania naszej podróży. Ważna w tym wypadku jest dokumentacja poniesionych kosztów.
Linia lotnicza nie proponuje mi wyrównania powstałych kosztów z własnej inicjatywy. Co w takim przypadku uczynić?
Ważne jest, by domagać się własnych praw. Pierwszym krokiem mogłoby być skierowanie pisma do serwisu klienta drogą pozasądową.
Co to jest overbooking?
Overbooking występuje wtedy, kiedy linia lotnicza ma nadkomplet pasażerów. Jest to powszechna praktyka w branży lotniczej, aby wyrównać stratę za pasażerów, którzy nie pojawiają się w dniu lotu.
Jeśli pasażer „dobrowolnie odmówi wejścia na pokład“ przyjmując voucher, przywileje, punkty czy też gotówkę, traci prawo do odszkodowania.
Co zrobić, gdy odmówiono mi wejścia na pokład samolotu?
Pasażerowie mogą wybrać pomiędzy zwrotem ceny biletu, a zmianą swojego planu. W tej sytuacji odszkodowanie, którego mogą się domagać, może wynosić od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.
Dokonałem osobnej rezerwacji na każdy odcinek lotu, czy linia lotnicza gwarantuje mi alternatywne przesiadki pomiędzy etapami podróży?
Nie. Jeśli jednak zarezerwowałeś lot łączony, linia lotnicza jest zobowiązana zapewnić nowy bilet na kolejny odcinek lotu mający pomóc ci w osiągnięciu twojego celu podróży.
Ile mam czasu, by złożyć wniosek o odszkodowanie?
Można domagać się odszkodowania do 2 lat po odbyciu lotu.
Moje próby negocjacji z liniami lotniczymi spełzły na niczym, jak uzyskam należne mi odszkodowanie?
Ważne jest by zaangażować prawnika specjalizującego się w prawie lotniczym. Będzie on najpierw próbował skierować odpowiednie pismo, w niektórych przypadkach konieczna jest jednak droga postępowania sądowego.
Po jakim czasie dostanę odszkodowanie?
Prowadzenie sprawy o odszkodowanie może trwać od 2 do 5 miesięcy.
Artykuł powstał we współpracy z Eve Büchner, założycielką firmy refund.me
