Kiedy dostaniesz odszkodowanie za opóźniony lot?

Jakie prawa przysługują mi, jeśli lot odwołano z powodu siły wyższej?

Podróżni mają prawo do bezpłatnej opieki, jeśli zmuszeni oni są czekać na alternatywny lot. Obejmuje to posiłki i napoje oraz możliwość przenocowania w hotelu i transport do miejsca odlotu, jeśli czas oczekiwania się wydłuża. Pasażer ma też prawo do krótkiej komunikacji telefonicznej i mailowej. Poza tym przewoźnik ma obowiązek zwrotu kosztu zakupu biletu wraz z opłatami transakcyjnymi i podatkami.

Jakie prawa przysługują mi przy zamknięciu przestrzeni powietrznej?

Zamknięcie przestrzeni powietrznej, na przykład na skutek zagrożenia powstałego przez chmurę z popiołu wulkanicznego, jest przypadkiem wystąpienia siły wyższej. Pasażerowie mają w tym wypadku prawo do zwrotu kosztów biletu i mogą zmienić rezerwację podróży bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Ważne jest, by nie przyjmować voucherów od przewoźnika, tylko obstawać przy swoich prawach. W przeciwnym wypadku nie jest możliwe uzyskanie odszkodowania.

Podczas czasu oczekiwania powstały koszty za alternatywne środki transportu, czy mogę liczyć na ich zwrot?

Tak, zgodnie z rozporządzeniem, można domagać się zwrotu tych kosztów, jeśli nie otrzymaliśmy od linii lotniczej alternatywnego rozwiązania w celu kontynuowania naszej podróży. Ważna w tym wypadku jest dokumentacja poniesionych kosztów.

Linia lotnicza nie proponuje mi wyrównania powstałych kosztów z własnej inicjatywy. Co w takim przypadku uczynić?

Ważne jest, by domagać się własnych praw. Pierwszym krokiem mogłoby być skierowanie pisma do serwisu klienta drogą pozasądową.

Co to jest overbooking?

Overbooking występuje wtedy, kiedy linia lotnicza ma nadkomplet pasażerów. Jest to powszechna praktyka w branży lotniczej, aby wyrównać stratę za pasażerów, którzy nie pojawiają się w dniu lotu.

Jeśli pasażer „dobrowolnie odmówi wejścia na pokład“ przyjmując voucher, przywileje, punkty czy też gotówkę, traci prawo do odszkodowania.

Co zrobić, gdy odmówiono mi wejścia na pokład samolotu?

Pasażerowie mogą wybrać pomiędzy zwrotem ceny biletu, a zmianą swojego planu. W tej sytuacji odszkodowanie, którego mogą się domagać, może wynosić od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.

Dokonałem osobnej rezerwacji na każdy odcinek lotu, czy linia lotnicza gwarantuje mi alternatywne przesiadki pomiędzy etapami podróży?

Nie. Jeśli jednak zarezerwowałeś lot łączony, linia lotnicza jest zobowiązana zapewnić nowy bilet na kolejny odcinek lotu mający pomóc ci w osiągnięciu twojego celu podróży.

Ile mam czasu, by złożyć wniosek o odszkodowanie?

Można domagać się odszkodowania do 2 lat po odbyciu lotu.

Moje próby negocjacji z liniami lotniczymi spełzły na niczym, jak uzyskam należne mi odszkodowanie?

Ważne jest by zaangażować prawnika specjalizującego się w prawie lotniczym. Będzie on najpierw próbował skierować odpowiednie pismo, w niektórych przypadkach konieczna jest jednak droga postępowania sądowego.

Po jakim czasie dostanę odszkodowanie?

Prowadzenie sprawy o odszkodowanie może trwać od 2 do 5 miesięcy.

Artykuł powstał we współpracy z Eve Büchner, założycielką firmy refund.me

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 mirkoe

Pisałem tutaj już w styczniu , że Kancelaria Prawna Turek & Wróbel z Oławy walczy dla mnie o odszkodowanie. Dzisiaj chciałbym podziękować bo udało się. Już na przełomie maja i czerwca wszyscy dostaliśmy należne nam kwoty. Warto bylo chwilę poczekać a Ci co się wyłamali i poszli wczesniej na ugodę niech żałują bo stracili po kilkset złotych. Pozdrawiam. Mirek

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 odradzam

Odradzam korzystać z takich firm. Ja skusiłam się na AirCashBack, Znajomi (wspólnie lecieliśmy opóźnionym samolotem) którzy na własną rękę walczyli o odszkodowanie od przewoźnika otrzymali je już pół roku temu! A ja ciągle czekam.Niestety firma dostaje pierwsza pieniądze jako pełnomocnik z tego pobiera prowizje i dopiero resztę przelewa do klientów ale w jakim czasie to już nie jest sprecyzowane. Warto samemu ubiegać się o odszkodowania. Zwłaszcza w dobie internetu gdzie można krok po kroku dowiedzieć się gdzie i co trzeba zrobić.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 1 ~che

No i wyszło że artykuł jest sponsorowany.
Dziękujemy Ci Bankierze za udaną reklamę ścierwożerców.

! Odpowiedz
1 1 ~Pasażer

Kochani, powiem wprost - korzystanie z wyspecjalizowanych kancelarii w przypadku odszkodowania za opóźniony lot to w gruncie rzeczy opłata za dobre samopoczucie, że wesprze was profesjonalista. Za stawkę ok. 1/4 odszkodowania tego typu firma ograniczy się jedynie do wysłania pisma do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które raczej nie będzie zawierać żadnych informacji oprócz tych, które kancelarii dostarczycie. O możliwości reprezentacji przed sądem (przed którym ciężar dowodowy nota bene spoczywa na przewoźniku) możecie zapomnieć. Moim zdaniem zdecydowanie lepiej oszczędzić czas i pieniądze pisząc bezpośrednio do ULC.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 1 ~Gordon

a to akurat trochę nieprawda. Sam wysyłasz to czekasz na odpowiedź długo albo się nie doczekasz. Wysyła kancelaria prawna to odpowiadają na drugi, trzeci dzień. Masz czas to ok. Ja wolę zapłacić 100 czy 200 zł i nie zawracać sobie tym głowy. Godzina mojej pracy i nerwów jest więcej warta ;)

! Odpowiedz
0 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
2 1 ~mirkoes

Niedawno miałem opóźnienie lotu z Krety, sprawa trochę się ciągnie ale negocjacje idą w coraz lepszym kierunku. Sprawą zajmuje się Kancelaria Turek & Wróbel z czystym sumieniem mogę polecić.

! Odpowiedz
1 0 ~odszkodowania-loty

Super!

! Odpowiedz
2 2 ~prawopasazera

www.prawopasazera.pl to wiedza, doświadczenie, skuteczne i szybkie działanie oraz setki zadowolonych klientów, którym pomogliśmy uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Więcej informacji dostępnych na stronie internetowej: www.prawopasazera.pl lub profilu na FB: https://www.facebook. com/PrawoPasazera/

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~inez_79

Aktualnie na naszym rynku jest kilka firm, które specjalizują się w odszkodowaniach lotniczych. Ja akurat korzystałam z Fly&I. Latam sporo, przytrafiło mi się 5 opóźnień powyżej 3 godzin i jeden overbooking. Tylko raz Fly&I nie uzyskało dla mnie odszkodowania, były złe warunki pogodowe i przewoźnik był zwolniony z obowiązku zapłaty bo nie mógł tego przewidzieć.
Jak dotąd jestem zadowolona ze współpracy, ale jeśli bezskutecznie staracie się o odszkodowanie to pogooglujcie sobie, na pewno znajdziecie firmę dla siebie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl