REKLAMA
QUIZ

KE surowo karze za kartel europejskich producentów samochodów

2016-07-19 14:37
publikacja
2016-07-19 14:37

Komisja Europejska ogłosiła we wtorek, że na kilku czołowych europejskich producentów samochodów ciężarowych nakłada karę wynoszącą w sumie prawie 3 mld euro. To sankcje za zmowę cenową, która łamała unijne zasady konkurencji.

fot. / / YAY Foto

Urzędnicy w Brukseli odkryli, że w kartelu przez 14 lat były niemieckie koncerny MAN i Daimler, francusko-szwedzki Renualt/Volvo, holenderski DAF i włoskie Iveco.

"Nakładamy dziś najwyższą w historii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej, nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczy bardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Przeprowadzone śledztwo wykazało, że zmowa producentów ciężarówek zawiązała się w 1997 r. i funkcjonowała do 2011 r., gdy KE przeprowadziła w firmach niezapowiedzianą inspekcję. Wszystkie przyznały się do winy.

Pięciu producentów, których dotyczy sprawa, sprzedaje 9 z 10 średnich (od 6 do 16 ton) i ciężkich (powyżej 16 ton) samochodów ciężarowych w Europie. Nie wszyscy zostali jednak ukarani. Grzywny, która miała wynosić 1,2 mld euro, uniknął MAN, który ujawnił istnienie kartelu. Reszta producentów w zamian za współpracę uzyskała obniżenie wysokości kar.

Mimo wszystko nie są one małe. Najwięcej, bo ponad miliard euro, będzie musiał zapłacić Daimler, kolejny jest DAF - 752 mln euro, Volvo/Renault - 670 mln euro, a na końcu Iveco - 494 mln euro. Część firm już ogłosiła, że dysponuje rezerwami na ich pokrycie.

Dochodzenie KE wykazało, że firmy podczas spotkań ustalały listę cen brutto za swoje ciężarówki w UE, a dokładnie w Europejskim Obszarze Gospodarczym (UE plus Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Na podstawie listy ustalano ceny dla indywidualnych klientów.

Korporacje koordynowały też wprowadzanie technologii ograniczających emisje spalin, a także przerzucanie wynikających z tego kosztów na klientów.

KE ujawniła, że między 1997 a 2004 rokiem spotkania między producentami odbywały się na wyższym poziomie zarządzających, czasami na marginesach targów czy innych wydarzeń branżowych. Szefostwo firm kontaktowało się też ze sobą telefonicznie. Po 2004 roku koordynacja odbywała się drogą korespondencji elektronicznej.

Poprzednia rekordowa grzywna nałożona przez Komisję Europejską wynosiła prawie 1,5 mld euro i została nałożona na producentów kineskopów do telewizorów. Najdotkliwiej ukarano wówczas Philipsa i LG.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ ulb/ kar/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~Dżejms
Ale urzędasy to cwane szuje! Gratulacje! Pełen podziw bo rozumiem że tą karę to zatrzymają sobie zamiast wypłacić tym którym zawyżono cenę ciężarówek. Kocham urzędasów - są wspaniali! Klaszczemy wszyscy teraz.
~noMercy
Jedyny producent, który nie musi płacić kary jest dziwnym trafem... niemiecki.
~Dżejms
Teraz idzie dotacja Niemiec pełną parą - ujemnie oprocentowane obligacje. Już widzę tych żywych ludzi co uciułany grosz przeznaczają na papier na którym pisze - STRATA GWARANTOWANA. Ale lud ciemny wszystko kupi. Więc ten MAN to pikuś przy tym.
~AV
Czyli tak:
#1 zrob cos niezgodnego z przepisami, aby zarobic na konsumentach
#2 wpadnij na kontroli
#3 wyplac dolę urzednikom/politykom
#4 a konsument ? a konsument moze sie dalej walic
~dociekliwy
Gratulujemy i czekamy na karę dla stowarzyszenia krajów OPEC - obecnie największego kartelu na świecie, działającego na rynku ropy naftowej.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki