REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Izera, pierwszy polski "elektryk", coraz bliżej. Wybrano wykonawcę fabryki w Jaworznie

2024-03-13 12:24, akt.2024-03-13 12:51
publikacja
2024-03-13 12:24
aktualizacja
2024-03-13 12:51

Spółka ElectroMobility Poland (EMP), przygotowująca produkcję samochodów elektrycznych w Jaworznie, wybrała generalnego wykonawcę fabryki, firmę Mirbud - podała w środę EMP. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych.

Izera, pierwszy polski "elektryk", coraz bliżej. Wybrano wykonawcę fabryki w Jaworznie
Izera, pierwszy polski "elektryk", coraz bliżej. Wybrano wykonawcę fabryki w Jaworznie
/ Izera

Jak przekonuje w środowej informacji EMP, harmonogram prac umożliwia uruchomienie produkcji w połowie 2026 r. Spółka podała w środę, że w podpisanym liście intencyjnym strony wyraziły wolę realizacji kompleksowych robót budowlanych na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG), a następnie oddania do użytkowania obiektów budowlanych fabryki samochodów elektrycznych o mocach produkcyjnych wynoszących 150 tys. sztuk samochodów rocznie.

Kurs Mirbudu zareagował wzrostami na informację o wyborze firmy do budowy fabryki. Cena akcji wzrosła do 9,98 zł za sztukę, ustanawiając swój historyczny szczyt. O godz. 12.50 notowania akcji Mirbudu rosły o ok. 7,4 proc. i były na poziomie 9,80 zł. 

Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.

„Rozstrzygnięcie przetargu na budowę zakładu produkcyjnego to ostatni ważny krok na drodze do rozpoczęcia produkcji samochodów marki Izera. Fabryka będzie gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia symbolicznej, pierwszej łopaty” - powiedział, cytowany w informacji EMP, prezes tej spółki Piotr Zaremba.

EMP podała, że z zgodnie z założeniami postępowania zakupowego inwestycja będzie realizowana w formule projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca ma odpowiadać za projekt obiektów i wszelkie pozostałe działania do oddania fabryki do użytku.

Dyrektor EMP ds. komunikacji i relacji zewnętrznych Paweł Tomaszek w odpowiedzi na pytanie PAP o wartość wybranej oferty oraz o kwestię upublicznienia postępowania przekazał w środę, że spółka „nie ujawnia wartości kontraktu na tym etapie”.

Spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem tego potencjalnego producenta projektowanego samochodu elektrycznego Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.); pozostali akcjonariusze mają po 2,3 proc. udziałów.

W środę spółka EMP podała, że na koniec 2023 r. projekt, uwzględniając wszystkie obszary prac oraz metodologię branżową, został zrealizowany w około 40 proc. Docelowo fabryka w Jaworznie ma zatrudniać 3 tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie - z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.

Inwestycja EMP ma zająć część Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, czyli terenów inwestycyjnych tworzonych w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Umowę o współpracy ws. JOG na gruncie obowiązującej specustawy przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i samorządu Jaworzna podpisali w sierpniu 2022 r.

Teren Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, planowany m.in. pod przyszłą fabrykę samochodów elektrycznych, to ok. 300 ha głównie poprzemysłowych gruntów w rejonie ul. Wojska Polskiego, w pobliżu węzła drogi ekspresowej S1 i bocznicy kolejowej. Sama fabryka samochodów miałaby zająć ok. 120 ha. Jesienią EMP stała się właścicielem 117 ha gruntu w JOG i pierwszym tamtejszym inwestorem.

Po zmianie rządu większościowy właściciel EMP, czyli Skarb Państwa, sygnalizował analizy przedsięwzięcia. Zgodnie z planami rządu nadzór nad EMP ma sprawować Ministerstwo Aktywów Państwowych. Szef tego resortu Borys Budka, pytany 1 marca br. o przyszłość projektu Izery, zadeklarował starania o „uratowanie terenów w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym”.

Budka mówił na początku miesiąca, że formalnie będzie mógł się wypowiadać na ten temat, gdy nadzór nad tą spółką trafi już do MAP, zastrzegł jednak, że „projekt Izera” to „jedno z wielu kłamstw poprzedniego premiera Mateusza Morawieckiego”, ponieważ milion samochodów elektrycznych miało jeździć w Polsce już dawno.

„Od władz tej spółki (EMP - PAP) będę oczekiwał szczegółowego planu dalszych działań” - zaznaczył szef MAP, sygnalizując też nieformalny kontakt z inwestorami, z których niektórzy są potencjalnie zainteresowani tym projektem. „My będziemy starali się ten teren uratować dla dużej inwestycji. Natomiast model, który zostanie przyjęty, będzie modelem optymalnym biznesowo. Nie może być tak, żeby bez konkretnego planu finansowego ktoś rzucał deklaracje. Na szczęście są inwestorzy, którzy chcą wchodzić w projekt elektromobilności i jest szansa, że właśnie w tę stronę to pójdzie” - zasugerował.

„Bo skoro już dokonano tego typu działań, to nawet jeśli to jest źle przygotowane, to trzeba to poprawić i starać się, by tamto miejsce zyskało nowy model biznesowy” - uściślił 1 marca br. Borys Budka.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (30)

dodaj komentarz
jas2
Wątpię żeby niemieccy agenci POzwolili w Polsce produkować samochody.
po_co
To jest po prostu kpina. PiS zleciło wycinkę pięknego lasu, w który mieszkały cudowne Daniele, a dziś to karczowisko straszy gdy przejeżdża się tamtędy.
Koalicja tak krytykowała poprzedni rząd, a lasu jak nie było tak nie ma, fabryki jak nie było tak nie ma.

Co z was za zarządcy? Chcecie budować samochody? W porządku, budujcie
To jest po prostu kpina. PiS zleciło wycinkę pięknego lasu, w który mieszkały cudowne Daniele, a dziś to karczowisko straszy gdy przejeżdża się tamtędy.
Koalicja tak krytykowała poprzedni rząd, a lasu jak nie było tak nie ma, fabryki jak nie było tak nie ma.

Co z was za zarządcy? Chcecie budować samochody? W porządku, budujcie ale w tym świecie takie inwestycje się rozwija latami, a nie zaczyna po latach.

Za każdy dzień zwłoki z rozpoczęciem budowy zakładu lub ponownego zalesiania terenu na którym miałaby powstać fabryka obecny minister powinien odpowiadać głową, przecież dokładnie takich samych rozwiązań domagał się ze strony przeciwników.

Budka to jednak jest parszywy krętacz z Czeladzi, tyle wspólnego ma ze Śląskiem ten pan.
Nie chce i nie potrafi zadbać o region który chce reprezentować mimo, że to parszywy gorol, który ramię w ramię z PiSem głosował za podniesieniem sobie wypłaty poselskiej.

Pitej ciulu do tyj Warszawy i tam se łostoń!
ironp
Danieli nie żal bo to obcy gatunek.
lukkiee
To wszystko dla dobra danieli.
Daniele też powinny być elektryczne.
piotr_malkontent
Z samochodem węglowym jest podobnie jak z Jabłkofonem, jeżeli ktoś próbował sprzedać takiego siedmioletniego to wie o czym mowa...
grzegorzkubik
Niech myślą o autach wodorowych bo elektryki to bzdura.
pagodzik
Produkcja elektrykow ruszy w momencie, gdy mumia zorientuje sie, ze jednak auta spalinowe nie sa takie zle i ze niemiecki przemysl padnie jesli zakaze sie spalinowek.

I juz nikt nie bedzie chcial kupowac elektrykow poza urzedami i kolekcjonerami.
zoomek
Kolekcjonerowi spali się w garażu... chyba bez baterii będą brać.
To w sumie powinno być za grosze bo bateria to 80% wartości auta.
faramir_z_gondoru
Chiny zalewają już świat swoimi elektrykami, a u nas nawet jeszcze fabryki nie ma. Brawo. Turcy zaczęli rok później i już swoje auta mają.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki