REKLAMA
BELKA ZA 2022 ROK

Grupa MOL ma ambicję, by zostać silnym drugim graczem na polskim rynku detalicznym paliw

2022-12-02 19:26
publikacja
2022-12-02 19:26

Grupa MOL ma ambicję, by zostać silnym drugim graczem na polskim rynku pod względem liczby stacji paliw. Pierwsza stacja pod marką MOL powinna pojawić się w Polsce w styczniu przyszłego roku, a do końca 2024 roku zdecydowana większość przejętych stacji Lotosu przejdzie rebranding - poinformowali przedstawiciele spółki.

Grupa MOL ma ambicję, by zostać silnym drugim graczem na polskim rynku detalicznym paliw
Grupa MOL ma ambicję, by zostać silnym drugim graczem na polskim rynku detalicznym paliw
/ MOL

"Mamy ambicję, by zostać silnym drugim graczem na polskim rynku pod względem liczby stacji paliw. Nie mamy konkretnego horyzontu czasowego, nie zrobimy tego od razu, bo po przejęciu ponad 400 stacji Lotosu potrzebowalibyśmy jeszcze ponad 100 stacji, licząc już razem ze stacjami Slovnaft, które planujemy zintegrować do sieci MOL" - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami w Budapeszcie Peter Ratatics, wiceprezes wykonawczy grupy MOL ds. usług konsumenckich.

2 grudnia MOL oficjalnie wszedł na polski rynek dzięki finalizacji ogłoszonej w styczniu transakcji z PKN Orlen i Grupą Lotos, w wyniku której grupa przejęła ponad 410 stacji działających pod marką Lotos. Ponadto, w ramach zawartych umów, MOL sprzedaje na rzecz PKN Orlen 143 stacje paliw na Węgrzech oraz 39 stacji na Słowacji. Umowy są wynikiem decyzji Komisji Europejskiej, która w lipcu 2020 r. udzieliła warunkowej zgody na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, uzależniając ją od realizacji środków zaradczych.

MOL jest przekonany, że może wnieść bardzo konkurencyjną ofertę konsumencką. W Polsce firma zamierza stać się preferowaną siecią stacji.

"Nasze ceny na stacjach są konkurencyjne i tak samo będzie w Polsce. Będziemy chcieli przekonać Polaków do swojej oferty paliwowej, pozapaliwowej i usług oraz do tego, że stosunek jakości do ceny jest atrakcyjny. Nie jesteśmy jednak siecią dyskontową. Uważamy, że nasze wejście na rynek zwiększy konkurencyjność" - powiedział Viktor Sverla, dyrektor ds. strategii w grupie MOL.

MOL zamierza w pierwszej kolejności zadbać o ciągłość biznesu. Firma zapewnia, że wszystkie umowy o pracę zostaną utrzymane w mocy na dotychczasowych warunkach. Niezwłocznie ma się rozpocząć proces wprowadzania marki MOL na polski rynek.

Jak podano, ambicją grupy MOL jest ukończenie rebrandingu sieci możliwie najszybciej.

"Mamy ustalony w umowie z PKN Orlen czas na rebranding, ale chcielibyśmy go zrobić wcześniej, stosunkowo szybko" - powiedział Viktor Sverla.

"Chcemy, by w ciągu dwóch lat, do końca 2024 roku zdecydowana większość stacji Lotosu, ok. 80 proc., przeszła rebranding. W pierwszej kolejności rebranding dotyczyć będzie stacji własnych Lotosu, a potem stacji franczyzowych" - powiedział Peter Ratatics.

Jak poinformował Ratatics, koszt rebrandingu zależeć będzie od stacji, jej stanu technicznego itd., ale firma szacuje, że może wynosić 60-100 tys. USD na jeden punkt.

"Zakładamy wstępnie, że w styczniu 2023 r. może zostać uruchomiona w Polsce pierwsza stacja pod marką MOL. To przejęta nowa stacja Lotosu, która nie została jeszcze otwarta" - powiedział Ratatics.

Jak poinformował, MOL liczy się z tym, że część franczyzobiorców Lotosu może zrezygnować ze współpracy, gdy skończą się umowy.

"Szacujemy, że może być poniżej 5 proc. takich odejść, ale jednocześnie liczymy, że przekonamy do siebie innych chętnych" - powiedział wiceprezes.

Pod marką MOL funkcjonować będą też stacje Slovnaft Polska, działające na południu kraju, dzięki czemu polska sieć grupy zbliży się do 500 stacji.

Jak podała grupa, MOL planuje w krótkim czasie zaprezentować polskim klientom swoje produkty oraz usługi, rozwijając ofertę swoich stacji. Na stacjach MOL pojawić się mają także paliwa segmentu premium, powstałe na bazie produktów pochodzących z polskich rafinerii, z wykorzystaniem dodatków opracowanych przez MOL.

Na polskim rynku ma też zadebiutować koncept gastronomiczny Fresh Corner.

"Będziemy chcieli w Polsce rozwijać ofertę pozapaliwową i nasz koncept sklepów Fresh Corner. Wierzymy, że Fresh Corner spodoba się Polakom. To będzie coś nowego na polskim rynku. Będziemy dostosowywać ofertę do upodobań polskiego klienta. Chcemy współpracować z polskimi dostawcami, np. żywności" - powiedział Viktor Sverla.

MOL NIE WYKLUCZA DALSZYCH PRZEJĘĆ W POLSCE

Grupa MOL nie wyklucza dalszych przejęć na polskim rynku.

"Akwizycje są ważną częścią modelu wzrostowego grupy MOL od lat i to się nie zmienia. Nadal rozglądamy się za możliwościami przejęć, także w obszarze stacji paliw i usług konsumenckich. Nie można wykluczyć dalszego wzrostu w Polsce, raczej przez przejęcia, a nie organicznie, przynajmniej w pierwszych latach naszego funkcjonowania na polskim rynku" - powiedział Sverla.

"Nie wykluczamy dalszych przejęć na rynku detalicznym w Polsce. Spodziewamy się, że kryzys wymusi konsolidację na rynku, a to zawsze sprzyja transakcjom M&A" - dodał Ratatics.

Grupa MOL na polskim rynku jest obecna od 1997 r. Od 2004 r. firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Grupa MOL to zintegrowany, międzynarodowy koncern działający w sektorach naftowym, gazowym, petrochemicznym i detalicznym, z siedzibą w Budapeszcie na Węgrzech. Grupa prowadzi trzy rafinerie i dwa zakłady petrochemiczne na Węgrzech, Słowacji i w Chorwacji oraz sieć stacji paliw w 10 krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej. Firma prowadzi wydobycie w 9 krajach, posiada złoża w 14 kolejnych.

W wyniku przejęcia stacji Lotosu w Polsce oraz sieci OMV w Słowenii, liczba stacji paliw grupy wzrosła do ok. 2400 (uwzględniając sprzedaż części stacji na Węgrzech i Słowacji na rzecz PKN Orlen).

MOL dąży do transformacji modelu biznesowego z tradycyjnego, opartego na paliwach kopalnych, w stronę niskoemisyjności i zrównoważonego rozwoju. Spółka planuje osiągnąć neutralność węglową do roku 2050. (PAP Biznes)

pel/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
MINI pełne dobrych ofert.

MINI pełne dobrych ofert.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
simonsoft8
frofanacja mienia zus. to ma robić inna firma

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki