REKLAMA
Tylko u nas

Grodno chce w kolejnych latach utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu i rentowność EBITDA powyżej 5 proc.

2022-03-08 10:48
publikacja
2022-03-08 10:48
Grodno chce w kolejnych latach utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu i rentowność EBITDA powyżej 5 proc.
Grodno chce w kolejnych latach utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu i rentowność EBITDA powyżej 5 proc.
/ Materiały dla mediów

Grodno chce zakończyć rok obrotowy 2021/22 rekordowymi wynikami, a w kolejnych latach utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu i rentowność EBITDA powyżej 5 proc. - poinformował w rozmowie z PAP Biznes prezes Andrzej Jurczak. W 2022 r. Grodno chce mieć ponad 100 swoich oddziałów w Polsce.

"W kolejnych latach spodziewamy się utrzymania dwucyfrowego tempa wzrostu - może nie tak dynamicznego jak 60 proc. w poprzednich okresach, ale to będzie bardzo dobry czas dla Grodna związany z odnawialnymi źródłami energii, transformacją energetyczną w kraju, uniezależnieniem się od gazu, czy inwestycjami w rozwój sieci elektroenergetycznych i programami wsparcia” – powiedział prezes.

Zysk netto Grodna po trzech kwartałach roku obrotowego 2021/22 (kwiecień-grudzień 2021 r.) wyniósł 32,6 mln zł, EBITDA 47,1 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej 41,9 mln zł. Oznacza to wzrost o odpowiednio 179/142/175 proc. rdr. Przychody w tym okresie wzrosły blisko 67 proc. rdr do 877,3 mln zł, a z szacunków spółki wynika, że po jedenastu miesiącach roku obrotowego (kwiecień 2021 r. - luty 2022 r.) przekroczyły 1 mld zł, z zachowaniem ponad 60 proc. dynamiki wzrostu.

"Za nami bardzo dobre dziewięć miesięcy, historycznie najlepszy okres w naszej dotychczasowej działalności. Cały ten rok obrotowy będzie rekordowy pod względem przychodów i wyników. Po trzech kwartałach notowaliśmy wyniki blisko trzykrotnie lepsze niż w tym samym okresie przed rokiem i w perspektywie całego roku chcemy utrzymać tę tendencję" - powiedział Jurczak.

"Po jedenastu miesiącach przekroczyliśmy 1 mld zł przychodów i także marzec zapowiada się na mocny sprzedażowo miesiąc" - dodał.

Rentowność EBITDA Grodna za trzy kwartały wyniosła 5,4 proc., wobec 3,7 proc. przed rokiem.

"Naszym celem była rentowność EBITDA na poziomie 5 proc. i to zrealizowaliśmy. W kolejnych latach chcemy, by te 5 proc. było u nas standardem, a nawet zakładamy dalszą poprawę" – powiedział prezes.

Ocenił, że na rynku panuje obecnie niepewność związana z sytuacją geopolityczną na Wschodzie i może to wpłynąć na zachowanie inwestorów, ale niekoniecznie w negatywny sposób na samą spółkę.

"Mimo oczywistych zagrożeń pojawiają się też szanse. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby prywatne, będą dążyć do bycia jak najbardziej niezależnymi energetycznie. W dobie problemów z dostępnością gazu i jego cenami bardzo rośnie zainteresowanie taką niezależnością, co jest dobrym sygnałem dla nas, bo mamy kompleksową ofertę, która na takie zapotrzebowanie odpowiada" - powiedział Jurczak.

Dodatkowo, pozytywne dla Grodna ma być inwestowanie kraju w rozwój energetyki i przyspieszenie transformacji energetycznej, a elementem stymulującym rozwój segmentu OZE będą programy takie jak "Mój Prąd" i "Moje Ciepło".

Zdaniem prezesa w przyszłych kwartałach rynek inwestycyjny czeka spowolnienie, a ryzykiem pozostają poprzerywane łańcuchy dostaw i rosnące koszty.

"Niepewność rośnie i inwestycje złapią zadyszkę w kolejnych okresach. Dla nas rynek inwestycyjny nie jest dużym rynkiem zbytu, a działalność Grodna będzie dalej napędzał rynek OZE oraz instalatorzy. Mali i średni instalatorzy w czasie kryzysu będą mieli więcej do zrobienia, bo gdy nie powstają nowe obiekty, trzeba remontować te istniejące. Nie spodziewamy się więc istotnego wpływu sytuacji geopolitycznej na naszą działalność" - ocenił.

"Zagrożeniem, które trzeba brać pod uwagę jest wzrost kosztów. Rosną ceny transportu czy surowców - dla nas istotna jest zwłaszcza miedź czy stal. Wahają się także kursy walut" - dodał Jurczak.

Istotnego negatywnego wpływu prezes nie spodziewa się natomiast w związku ze zmianami w zakresie rozliczeń prosumentów - Grodno spadek sprzedaży instalacji indywidualnych chce uzupełnić przychodami z instalacji przemysłowych.

"Zagrożeniem może być spadek inwestycji domowych związanych z fotowoltaiką i zmianą w zakresie rozliczeń prosumentów. Spodziewamy się mniejszych przychodów z rynku mikroinstalacji, ale wzrosną instalacje na obiektach przemysłowych, obszar pomp ciepła, rozwiązań energooszczędnych" - powiedział.

Zmiany rozliczeń dla prosumentów obejmą tych, wchodzących na rynek po 1 kwietnia, więc do końca marca - jak dodał prezes - spodziewane jest jeszcze utrzymanie wysokiego popytu na mikroinstalacje i na razie spowolnienia w tym obszarze nie widać.

"Według Agencji Rynku Energii w 2022 r. przyrost mocy z dużych instalacji w Polsce będzie 50 proc. wyższy niż w 2021 r., więc nie martwimy się o to, że spadną nam przychody z mikroinstalacji – w dużej mierze nadrobimy to" - ocenił.

GRODNO USPRAWNIA LOGISTYKĘ, W '22 CHCE MIEĆ PONAD 100 ODDZIAŁÓW W POLSCE

Grodno w tym roku planuje zakończyć inwestycje obejmujące budowę obiektu biurowo-magazynowego w Łodzi oraz rozbudowę hal magazynowych Centrum Dystrybucyjnego w Małopolu.

Jak poinformował prezes, rozbudowa Centrum w Małopolu znacznie usprawni logistykę i właśnie ten obszar jest dla Grodna obecnie najistotniejszym kierunkiem inwestycji.

"Modernizujemy też procesy magazynowe, wyposażamy w automatykę - to wszystko ma przełożyć się na wzrost efektywności. To jeden z czynników, które mają pozwolić nam utrzymać rentowność EBITDA powyżej 5 proc." - powiedział Jurczak.

"Dzisiaj firma dystrybucyjna taka jak Grodno musi wygrywać logistyką. Obecnie mamy dostawy w 24 godziny, ale będę dążył do tego, by dostawy były w ciągu 8-12 godzin w każdym miejscu w kraju. Dlatego usprawniamy logistykę" - dodał.

Grodno ma obecnie 97 oddziałów w Polsce, a w perspektywie tego roku kalendarzowego chce takich placówek mieć ponad 100.

"Planujemy przekroczenie 100 oddziałów w 2022 r. Rozwój sieci sprzedaży jest dla nas ważny, nie zwalniamy tempa, punktów będzie przybywać. Chcemy być obecni w każdym mieście powiatowym w kraju. Do tego dążymy" - powiedział prezes.

Poinformował, że e-commerce odpowiada w tej chwili za ok. 15 proc. przychodów Grodna i obszar B2B na pewno będzie rozwijany, natomiast nie zdominuje sprzedaży.

"Dążymy raczej do modelu hybrydowego opartego na oddziałach tradycyjnych, przez które docieramy bezpośrednio do instalatorów, których także szkolimy. Oddziały są jednocześnie magazynem dla naszych klientów" - powiedział.

Prezes wyjaśnił, że obecność w wielu miastach poprzez oddziały pozwala spółce być blisko klientów i szybko odpowiadać na ich potrzeby, a specyfika pracy instalatorów wymaga tego, by dystrybutor mógł zapewnić bezpośredni kontakt czy szkolenia.

"Dzisiaj jednym z elementów naszej pracy jest edukacja instalatorów, inwestorów. Technologie w branży zmieniają się bardzo szybko - np. pompy ciepła to teraz zaawansowane komputery i tę wiedzę musimy przekazywać, szkolić. To robimy najłatwiej, najbardziej efektywnie przez oddziały" - dodał.

Wskazał, że e-commerce jest świetnym rozwiązaniem, z którego Grodno nie zamierza rezygnować, ale oddziały w miastach są istotne, by zapewnić klientom odpowiednią obsługę.

Grodno realizuje sprzedaż w kanale e-commerce poprzez B2B, a główną bazę klientów stanowią instalatorzy, nie zaś klienci detaliczni. Spółka zaopatruje natomiast platformy detaliczne.

Poza inwestycjami w logistykę, zarząd kontynuuje poszukiwanie celów akwizycyjnych i wskazuje przejęcia jako jeden z elementów rozwoju.

"Mamy za sobą dziesięć udanych akwizycji. Stale przyglądamy się rynkowi i myślę, że ewentualne spowolnienie, które może być w branży - to dobry moment do kolejnych przejęć" - powiedział.

Jurczak pytany o to, czy wojna w Ukrainie wpływa na Grodno pod względem rotacji pracowników poinformował, że grupa nie odczuła odpływu kadr, a w kolejnych miesiącach podaż pracowników z Ukrainy może być bardzo duża.

"Może być problem w branży budowlanej, gdzie pracowali szczególnie mężczyźni, ale zrekompensuje to pewnie spadek inwestycji. Byłbym więc spokojny i nie sądzę, że w Polsce zabraknie rąk do pracy" - ocenił.

Grodno jest dostawcą kompleksowych rozwiązań budynkowych oraz dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ mfm/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Zyskaj aż 360 zł premii z kontem Millennium 360°

Zyskaj aż 360 zł premii z kontem Millennium 360°

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki