Francja: kontrowersje wokół planu modernizacji autostrad

Miliard euro kosztować ma modernizacja autostrad we Francji zapowiedziana w niedzielę w wywiadzie prasowym przez sekretarza stanu do spraw transportu Alaina Vidaliesa. Sprawa budzi jednak wiele kontrowersji.

(fot. BARTLOMIEJ KUDOWICZ / FORUM)

Rząd podkreśla, że realizacja planu stworzy 5 tys. miejsc pracy i leży w interesie regionów, natomiast władze lokalne skarżą się, że kasy są puste, a kierowcy twierdzą, że zamiast obiecanej obniżki będzie podwyżka opłat za autostrady.

Modernizacja ma się rozpocząć w przyszłym roku. Według Vidaliesa chodzi o przebudowę dotychczasowych i budowę nowych węzłów autostradowych. Przestudiowaliśmy potrzeby regionów i już pracujemy nad 50 przeróbkami, ale lista nie jest zamknięta - cytuje Vidaliesa Journal du Dimanche.

Plan finansowany ma być przez podwyżki opłat za przejazd autostradami w latach 2018-2020 oraz przez władze samorządowe - regionalne i departamentalne. Niewielkie prace wykonają na swój koszt przedsiębiorstwa zarządzające autostradami na podstawie państwowej koncesji.

O planie, który podobno został już zatwierdzony przez prezydenta (Francois Hollande'a), dowiadujemy się z prasy. Kolejny raz władze państwowe pokazują, że drwią sobie z umów i obietnic - powiedział w wywiadzie radiowym Philippe Rapeneau, wiceszef regionu Nord-Pas-de-Calais i dodał, że samorządy lokalne nie mają z czego płacić i nie mogą wprowadzać nowych podatków.

Prezes stowarzyszenia 40 Milionów Automobilistów, Daniel Quero, oburzył się w radiu France-Info na to, że właścicieli samochodów, którzy płacą bardzo wysokie podatki państwowe, lokalne, bezpośrednie i pośrednie, kolejny raz uderzy się po kieszeni. Przypomniał też, jak minister ochrony środowiska Segolene Royal, której podlega sekretarz stanu do spraw transportu, napiętnowała nieuzasadnione podwyżki opłat i krociowe zarobki firm autostradowych.

W październiku 2014 roku Royal oskarżyła firmy autostradowe, że za przejazd biorą od użytkowników o 20 proc. za dużo i że 10 proc. powinny im zwrócić, a pozostałe 10 przeznaczyć na inwestycje w infrastrukturę. Jej propozycja pozostała bez echa.

Z Paryża Ludwik Lewin (PAP)

llew/ az/ ap/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil