REKLAMA

Eurocash spodziewa się spokojnego trzeciego kwartału

2020-08-25 16:12
publikacja
2020-08-25 16:12
Eurocash spodziewa się spokojnego trzeciego kwartału
Eurocash spodziewa się spokojnego trzeciego kwartału
/ Materiały dla mediów

Grupa Eurocash, która w pierwszym półroczu zanotowała stabilną rdr EBITDA na poziomie blisko 337 mln zł, spodziewa się spokojnego trzeciego kwartału. Dąży do wzrostu sprzedaży LFL w tym okresie - poinformował PAP Biznes Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.

"Początek trzeciego kwartału był dla nas dobry, sierpień jest trochę gorszy w porównaniu z oczekiwaniami, jest nieco lepiej niż w ubiegłym roku, ale widać, że popyt jest jednak słabszy" - powiedział PAP Biznes Owczarek.

"Wydaje się, że to będzie spokojny kwartał. Trendy są porównywalne jak w drugim kwartale. Myślę, że nie zmienią się znacząco w porównaniu z tym, co teraz raportujemy. W hurcie mamy solidną i bezpieczną bazę, nie spodziewam się niespodzianek. W detalu też nie przewiduję negatywnych zaskoczeń" - dodał.

Jak poinformował, celem jest wzrost sprzedaży porównywalnej.

"Dążymy do tego, aby dynamiki LFL w trzecim kwartale były dodatnie" - powiedział.

W drugim kwartale grupa Eurocash zanotowała 3,8 proc. spadku sprzedaży do 6.196,3 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 210,5 mln zł wobec 216,2 mln zł zysku rok wcześniej i wobec 196,1 mln zł zysku oczekiwanych przez rynek.

"Drugi kwartał zakończył się zgodnie z oczekiwaniami, pomimo całkowicie odmiennych warunków rynkowych, z uwagi na pandemię, był dość stabilny" - powiedział członek zarządu.

Segment hurtowy osiągnął 4,66 mld zł przychodów (4,89 mld zł przed rokiem) oraz prawie 169 mln zł EBITDA (172 mln zł przed rokiem).

Owczarek ocenił, że wyniki za II kwartał w segmencie hurtu są bardzo dobre.

"Wyniki są trochę lepsze niż może się wydawać na pierwszy rzut oka, bo w bazie zeszłego roku mieliśmy jeszcze duży kontrakt na dostawy na stacje Orlen. Wzrosła nasza sprzedaż do małych sklepów, czyli nasz podstawowy obszar działalności. Poprawiliśmy także rentowność - w drugim kwartale EBITDA hurtu wzrosła. Jednocześnie sprzedaż w kanale HoReCa zanotowała znaczące spadki z uwagi na ograniczenia działalności barów i restauracji" - powiedział.

W obszarze detalicznym sprzedaż wyniosła ok. 1,48 mld zł wobec 1,5 mld zł przed rokiem, z kolei EBITDA wyniosła 81,7 mln zł wobec 81,9 mln zł przed rokiem.

"W detalu, po wzrostach w końcówce pierwszego kwartału, mieliśmy pewne osłabienie popytu w mniejszych sklepach, szczególnie w kwietniu i maju. Spadała także sprzedaż Inmedio. Razem przełożyło się to na płaską sprzedaż i wynik w tym segmencie" - dodał członek zarządu.

W I połowie 2020 roku przychody grupy Eurocash wyniosły 12,1 mld zł i były o 2 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. EBITDA wyniosła 336,6 mln zł wobec 337,5 mln zł rok wcześniej. Strata netto wyniosła 20,2 mln zł wobec 6,7 mln zł zysku netto rok wcześniej.

Jak poinformował Jacek Owczarek, łączne koszty związane z COVID w I półroczu wyniosły 17 mln zł, z czego 10 mln zł w marcu.

"Widać, że w drugim kwartale sytuacja się ustabilizowała i koszty się zmniejszyły. To głównie koszty środków ochrony: płynów dezynfekcyjnych itd. W kolejnych kwartałach te koszty mogą być podobne jak w drugim kwartale, nie zakładam wzrostów, jeśli nie będzie jakiejś dużej drugiej fali pandemii" - powiedział.

Dodał, że w spółce nie ma presji na podwyżki płac.

"Po stronie kosztowej jesteśmy po bezpiecznej stronie. Widać stabilizację na rynku pracy, przez co nie obserwujemy presji na podwyżki płac" - powiedział.

Pytany o priorytety na drugie półrocze, odpowiedział, że celem jest brak negatywnych niespodzianek.

"Liczymy na to, że cały rok będzie spokojny" - powiedział Owczarek.

"W segmencie detalu pracujemy nad powtarzalnością. Koszty integracji zostały już poniesione, teraz trwają prace nad stroną komercyjną: polityką cenową, asortymentem itd. Podtrzymujemy, że nadal ekspansja sieci detalicznej w tym momencie nie jest priorytetem" - dodał.

Pod koniec czerwca Eurocash sfinalizował nabycie większościowego pakietu akcji spółki Frisco, prowadzącej supermarket online, której znaczącym akcjonariuszem był od 2014 r.

"W kolejnych kwartałach będziemy mogli więcej powiedzieć o planach dotyczących rozwoju Frisco, już w ramach grupy. Musimy zobaczyć, jak spółka wpasuje się w naszą strukturę" - powiedział dyrektor finansowy Eurocashu.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Komentarze (1)

dodaj komentarz
and-owc
Kiedyś (dawno i nieprawda) miałem trochę akcji. Jak właściciel wycofał swoje i zamienił na gotówkę to sprzedałem (tak dobrze żarło i zdechło). Przestałem się bawic akcjami (zawsze jest ryzyko - do odważnych świat należy).

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki