Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu - według standardu MSSF 16- wyniósł w pierwszym kwartale 1,038 mln zł i był o 1,3 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Przychody grupy wyniosły 2,792 mld zł, o 1,1 proc. więcej niż wynosiła średnia prognoz analityków.


Oczekiwania dziesięciu biur maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes co do zysku EBITDA grupy wahały się od 1,015 mld zł do 1,041 mld zł. Średnia wynosiła 1,025 mld zł, a mediana 1,023 mld zł.
Według poprzedniego standardu rachunkowości zysk EBITDA wyniósł 922 mln zł i był o 0,4 proc. niższy od konsensusu. Wynik wzrósł o 3,6 proc. rok do roku.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu wyniósł 291,9 mln zł i był o 21,9 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes, który wynosił 239,4 mln zł.
Przychody grupy wzrosły rok do roku o 19 proc.
Grupa podała, że segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował (z wyłączeniem nowego standardu rachunkowego) w pierwszym kwartale 2,389 mld zł przychodów, o 17 proc. więcej niż przed rokiem oraz 781 mln zł EBITDA, o 3 proc. więcej. Wzrost wyników spowodowany był głównie konsolidacją wyników grupy Netia, nad którą Cyfrowy Polsat zaczął sprawować kontrolę w maju 2018 r.
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowego Polsatu wypracował 455 mln zł przychodów, o 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Zysk EBITDA segmentu wzrósł o 4 proc. do 141 mln zł. Wyniki segmentu były pod wpływem włączenia do oferty hurtowej nowych kanałów telewizyjnych - w szczególności pakietów Eleven Sports Network oraz Polsat Sport Premium.
Skorygowane wolne przepływy pieniężne grupy, po uwzględnieniu kosztów odsetek, wyniosły w pierwszym kwartale 168 mln zł wobec 275 mln zł rok wcześniej. Spółka podała, że na niższe przepływy wpłynęły m.in. wyższe nakłady inwestycyjne, rata za zakup treści sportowych oraz zapłata kuponu od obligacji.
Poniżej przedstawiamy wyniki Cyfrowego Polsatu w pierwszym kwartale 2019 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes.
Konsensus odnosi się do wyników według standardu MSSF 16.
1Q2019 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 2791,6 | 2761,0 | 1,1% | 19,0% | -7,0% |
EBITDA | 1038,3 | 1025,0 | 1,3% | - | - |
EBITDA (wg MSR 17) | 922,0 | 925,3 | -0,4% | 3,6% | -2,1% |
EBIT | 491,2 | 424,2 | 15,8% | - | - |
zysk netto j.d. | 291,9 | 239,4 | 21,9% | - | - |
marża EBITDA | 33,0% | 37,2% | -4,15 | - | - |
marża EBIT | 17,6% | 15,4% | 2,24 | - | - |
marża netto | 10,5% | 8,7% | 1,77 | - | - |
*** Konsensus tworzony jest na podstawie prognoz biur maklerskich zebranych wcześniej przez PAP. Są one dostępne w pełnej wersji Serwisu Ekonomicznego PAP Biznes oraz na stronie http://biznes.pap.pl/konsensusy. Baza konsensusów PAP zawiera prognozy wyników kwartalnych i rocznych dla ponad 200 spółek notowanych na GPW.
Liczba usług świadczonych przez grupę Cyfrowego Polsatu wzrosła w pierwszym kwartale 2019 roku o 67,6 tys. do 16,97 mln - wynika z raportu kwartalnego grupy.
Wzrost o 71,7 tys. miał miejsce w przypadku usług świadczonych w modelu abonamentowym, a liczba usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 4,1 tys.
Na koniec marca z oferty usług pakietowych grupy korzystało 1,855 mln klientów, co stanowi wzrost o 18 proc. rok do roku. Nasycenie bazy klientów kontraktowych usługami łączonymi wyniosło 33 proc., o 2 pkt. proc. więcej niż na koniec 2018 roku.
Poniżej prezentujemy tabelę z liczbą usług świadczonych przez Cyfrowy Polsat na koniec pierwszego kwartału 2019 roku w porównaniu z poprzednimi okresami:
2018 | 2019 | ||||||
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | I kw. | |||
Łączna liczba usług (na koniec okresu) | 16 579 337 | 16 698 622 | 16 851 153 | 16 906 133 | 16 973 770 | ||
zmiana | 56 740 | 119 285 | 152 531 | 54 980 | 67 637 | ||
USŁUGI KONTRAKTOWE | |||||||
liczba usług (na koniec okresu) | 13 796 153 | 13 929 804 | 14 057 045 | 14 259 264 | 14 330 995 | ||
-zmiana | 111 109 | 133 651 | 127 241 | 202 219 | 71 731 | ||
w tym: | |||||||
Płatna telewizja | 4 984 391 | 5 027 520 | 5 038 210 | 5 098 917 | 5 077 221 | ||
-zmiana | 41 751 | 43 129 | 10 690 | 60 707 | -21 696 | ||
Telefonia komórkowa | 6 997 850 | 7 098 239 | 7 209 240 | 7 345 213 | 7 452 479 | ||
-zmiana | 65 174 | 100 389 | 111 001 | 135 973 | 107 266 | ||
Internet | 1 813 912 | 1 804 045 | 1 809 595 | 1 815 134 | 1 801 295 | ||
-zmiana | 4 184 | -9 867 | 5 550 | 5 539 | -13 839 | ||
Liczba klientów na koniec okresu | 5 743 832 | 5 724 492 | 5 712 151 | 5 706 147 | 5 672 790 | ||
-zmiana | -32 766 | -19 340 | -12 341 | -6 004 | -33 357 | ||
ARPU na klienta (PLN) wg MSR 18 | 81,9 | 84 | 84 | 84,0 | 82,9 | ||
-zmiana | - | 2,1 | - | 0,4 | -1,1 | ||
USŁUGI PRZEDPŁACONYCH | |||||||
Łączna liczba usług (na koniec okresu) | 2 783 184 | 2 768 818 | 2 794 108 | 2 646 869 | 2 642 775 | ||
-zmiana | -54 369 | -14 366 | 25 290 | -147 239 | -4 094 | ||
w tym: | |||||||
Płatna telewizja | 75 159 | 59 722 | 91 261 | 95 685 | 144 586 | ||
-zmiana | -4 402 | -15 437 | 31 539 | 4 424 | 48 901 | ||
Telefonia komórkowa | 2 539 402 | 2 545 749 | 2 550 355 | 2 423 774 | 2 387 672 | ||
-zmiana | -40 211 | 6 347 | 4 606 | -126 581 | -36 102 | ||
Internet | 168 623 | 163 347 | 152 492 | 127 410 | 110 517 | ||
-zmiana | -9 756 | -5 276 | -10 855 | -25 082 | -16 893 | ||
ARPU na usługę (PLN) | 20,1 | 20,4 | 20,8 | 20,3 | 20,1 | ||
-zmiana | - | 0,3 | 0,4 | -0,5 | -0,2 | ||
NADAWANIE I PRODUKCJA TELEWIZYJNA | |||||||
Udział w oglądalności (proc.) | 23,9 | 24,2 | 25,1 | 24,2 | 23,4 | ||
Udział w rynku reklamy (proc.) | 26,9 | 26,7 | 27,6 | 27,7 | 28,0 |
(PAP Biznes)
kuc/