Dywidendy producentów gier to zło?

Coraz więcej giełdowych producentów gier decyduje się na wypłatę dywidendy. Czy jednak dzielenie się zyskiem w przypadku wzrostowej branży to dobry pomysł?

Stopniowo powiększa się grono producentów gier z GPW, którzy deklarują wypłatę części zysku dla akcjonariuszy. Dawniej w tej branży to była prawdziwa rzadkość. Już w tym roku możemy się jednak spodziewać dywidend od aż trzech przedstawicieli bardzo popularnego ostatnio gamingu, a wkrótce ta liczba prawdopodobnie jeszcze wzrośnie. Pytanie jednak, czy to już odpowiedni moment dla tej branży na tego typu ruch?

Jako pierwszy w historii producent gier z GPW, dywidendę wypłacił lider tej branży – CD Projekt. Wypłata ta nastąpiła w 2017 roku, a więc zaledwie dwa lata temu. Spółka podzieliła się tym samym dochodami z „Wiedźmina 3”, a więc dotychczas największego hitu tego studia. Pomimo wciąż osiąganych zysków w kolejnym roku CD Projekt już dywidendy nie wypłacił, a całość zgromadzonych środków zaczął magazynować, w głównej mierze na realizację gry „Cyberpunk 2077”.

Podobne zdanie na temat wypłaty dywidendy zostało również przedstawione na konferencji wynikowej za 2018 rok. Prezes CD Projektu, Adam Kiciński, stwierdził wtedy, że „czas przed premierą „Cyberpunk 2077” nie jest dobrym okresem na myślenie o wypłacie dywidendy”. Po chwili jednak dodał, że to tylko jego prywatna opinia, a spółka nie posiada polityki dywidendowej. Jak widać inni członkowie zarządu musieli mieć inne zdanie, bowiem już miesiąc później CD Projekt ogłosił, że dywidendę jednak wypłaci.

Rynek gier wciąż bardzo szybko rośnie
Rynek gier wciąż bardzo szybko rośnie (Boombit)

Inni też chcą się podzielić

W wyznaczonym przez lidera kierunku podążyli także inni producenci gier. Już w 2018 roku, a więc wtedy, gdy CD Projekt zrobił sobie rok przerwy, zyskiem podzielił się PlayWay. Wypłacił on tym samym dywidendę już po pierwszym pełnym roku na GPW. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, 2018 rok był dla tego producenta gier absolutnie przełomowy. Na początku roku odbyła się premiera kolejnej gry z serii "Car Mechanic Simulator", która okazała się ogromnym sukcesem i w dużej mierze to dzięki niej zysk netto PlayWaya wzrósł rok do roku aż trzykrotnie.

O ile jednak w poprzednich dwóch latach dywidendy producentów gier były zaledwie pojedynczymi wyskokami, to 2019 rok będzie pod tym względem rekordowy. Oprócz wspomnianych już spółek CD Projekt i PlayWay, zyskiem podzieli się teraz również zeszłoroczny debiutant Ten Square Games. W przyszłości do tych spółek mogą także dołączyć kolejni. Nawet do 80 proc. zysku za 2019 rok planuje przeznaczyć na dywidendę chociażby BoomBit, a znaczne środki na koncie posiada również m.in. 11 bit.

Spółka Ile zysku do wypłaty Stopa dywidendy*
CD Projekt 92,29% 0,50%
PlayWay 29,96% 1,36%
Ten Square Games 74,86% 2,64%
Źródło: raporty spółek za 2018 rok, *kurs z 17.05.2019

Kto może wypłacić, a tego nie robi?

Na giełdzie (łącznie z rynkiem NewConnect mamy obecnie aż trzydzieści spółek powiązanych w większy lub mniejszy sposób z produkcją gier. To, że dywidendy wypłacają zaledwie trzy podmioty, nie oznacza jednak, że tylko one są w stanie to robić. Pozostałe spółki, mimo że niekiedy również osiągają całkiem przyzwoite zyski, wolą wykorzystać te pieniądze inaczej. Sprawdziliśmy zatem, kto teoretycznie mógłby w tym roku wypłacić dywidendę, a jeśli się nic nie zmieni, to tego najprawdopodobniej nie zrobi.

Podstawowym warunkiem do wypłaty dywidendy, jaki wzięliśmy pod uwagę, było oczywiście osiągnięcie zysku netto (pomijamy tu nietypowe przypadki). Giełdowych producentów gier, którzy wykazali w 2018 roku jakikolwiek zysk netto, mamy zatem piętnastu. Patrzenie w tym przypadku wyłącznie na tę pozycję z raportu miałoby jednak sporą wadę. Zysk netto to bowiem wyłącznie księgowy zapis, a aby mieć z czego wypłacać dywidendy, należy otrzymywać rzeczywiste wpływy gotówkowe ze swojej działalności, co pokazują  przepływy operacyjne. Po uwzględnieniu tych dwóch warunków (zysk netto + dodatnie przepływy operacyjne) okazuje się, że takich producentów gier pozostaje nam już zaledwie dziewięciu.

Spółka Zysk netto Przepływy operacyjne Inwestycje krótkoterminowe
CD Projekt 109 334 132 591 658 870
PlayWay 54 733 36 017 69 627
11 bit studios 37 550 39 046 51 251
Ten Square Games 36 469 41 240 39 751
Ultimate Games 2 009 450 1 658
QubicGames 1 772 286 1 033
Forever Entertaiment 3 341 687 725
iFun4all 807 947 686
T-Bull 654 4 317 524
Źródło: raporty spółek za 2018 rok, dane w tysiącach złotych

Kiedy nie należy wypłacać dywidend?

Tu jednak nasuwa się najważniejsze pytanie, czy dywidendę zawsze warto wypłacać? Czysto w teorii odpowiedź, kiedy dzielić się zyskiem, jest banalnie prosta – wtedy, gdy spółka nie jest w stanie tych pieniędzy odpowiednio wykorzystać. Dlatego, jeśli biznes się bardzo szybko rozwija, to należy starać się reinwestować każdą zarobioną złotówkę w dalsze powiększanie działalności. Zabieranie gotówki z firmy, czym w rzeczywistości jest dywidenda, powinno zatem być domeną głównie biznesów rozwiniętych, które nie mają już zbytnio co z nią zrobić.

Czy branża gier znalazła się już na takim etapie, że należy wypłacać akcjonariuszom zyski? Tu już odpowiedź nie jest tak jednoznaczna, choć wydaje się, że raczej większość spółek nie powinna jeszcze tego robić (i nie robi). Skoro rynek gier tak dynamicznie się rozwija i nie widać powodów, aby miało się to nagle zmienić, to polscy producenci powinni starać się zagarnąć jak najwięcej z tego wzrostu dla siebie. Wypłacanie dywidend zamiast inwestycji w momencie, gdy większość naszych spółek globalnie wciąż niewiele znaczy mogłoby być gigantycznym błędem.

Z takiego założenia zdaje się wychodzić większość rodzimych producentów gier i nawet jeśli już zarabiają, to najpierw dążą do zgromadzenia na kontach solidnej porcji gotówki na kolejne produkcje. I tak CD Projekt posiadał na koniec 2018 roku ponad 650 mln zł płynnych inwestycji krótkoterminowych (głównie gotówka i lokaty), a mniejsze od niego PlayWay czy 11 bit miały ich kolejno 69 i 51 mln zł. Co więcej, ten ostatni wciąż jeszcze nigdy nie zdecydował się na wypłatę dywidendy. Tym bardziej zaskakuje zatem postawa np. Ten Square Games, które wypłaca ze spółki aż 75 proc. zysku, co niejako może sugerować brak pomysłu na dalszy rozwój.

Adam Hajdamowicz

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 19 oxfordczyk

Koszty produkcji gier w przypadku TEN są bardzo niskie. (Vide CDR) Na lokacie dostaliby max 2%. Jeżeli teraz wykorzystują "moce produkcyjne" w pełni to lepiej podzielić się kasą z akcjonariuszami. Inwestor wtedy odpowiednio wyceni walor.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
WIG 0,70% 57 297,12
2019-10-17 17:15:01
WIG20 0,82% 2 173,75
2019-10-17 17:15:01
WIG30 0,89% 2 463,94
2019-10-17 17:15:00
MWIG40 0,71% 3 670,47
2019-10-17 17:15:01
DAX -0,12% 12 654,95
2019-10-17 17:37:00
NASDAQ 0,45% 8 160,62
2019-10-17 21:54:00
SP500 0,33% 2 999,68
2019-10-17 21:54:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.