REKLAMA

Zysk CD Projektu lepszy od oczekiwań. "Wiedźmin 3" wciąż się sprzedaje

2019-03-27 07:48, akt.2019-03-27 11:01
publikacja
2019-03-27 07:48
aktualizacja
2019-03-27 11:01
Zysk CD Projektu lepszy od oczekiwań. "Wiedźmin 3" wciąż się sprzedaje
Zysk CD Projektu lepszy od oczekiwań. "Wiedźmin 3" wciąż się sprzedaje
/ materiały dla mediów

Zysk CD Projektu za czwarty kwartał przewyższył oczekiwania analityków. W całym 2018 r. producent gier zarobił jednak wyraźnie mniej niż rok wcześniej. Notowania akcji podbija informacja o wydaniu "Gwinta" na urządzenia mobilne.

fot. / / CD Project

W czwartym kwartale 2018 r. zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w przypadku CD Projektu 41,4 mln zł. Rynkowy konsensus zakładał tymczasem rezultat na poziomie 32,6 mln zł. W porównaniu do czwartego kwartału 2017 r. zysk netto spadł jednak o 9,8 proc. Nieco wyższe (3 proc.) okazały się natomiast przychody grupy, które sięgnęły 127,3 mln zł wobec oczekiwanych 120,7 mln zł.

Podsumowanie całego 2018 r. wypada na minus we wszystkich podstawowych kategoriach. W porównaniu do 2017 r., przychody CD Projektu spadły o 21,7 proc. do 362,9 mln zł, EBIT obniżył się o 53,3 proc. do 112,4 mln zł, zaś zysk netto o 45,4 proc. do 109,3 mln zł. Poniżej przedstawiamy wyniki grupy CD Projekt w czwartym kwartale 2018 roku, ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz do wyników z poprzednich okresów.

4Q2018 (mln zł)
wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2018 rdr
Przychody 127,3 120,7 5,4% 3,0% 89,4% 362,9 -21,7%
EBIT 32,8 39,3 -16,5% -40,1% 79,2% 112,4 -53,3%
zysk netto j.d. 41,4 32,6 27,2% -9,8% 167,1% 109,3 -45,4%
marża EBIT 25,8% 32,5% -6,70 -18,49 -1,47 30,97% -21,08
marża netto 32,5% 26,9% 5,63 -4,59 9,47 30,13% -13,09

- W omawianym okresie sprawozdawczym plan wydawniczy grupy nie przewidywał premier nowych tytułów kategorii AAA, tym samym osiągnięte przychody i wyniki były głównie zasługą wydanych wcześniej produktów – "Wiedźmin 3: Dziki Gon" (wraz z dodatkami "Serca z Kamienia", "Krew i Wino") oraz komercjalizacji nowych projektów o mniejszej skali – "Gwint" i "Wojna Krwi". Skonsolidowane przychody ze sprzedaży produktów własnych wyniosły w analizowanym roku 236 mln zł i miały największy udział (65,0%) w całkowitej sumie przychodów ze sprzedaży grupy – komentuje CD Projekt. Jak dodano, 35 proc. przychodów stanowiła natomiast sprzedaż gier zewnętrznych dostawców, prowadzona w ramach segmentu GOG.com.

CD Projekt przedstawił także wyjaśnienie dla wyraźnie niższego niż przed rokiem zysku netto.

- Wykazane w roku 2018 w stosunku do roku poprzedniego niższe przychody ze sprzedaży grupy przekładające się automatycznie na poziom skonsolidowanego zysku netto grupy, są naturalną konsekwencją upływu kolejnego, czwartego roku od premiery, generującej dla spółki największą wartość przychodów gry "Wiedźmin 3: Dziki Gon". Nowe produkty – "Gwint" oraz wprowadzona do sprzedaży pod koniec 2018 roku gra "Wojna Krwi" - łącznie w nieznacznym stopniu dołożyły się do zysku netto grupy w bieżącym okresie. Jednocześnie koszty segmentu CD PROJEKT RED na poziomie operacyjnym obciążone były kosztami związanymi z niewydanym jeszcze i realizowanym w okresie sprawozdawczym największym projektem w historii grupy – grą "Cyberpunk 2077" i jej kampanią promocyjną rozpoczętą w czerwcu 2018 r. – dodano w raporcie.

Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie, na dzień 31 grudnia 2018 r. spółka nie posiadała zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek i dysponowała własnymi środkami pieniężnymi oraz lokatami w łącznej wysokości 658 870 tys. zł. Z kolei efektywna stawka podatku dochodowego wyniosła 11,1 proc., podczas gdy w 2017 r. wartość ta wynosiła 19,1 proc.

- Różnica wynika w największej mierze z uwzględnienia w bieżącym roku ulgi na działalność badawczo-rozwojową związanej z pracami w ramach projektów "Gwint: Wiedźmińska Gra Karciana" oraz "Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści" - zarówno na poziomie kalkulacji bieżącego podatku dochodowego, jak i w ramach kalkulacji podatku odroczonego – czytamy w dokumencie.

W raporcie podtrzymano, że wśród celów zaplanowanych do realizacji w latach 2017-2021 w segmencie CD Projekt Red są: premiera gry "Cyberpunk 2077" oraz kolejnej gry fabularnej (RPG) kategorii AAA, jak również ponad dwukrotne powiększenie zespołu CD Projekt Red i rozwój czterech niezależnych zespołów w tym pracujących nad grami z nowych dla studia segmentów. Grupa planuje też otworzenie kolejnych lokalnych przedstawicielstw CD Projekt Red w kluczowych terytoriach.

"Realizacja zamierzeń strategii spółki i jej grupy kapitałowej wymagać będzie ponoszenia istotnych nakładów w kolejnych okresach – w szczególności związanych z produkcją i promocją przyszłych tytułów – w tym w najbliższych kwartałach związanych z wydaniem gry "Cyberpunk 2077". Oczekiwany jest również dalszy rozwój skali działalności w ramach segmentu GOG.com, między innymi za sprawą rozwoju technologii i koncepcji GOG Galaxy" – czytamy w raporcie.

Zarząd komentuje

- Miniony rok był dla nas etapem kładzenia kolejnych fundamentów pod przyszłość grupy oraz czasem pierwszej próby dla gry "Cyberpunk 2077". (…) Dziś mogę napisać, że nasza wizja Night City – futurystycznego, mrocznego miasta położonego gdzieś w słonecznej Kalifornii, została bardzo dobrze przyjęta zarówno przez branżowych profesjonalistów, jak i fanów. Dalsze prace nad "Cyberpunk 2077" postępują dynamicznie – nad grą pracuje obecnie ponad 400 osób – napisał w liście do akcjonariuszy Adam Kiciński, prezes CD Projektu.

- Zeszłoroczne sprawdziany to dopiero początek. Nieustająco rozbudowujemy naszą firmę, w ubiegłym roku znacznie zwiększyliśmy moce twórcze zarówno w głównej siedzibie w Warszawie, jak i w krakowskim studio. Również w minionym roku CD PROJEKT RED został wzmocniony o bardzo uzdolniony zespół z Wrocławia gdzie otworzyliśmy kolejne studio. W 2018 r. do Grupy dołączyli też twórcy ze Spokko, którzy pracują nad nieogłoszonym jeszcze projektem mobilnym. W GOG.com od jakiegoś czasu wdrażamy duże zmiany związane z prowadzonym przez spółkę biznesem. Stale pracujemy nad synergiami między naszymi dwoma segmentami, czego przykładem może być projekt GWINT realizowany połączonymi siłami REDa i GOGa – powiedział.

- Te działania choć nie mają obecnie wpływu na wyniki Grupy, są naszą inwestycją w przyszłość, a ta zapowiada się niesamowicie – dodał Kiciński.

- Jeśli chodzi o wydatki na produkcję gier i nowych technologii, w 2018 r. wyniosły one 98 mln zł, co przełożyło się na skumulowane saldo nakładów na prace rozwojowe w wysokości 243 mln zł. Warto też podkreślić, że dzięki osiąganym wynikom oraz stałemu rozwojowi działalności, zarówno suma bilansowa grupy, jak i poziom kapitałów własnych po raz pierwszy w historii przekroczyły symboliczny miliard złotych - mówi Piotr Nielubowicz, wiceprezes ds. finansowych.

O 10.00 rozpoczęła się konferencja wynikowa z udziałem przedstawicieli zarządu CD Projektu. Ożywiona dyskusja na temat wyników spółki trwa na Forum Bankier.pl.

Gwint na smartfonach

Prezes spółki zapowiedział, że jesienią planuje uruchomić mobilną wersję gry "Gwint" na telefony marki Apple. – Miło mi ogłosić, że będzie w tym roku mobilna wersja "Gwinta" – powiedział Kiciński podczas konferencji. Dodał, że później jej debiut nastąpi na telefony z systemem Android.

Spółka planuje regularne aktualizacje i nowe funkcjonalności gry w każdym miesiącu. Gra ma być wzbogacana o duże dodatki kilka razy rocznie. Nad jej rozwojem pracuje około 100 osób.

Prezes poinformował, że spółka tworzy jednocześnie kolejną grę klasy AAA – przy której pracuje obecnie „o rząd wielkości” mniej pracowników niż przy „Cyberpunku”. "Nie planujemy tak dużego zatrudnienia jak w przypadku ‘Cyberpunka’, mamy inny koncept” – powiedział.

Kiciński uważa, że czas przed premierą „Cyberpunk 2077” nie jest dobrym okresem na myślenie o wypłacie dywidendy.

„To moja prywatna opinia, nie posiadamy bowiem polityki dywidendowej” – powiedział.

Spółka nie podzieliła się z akcjonariuszami zyskiem za 2017 roku. Z zysku za 2016 rok wypłacono 1,05 zł dywidendy na akcję.

E3 to idealny moment na ogłaszanie premier

"Zgadzamy się, że targi E3 są w naszej branży, producentów dużych gier, najlepszym momentem na ogłoszenie daty premiery w ciągu roku” – powiedział Kiciński. Spółka pracuje nad grą „Cyberpunk 2077”, nie podano dotąd daty jej premiery. Być może ta wypowiedź jest niczym oczko puszczane do inwestorów, że to właśnie na tegorocznym E3 podana zostanie data premiery gry. Konkretnej deklaracji w tym kierunku jednak nie było, inwestorzy wciąż pozostają więc w niewiedzy, nie tylko co do daty premiery, ale nawet co do daty jej ogłoszenia.

Przypomnijmy czerwcu 2018 roku na targach E3 zaprezentowano pierwszy zwiastun oraz fragment rozgrywki „Cyberpunk 2077”. Obecnie przy tworzeniu gry zaangażowanych jest ponad 400 osób. Tegoroczne targi E3 odbędą się między 11, a 13 czerwca w Los Angeles.

Około 14.00 akcje CD Projektu drożeją o 7 proc. przy najwyższych na rynku obrotach wynoszących 85,7 mln zł.

MZ/PAP

Źródło:
Tematy
Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki