Polska jest w pierwszej czwórce największych eksporterów czekolady na świecie. W ubiegłym roku wartość polskiej sprzedaży za granicę wyniosła blisko 2,1 mld dolarów, co daje 7,3 proc. udziałów w eksporcie na świecie.


Polska jest czwartym krajem na świecie i pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem sprzedaży czekolady za granicę. Na świecie więcej czekoladowych słodyczy eksportują tylko Niemcy, Belgia oraz Włochy. W ubiegłym roku udział Polski w światowym eksporcie wyniósł 7,3 proc. - blisko 2,1 mld dolarów (8,25 mld zł, w przeliczeniu po kursie na 20 września). Łączna wartość rynku słodyczy czekoladowych w 2020 r. była na poziomie około 106 mld dolarów – podaje Business Insider.
Przeczytaj także
190 zł rocznie na czekoladę w Polsce
Polacy wydają średnio 190 zł rocznie na słodycze, w których jednym ze składników jest kakao. Najchętniej wybieranymi łakociami jest czekolada - 28,2 proc. rynku oraz praliny - 27,2 proc. rynku. Mniej popularne są batony, wafle oraz figurki. Natomiast w ciągu roku przeciętnie Polak zjada 5,2 kg czekolady. Jeszcze 13 lat temu konsumpcja czekoladowych słodyczy była o 30 proc. niższa i wynosiła 4 kg rocznie.
W porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami spożywamy mniej czekolady - średnio w ciągu roku mieszkańcy Niemcy i Austrii jedzą jej 8,3 kg. Natomiast mniejszą konsumpcję na osobę można zaobserwować w Rosji czy Stanach Zjednoczonych - 4,4 kg czekolady średnio w ciągu roku.
Przeczytaj także
Czekolada będzie droższa?
Fani czekolady muszą przygotować portfele na podwyżkę. Można powiedzieć, że wzrost cen czekoladowych słodyczy jest nieunikniony. Wśród powodów wymienić można m.in. wprowadzenie nowego podatku w Ghanie - od eksportu kakao, co przełożyło się na jego wyższą cenę. Rosną także koszty pracy czy opakowań.
Przeczytaj także
DF

























































