CCC zakłada w '20 poprawę marży brutto i wzrost sprzedaży o ponad 20 proc.

Grupa CCC zakłada w 2020 r. poprawę marży brutto i wzrost sprzedaży o ponad 20 proc. Poprawa wyników będzie widoczna na pewno w drugim półroczu, ale pierwsze efekty zmiany oferty produktowej będą wcześniej - poinformował PAP Biznes prezes CCC Marcin Czyczerski. Dodał, że założone w nowej strategii cele finansowe zakładają pewną konserwatywność.

(CCC)

"W tym roku poprawimy wyniki. Zakładamy poprawę marży brutto i wzrost sprzedaży o ponad 20 proc." - powiedział PAP Biznes Czyczerski.

Według wstępnych danych w 2019 roku przychody grupy wyniosły 5,8 mld zł, a marża brutto 50 proc. Rentowność EBIT wyniosła 2 proc.

W środę grupa CCC opublikowała nową strategię rozwoju na lata 2020-22.

"Zakładamy w nowej strategii wzrost przychodów o ok. 50 proc. w ciągu trzech lat, ale to ma być wzrost rentowny. Rentowność operacyjna ma wzrosnąć do przedziału 8,5-9,5 proc., co przy ograniczeniu inwestycji i poprawie konwersji zapasów, ma dać stabilność finansową i zmniejszenie długu netto/EBITDA do ok. zera na koniec 2022 r." - powiedział prezes.

"Mówiąc o stabilności finansowej i radykalnym oddłużeniu spółki, kierujemy się bezpieczeństwem firmy. Jeśli nasz model się potwierdzi, widzimy ogromne możliwości dalszego rozwoju w kolejnych latach" - dodał.

Grupa CCC zakłada w strategii zmniejszenie wydatków inwestycyjnych (do średnio 150-200 mln zł rocznie wobec 700 mln zł w 2019 r.) oraz redukcję zadłużenia, maksymalnie do jednokrotności zysku EBITDA. Spółka planuje wzrost przychodów do 8,5-9 mld zł, chce też zwiększyć rentowność operacyjną do 8,5-9,5 proc. Rentowność netto ma w 2022 r. wynieść 7-8 proc.

Strategia CCC przewiduje również wzrost udziału sprzedaży internetowej do 35-40 proc. przychodów grupy z 24 proc. w 2019 roku.

"Nasze cele finansowe ze strategii zakładają pewną konserwatywność. Uważamy, że te przedziały są możliwe do osiągnięcia" - ocenił Czyczerski.

Grupa CCC planuje opierać swój rozwój na budowaniu i umacnianiu wielokanałowej sprzedaży (tzw. omnichannel), dalszej cyfryzacji procesów i rozbudowywaniu oferty produktowej. Grupa ma się skupiać na umacnianiu podstawowych 5-6 marek, m.in. Lasockiego, Gino Rossi, Sprandi, Jenny Fairy i DeeZee, podnoszeniu jakości produktów, rozbudowie oferty fashion, szerszej ofercie "e-commerce only" i rozbudowie innych kategorii np. akcesoriów.

Rozwój wspierać mają nowe technologie i rozbudowana analityka danych.

"Chcemy się bardzo wyraźnie ukierunkować na klienta, czytać jego potrzeby, docierać do niego w każdy możliwy sposób. Naszym celem jest też zmiana asortymentowa. Na lepszy produkt nałożymy wzmocnioną komunikację marketingową" - powiedział prezes CCC.

Jak wskazał, poprawa asortymentu będzie mocno zauważalna od kolekcji wiosennej.

"Duże zapasy spowodowały, że proces dostosowawczy oferty został wydłużony w czasie, ale od pewnego czasu już trwa. Myślę, że od wiosny 2020 r. będzie on już mocno zauważalny dla klientów. Spodziewamy się więc, że na pewno poprawa wyników będzie w drugim półroczu, ale pierwsze efekty będą wcześniej" - powiedział Czyczerski.

Prezes poinformował, że kwartały pierwszy i trzeci mają zawsze najwyższy wskaźnik długu netto/EBITDA. Zapewnił, że nie ma ryzyka przekroczenia kowenantów.

"Szczyt zadłużenia właśnie przechodzimy i na koniec I kwartału może wynieść 3,2-3,3x wobec 2,9x na koniec roku" - powiedział.

Jak powiedział, grupa nie przewiduje emisji akcji w ramach kapitału docelowego, ani w jakiejkolwiek innej formie.

W latach 2020-2022 CCC stawia na rozwój organiczny. Chce się koncentrować na finalizacji integracji spółek w ramach grupy.

Czyczerski powiedział, że szwajcarska spółka Karl Voegele ma szansę być rentowna.

"Jesteśmy zadowoleni z optymalizacji procesów, z marży. Zmniejszyliśmy mocno bazę kosztową, baza zasobowa (ludzie) została zmniejszona o trzy czwarte. Do poprawy jest odpowiedni miks produktowy z odpowiednią ceną, komunikacja marketingowa i przywrócenie e-commerce. Zobaczymy, jak wypadnie wiosna" - powiedział.

Jak poinformował, trwa pogłębianie synergii między CCC i eobuwie. pl, liderem w sprzedaży obuwia online w Europie Środkowo-Wschodniej. Platforma, z uruchomionym w 2019 r. sklepem z odzieżą premium Modivo, ma pozostać głównym silnikiem e-commerce w grupie. Jej sprzedaż ma wzrosnąć do ok. 3 mld zł w 2022 r., a rentowność EBITDA ma wynieść 8-10 proc.

Temat IPO eobuwie. pl jest zawieszony. Decyzja o dalszych krokach zostanie podjęta po przekroczeniu przez tę spółkę 50 mln euro EBITDA.

"Moglibyśmy wrócić do tematu IPO eobuwie. pl po osiągnięciu 50 mln euro EBITDA, czyli pewnie w 2021-22 roku. Nic nie będzie wtedy przesądzone, ale będzie można znacznie lepiej pokazać skalę i wycenę eobuwia" - ocenił prezes CCC.

Grupa CCC planuje bardziej selektywny rozwój stacjonarnych salonów sprzedaży, m.in. poprzez zmniejszenie planów rozbudowy nowej powierzchni o nie więcej niż 120 tys. mkw. w kolejnych trzech latach, koncentrację na wybranych rynkach (Rumunia, Rosja, czy Ukraina), skupienie na preferowanym formacie CCC o powierzchni ok. 500-800 mkw. oraz otwarciach sklepów hybrydowych eobuwie.pl.

Jak podała spółka, w I kwartale tego roku będzie ponad 200 wysp esize. me (skanery stopy), a do końca roku 100 proc. sklepów w Polsce będzie miało kiosk internetowy. W tym roku spółka zamierza także wprowadzić pierwsze kasy samoobsługowe w sklepach CCC.

"Pierwsze kasy samoobsługowe pojawią się sklepach CCC w drugim półroczu. Zakładamy wstępnie, że do końca roku we wszystkich sklepach w Polsce one się pojawią, ale będziemy zadowoleni nawet, jeśli będą w połowie" - powiedział Marcin Czyczerski.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
CCC 6,37% 35,40
2020-04-09 17:03:11
WIG 2,13% 44 499,23
2020-04-09 17:15:00
WIG20 2,31% 1 615,72
2020-04-09 17:15:00
WIG30 2,23% 1 861,59
2020-04-09 17:15:01
MWIG40 1,82% 3 091,14
2020-04-09 17:15:00
DAX 2,24% 10 564,74
2020-04-09 17:37:00
NASDAQ 0,77% 8 153,58
2020-04-09 22:03:00
SP500 1,45% 2 789,82
2020-04-09 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.