Będzie próba reaktywacji lotniska w Radomiu

Lotnisko w Radomiu, z którego od kilku miesięcy nie odbywają się żadne loty, dzięki zaangażowaniu PPL Porty Lotnicze może stać się portem obsługującym loty niskokosztowe i czarterowe. W tej sprawie ma być w przyszłym tygodniu podpisany list intencyjny.

(Port Lotniczy "RADOM")

 Prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski powiedział w sobotę na konferencji prasowej w Radomiu, że rozmowy na ten temat z władzami tego miasta toczą się od dawna. Jednak - jak zaznaczył - list intencyjny z władzami spółki Port Lotniczy Radom umożliwi podjęcie dalszych szczegółowych negocjacji. "Będzie to związane m.in. z pełną oceną sytuacji spółki, z pełnym przeglądem: umów, zobowiązań, ryzyka otoczenia rynkowego, związanego z potencjalnym przejęciem portu, z określeniem struktury transakcji" - stwierdził Szpikowski.

Obecny na konferencji wicemarszałek Senatu Adam Bielan zaznaczył, że lotnisko w Radomiu miałoby się specjalizować w obsłudze linii niskokosztowych i czarterowych. "Mówimy o lotnisku zacznie większym niż to, co mamy obecnie w Radomiu (...). Będzie to bardzo duży port lotniczy, obsługujący nie tylko region radomski, aglomerację warszawską, ale również centralną Polskę, województwo świętokrzyskie, dużą część woj. lubelskiego i łódzkiego" - powiedział Bielan.

Dodał, że początkowo to lotnisko w Modlinie - w zamierzeniu jego twórców - miało "odciążać" Okęcie w obsłudze przewoźników niskobudżetowych. "Ale praktyka jest zupełnie inna. To lotnisko jest praktycznie prywatnym lotniskiem Ryanaira ze względu na fatalną umowę, którą władze lotniska podpisały, bardzo długi okres obowiązywania tej umowy - 10 lat, umowy której nie można zerwać, i bardzo niekorzystne warunki finansowe dla lotniska i innych linii lotniczych" - stwierdził Bielan. Według niego umowa władz portu w Modlinie jest "bardzo korzystna dla Ryanaira i żadna linia lotnicza nie wejdzie do Modlina, żeby rywalizować z Ryanairem".

Stąd - jak zaznaczył Bielan - potrzeba innego lotniska na Mazowszu obsługującego przewoźników niskokosztowych. "Biorąc pod uwagę mapę obecnych lotnisk, pasów startowych, które są na Mazowszu - Radom jest samonasuwającą się lokalizacją" - powiedział wicemarszałek.

Jego zdaniem w ciągu kilku miesięcy powinny zapaść ważne dla lotniska w Radomiu decyzje. "Początek drugiego kwartału to realny termin na podjęcie ostatecznych decyzji właścicielskich, czyli objęcia udziałów, bądź w jakiejś innej formie - wejścia PPL na lotnisko w Radomiu" - zaznaczył Bielan.

Szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski stwierdził, że lotnisko w Radomiu będzie "uzupełnieniem działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego".

Polityk zaznaczył, że z analiz opracowanych dla Centralnego Portu Komunikacyjnego wynika, że lotnisko w Radomiu powinno się dalej rozwijać. "Te analizy wskazały Radom jako miejsce, w którym jest najbardziej uzasadnione usytuowanie portu lotniczego uzupełniającego dla CPK" - powiedział Suski.

Zdaniem ministra zdecydowały o tym m.in. względy demograficzne (duża gęstość zaludnienia w regionie i okolicach) i komunikacyjne - skrzyżowanie głównych tras drogowych i kolejowych. "Z tych badań wynika, że to jest najlepsze miejsce, a decyzja polityczna - po analizie tych badań - jest taka, by tę inwestycję realizować" - oświadczył Suski.

Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Chodzi m.in. o wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. Koszt prac szacowany jest na ok. 130 mln zł. Dzięki realizacji tych zadań byłyby obsługiwane większe samoloty i loty mogłyby się odbywać na dłuższych trasach.

Autor: Ilona Pecka

ilp/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 9 bojack_pl

Czy reaktywacja to nie jest wznowienie czegos co bylo juz wczesniej aktywne??

! Odpowiedz
6 18 antybolszewik

I kolejny miliard jak psu w ...
Polski elektorat lubi taki inwestycje wielkie i patriotyczne.

! Odpowiedz
14 24 jkl777

W tym "miescie" nie ma nawet rownych drog, wiec o czym tu pisac? Radom to stan umyslu... Suskiego.

! Odpowiedz
7 18 open_mind

Dopóki urzędasy nie będą karnie odpowiadać za takie idiotyzmy to tak będzie, Ps. Prezydent-ka Warszawy ale się nagadała SMS pisała o rozum chyba 50 tysiaków rachunek. Tą jej głupotę i arogancje to można by licytować na wielkiej orkiestrze!

! Odpowiedz
1 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
14 24 arfeneusz

Przykro się robi jak się to czyta

Pan Bielan żyje marzeniami i reprezentuje myślenie życzeniowe jak radomscy pracodawcy i pracownicy bez kwalifikacji. Najpierw miały być pieniądze na rozwój medycyny na UTH, później okazało się, że kasy nie ma i Państwo musi dokładać. Teraz dowiadujemy się znów, że są problemy z lotniskiem. Kto ma z niego latać, gdzie i po co? Mieszkańcy nie latają, bo mają krucho z gotówką, trochę biznesmanów polatało, by dać innym przykład, trochę turystów z zasobniejszym portfelem wyleciało to tu, to tam, pozwiedzało, dało sobie spokój. Część osób wyjeżdża/lata/latało za granicę do pracy, najlepszy kurs do tej pory to był Berlin, ale mało kto lata co tydzień w obie strony.
Radomscy radni dają lotnisku kilka lat czasu, jak nie wypali, zwiną stragan, bo po co utrzymywać ten twór? Czy są szanse dla lotniska? Owszem, niewielkie ale są. Szybkie połączenie z Warszawą to dwa plusy - więcej osób znajdzie fajną pracę w stolicy, więcej osób ze stolicy wpadnie do nas na wypoczynek (aktywny jest tańszy, zakupy w galerii tańsze, na weekend Radom jest świetny, do tego nie najgorsze kluby, jeśli ktoś nie jest bardzo wymagający i ma dość exclusive clubbingu w W-wa, trochę inna kultura - tu się nie patrzy na to ile zarabiasz i kim są twoi rodzice, co niektórych irytuje). Wtedy więcej osób, by przyjeżdżało do Radomia stąd odlatywać, do tego więcej osób, by odwiedzało Radom, by wypocząć - tańsze baseny i restauracje (z dobrym jedzeniem super sprawa dla rodziny). Szybka kolej powinna mieć połączenie z Okęciem. Dopiero, gdy to zaskoczy można myśleć o dłuższym pasie itp

Jak powiedział ktoś - Radom to nie miasto, to stan umysłu

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 8 mjst12

Dość szybkie jak na polskie warunki połączenie kolejowe jest właśnie budowane (160km/h) i będzie przystanek na Okęciu (ale nie przy samym lotnisku bo tamte tory w tunelu kończą się na lotnisku i nie ma przebicia dalej na południe). Co do kierunku lekarskiego to np. w Kielcach dostają kilkanaście milionów z UE na budynek i wyposażenie wydziału lekarskiego, a w naszym województwie nie ma na to szans bo jest za "bogate" :D Co do ostatniego zdania to bez komentarza - nic dziwnego, że nasze miasto jest tak hejtowane jak nawet jego mieszkańcy powtarzają takie bzdety.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 28 bamboocza2

Skoro jest taka duża gęstość zaludnienia, lokalizacja i kominikajcja to dlaczego nie działa lotnisko i nie ma tam tłumów? Hmm?

! Odpowiedz