REKLAMA

Będą wyższe odszkodowania za bagaż. Teoretycznie

2020-01-02 10:30
publikacja
2020-01-02 10:30

Od końca 2019 roku pasażerowie linii lotniczych mają szansę na wyższe odszkodowanie za zniszczony, zgubiony lub opóźniony bagaż. Od teraz przysługiwać im może nawet blisko 7 tys. złotych. Ale przewoźnicy bronią się przed tymi wypłatami, jak mogą.

/ Shutterstock

Odpowiedzialność linii lotniczej za bagaż po zmianach

Odpowiedzialność zarówno za bagaże pasażerów linii lotniczych, jak i za przewóz towarów i osób, reguluje Konwencja Montrealska z 1999 roku („stosuje się do każdego międzynarodowego przewozu osób, bagażu lub ładunku dokonywanego statkiem powietrznym za wynagrodzeniem”). Pułapy odpowiedzialności przewoźników wyrażone są tam nie w konkretnych kwotach, ale w jednostce rozrachunkowej SDR (Specjalne Prawo Ciągnienia, od ang. Special Drawing Rights) utworzonej przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy.

Maksymalną kwotę przysługującą pasażerom za bagaż zagubiony, zniszczony lub opóźniony przez linię lotniczą podwyższono 28 grudnia 2019 roku. Poprzednio limit sięgał 1131 SDR. Od końca grudnia 2019 roku wynosić będzie 1288 SDR – podaje Europejskie Centrum Konsumenckie Polska. Według przelicznika z dnia 18 grudnia 2019 daje to kwotę 6839,28 zł.

Zmiany limitów odpowiedzialności linii lotniczej od 28 grudnia 2019 r.:

  • za zgubiony, zniszczony lub opóźniony bagaż – z 1131 do 1288 SDR;
  • za szkody z tytułu opóźnienia w przewozie osób – z 4694 do 5346 SDR;
  • za zgubiony, zniszczony lub opóźniony przewożony towar – z 18 do 22 SDR za 1 kg.

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) dokonuje rewizji tej stawki co pięć lat.

Odszkodowanie za bagaż od linii lotniczej – co zrobić?

ECK przypomina, że wskazane w Konwencji Montrealskiej limity określają górną granicę odpowiedzialności linii lotniczej i nie są obligatoryjnie wypłacane każdemu pasażerowi w sytuacji zagubienia czy zniszczenia jego bagażu. Że do szkody doszło – to turysta będzie musiał udowodnić przewoźnikowi.

Jak to zrobić? W przypadku zniszczenia bagażu pierwszej kolejności jeszcze na lotnisku (przy stanowisku reklamacji bagażowych) wypełnić tzw. Raport Niezgodności Własności (w skrócie PIR od ang. Property Irregularity Report). Ten dokument sam w sobie nie jest reklamacją, ale może być wymagany przy składaniu reklamacji bezpośrednio do linii lotniczej, z którą podróżowaliśmy.

Reklamację z tytułu uszkodzenia bagażu należy zgłosić w ciągu 7 dni od momentu jego otrzymania w tym stanie. Na reklamację z tytułu opóźnienia bagażu rejestrowanego pasażer ma 21 dni.

Im więcej na temat wartości bagażu będziemy w stanie w takiej reklamacji udowodnić przewoźnikowi, tym większa szansa, że weźmie na siebie odpowiedzialność za szkodę. Jako załączniki do reklamacji warto dołączyć zdjęcia tak samego bagażu, jak i jego zawartości czy np. paragon potwierdzający wartość samej walizki.

Prawdopodobny jest też scenariusz, że mimo zebrania pełnej dokumentacji i złożenia reklamacji o czasie, pasażer nie doczeka się odpowiedzi ze strony przewoźnika. Co wtedy robić? – Gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów. Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie – podpowiadają eksperci z ECK Polska.

Walczą pasażerowie, walczą linie lotnicze

Uszkodzenia bagaży rejestrowanych nie są wcale rzadkością – transport do i z samolotu w wielu przypadkach kończy się mniejszymi lub większymi uszkodzeniami. Teoretycznie więc odszkodowanie powinno być proste do uzyskania. W praktyce bywa o wiele trudniej.

Trzeba pamiętać, że linie lotnicze mają swoje regulaminy przewozów, w których wyłączają swoją odpowiedzialność za cenne przedmioty przewożone w bagażach rejestrowanych. Te regulaminy pasażerowie akceptują, dokonując rezerwacji biletów.

Przykładowo w regulaminie popularnej w Polsce linii lotniczej Ryanair czytamy: „Nie wolno wliczać do bagażu rejestrowanego pieniędzy, biżuterii, metali szlachetnych, kluczy, aparatów fotograficznych, osobistych urządzeń elektronicznych (PED), takich jak laptopy, telefony komórkowe, tablety, elektroniczne papierosy, zegarki, zapasowe baterie litowe, leki, okulary, okulary przeciwsłoneczne, soczewek kontaktowych, papierów zbywalnych, papierów wartościowych, papierosów, wyrobów tytoniowych lub wyrobów tytoniowych lub innych wartościowych przedmiotów, dokumentów handlowych, paszportów i innych dokumentów tożsamości lub próbek”.

Inny popularny niskobudżetowy przewoźnik, Wizz Air, w regulaminie zastrzega, że „jeśli bagaż rejestrowany zawiera następujące przedmioty: a. gotówkę i papiery wartościowe; b. biżuterię, metale szlachetne, kamienie szlachetne i półszlachetne; c. komputery, aparaty   fotograficzne, kamery wideo, telefony komórkowe oraz inne urządzenia elektroniczne lub urządzenia techniczne i ich akcesoria; d. dokumenty urzędowe, służbowe lub prywatne; e. dokumenty podróży lub inne dokumenty tożsamości; f. klucze; g. płyny; h. leki; i. przedmioty łatwo ulegające zepsuciu lub zniszczeniu; j. dzieła sztuki i przedmioty sztuk pięknych (…) Wizz Air nie ponosi odpowiedzialności za żadne opóźnienie w przewozie tych przedmiotów ani za zaginięcie lub uszkodzenie takich przedmiotów”.

Formalne ramy odpowiedzialności z jednej strony i trudności w wyegzekwowaniu należności z drugiej stały się pożywką dla firm walczących w imieniu pasażerów o odszkodowania od przewoźników lotniczych. Korzystając z takiej pomocy warto jednak dokładnie zapoznać się z warunkami współpracy – w szczególności z wysokością i sposobem pobierania wynagrodzenia oraz zasadami dysponowania dokumentacją dot. bagażu – żeby nie stracić jej bezpowrotnie w razie rozwiązania współpracy z kancelarią odszkodowawczą.

Malwina Wrotniak

Źródło:
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki