REKLAMA

Bankowość mobilna zabije placówki

2015-10-29 14:07
publikacja
2015-10-29 14:07

Bankowość mobilna jest coraz popularniejsza. Z danych Bankier.pl wynika, że swój bank w telefonie obsługuje już ponad 4,5 mln Polaków. W związku z tym klienci coraz rzadziej udają się do oddziałów banków, a co za tym idzie – utrzymywanie ich staje się niepotrzebnym kosztem.

Bankowość mobilna zabije placówki
Bankowość mobilna zabije placówki

- Bankowości mobilnej nie można już traktować jako ciekawostki dla najbardziej zaawansowanych technologicznie klientów. Telefon staje się dziś pełnoprawnym kanałem dystrybucji produktów finansowych. Ma to swoje daleko idące konsekwencje. Na skutek wzrostu popularności kanałów elektronicznych, banki rewidują swoje strategie i ograniczają sieć oddziałów. Możemy oczekiwać, że w perspektywie najbliższych kilku lat sieć skurczy się nawet o kilka tysięcy punktów. Będzie to miało także wpływ na strukturę zatrudnienia – mówi Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl.

Najpopularniejsze i największe polskie banki mają już swoje aplikacje mobilne, które umożliwiają wykonywanie większości operacji na koncie z poziomu telefonu komórkowego. Bez problemu można sprawdzić saldo, wykonać przelew, pobrać środki z bankomatu bez użycia karty czy też złożyć wniosek o kredyt gotówkowy. Niektóre aplikacje umożliwiają także zakup biletu parkingowego czy też komunikacji miejskiej, ponadto banki by zachęcić klientów do bankowości mobilnej co jakiś czas organizują różne promocje oraz rozdają rabaty na zakupy w niektórych sklepach pod warunkiem, że w procesie zakupu wykorzystamy aplikację zainstalowaną na smartfonie.

Nowoczesne technologie wrogiem etatów w oddziałach

- Wzrost popularności elektronicznych kanałów dostępu nie jest natomiast dobrą wiadomością dla pracowników sektora bankowego. Banki będą musiały zweryfikować swoje strategie i ograniczyć sieć sprzedaży, która w społeczeństwie cyfrowym będzie zbyt rozbudowana i niepotrzebna. Już teraz obserwujemy pierwsze symptomy tego zjawiska. Prezes Banku Zachodniego WBK, Mateusz Morawiecki, podczas konferencji wynikowej za III kwartał poinformował, że w związku z dynamicznym wzrostem bankowości mobilnej, planuje w perspektywie 12-18 miesięcy zamknąć kilkadziesiąt oddziałów. Wcześniej strategię digitalizacji wdrożył już Citi Handlowy, który ograniczył liczbę placówek na rzecz tzw. oddziałów Smart – dodaje Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl.

Ten trend będzie się w najbliższej przyszłości nasilał. Dla banków inwestycja w elektroniczne kanały jest także sposobem na ograniczanie kosztów związanych z placówkami i zatrudnieniem. Podobne zjawisko obserwujemy także na zachodzie Europy. Także i tam banki ograniczają zatrudnienie i sieć placówek naziemnych. Klienci, którzy kupują produkty z poziomu telefonu komórkowego nie mają potrzeby zaglądania do placówek. Jeśli to robią, to tylko podczas zakupu bardziej zaawansowanych produktów, na przykład kredytów hipotecznych. Przy tak ważnych decyzjach nie robi im to już większej różnicy, czy oddział mają za rogiem, czy muszą do niego dojechać 5 km.

- Nowoczesne technologie to wielka szansa, ale też duże zagrożenie. Trzeba nauczyć się korzystać z aplikacji mobilnej w sposób bezpieczny, tzn. umiejętnie chronić swoje hasła dostępu, dbać o aktualizacje oprogramowania w telefonie, a przede wszystkim uważać, by go nie zgubić. Klienci banków często bagatelizują te zalecenia i chociaż wykonywanie operacji bankowych za pośrednictwem telefonu wymaga kilku stopni weryfikacji to jednak dla sprawnego crackera nie stanowiłoby to większego problemu. Dlatego uważajmy na swoje smartfony, trzeba ich pilnować dokładnie tak samo uważnie jak portfeli – komentuje Łukasz Piechowiak, główny ekonomista Bankier.pl.

Łukasz Piechowiak, Wojciech Boczoń

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~qwe
Coraz trudniej namówić/ wcisną klientom "kredycik" co przynosiło bankom duże zyski, to po co zatrudniać ludzi .
Komputery załatwia przelewy i proste dyspozycje
~spostrzegawczy
No i mamy kryptoreklame. Ja preferuje gotówkę , bo nie chce podzielić losu Greków i Cypryjczykow.
~cde
pracownicy potrzebni będą przede wszystkim do świadczenia usług skomplikowanych o dużej wartości dodanej dla klienta i dla banku ... ale do tego potrzebni tylko będą bardzo wykwalifikowani pracownicy ... natomiast większość usług świadczonych przez banki to proste usługi dające się łatwo zautomatyzować ... do ich świadczenia nie pracownicy potrzebni będą przede wszystkim do świadczenia usług skomplikowanych o dużej wartości dodanej dla klienta i dla banku ... ale do tego potrzebni tylko będą bardzo wykwalifikowani pracownicy ... natomiast większość usług świadczonych przez banki to proste usługi dające się łatwo zautomatyzować ... do ich świadczenia nie potrzeba żadnych pracowników ... wystarczy odpowiedni system komputerowy ...
~sas
Ciekawe jak banki będą budować długofalowe relacje w oparciu o telefon? Jak nie będą mieć relacji to skończą jak ubezpieczyciele z OC. Decyduje wyłącznie cena! Osobną kwestią jest kto bedzie taki odważny i ulokuje większe pieniądze na symboliczny procent w bankach bez oddziałów gdzie po wyłączeniu internetu pieniadze znikną! Hahaha Ciekawe jak banki będą budować długofalowe relacje w oparciu o telefon? Jak nie będą mieć relacji to skończą jak ubezpieczyciele z OC. Decyduje wyłącznie cena! Osobną kwestią jest kto bedzie taki odważny i ulokuje większe pieniądze na symboliczny procent w bankach bez oddziałów gdzie po wyłączeniu internetu pieniadze znikną! Hahaha klienci będą też wirtualni?
~5965464
bank na każdym rogu to przesada. straszenie, że wszystkie oddziały znikną to paranoja. citek zamknął oddziały, otworzył smarty i na siłę próbuje pokazać wynik. a akcje w dół. pko bp co chwila otwiera nowe oddziały i akcje w bok. ps. uwielbiam artykuły na bankierze, a jakie macie doświadczenie? bo wasze analizy i przemyślenia przyprawiają bank na każdym rogu to przesada. straszenie, że wszystkie oddziały znikną to paranoja. citek zamknął oddziały, otworzył smarty i na siłę próbuje pokazać wynik. a akcje w dół. pko bp co chwila otwiera nowe oddziały i akcje w bok. ps. uwielbiam artykuły na bankierze, a jakie macie doświadczenie? bo wasze analizy i przemyślenia przyprawiają o ból głowy.

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki