Jak wakacje, to na tydzień, w najwyższym sezonie i w większości przypadków w Polsce. Budżet na letni wypoczynek dla 60 proc. ankietowanych będzie podobny jak w ubiegłym roku, wynika z badania „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych – Plany wakacyjne Polaków”.


Zobacz 10 wykresów o wakacyjnych planach Polaków na najbliższy sezon.
1. Szczyt sezonu najbardziej popularny
"Wśród ankietowanych dominuje chęć wyjazdu w lipcu i sierpniu (71,8 proc.), ale wiele osób (28,2 proc.) zakłada również możliwość wyjazdu jeszcze w maju-czerwcu lub na początku jesieni (wrzesień-październik)" – wskazuje Marcin Dragan, założyciel Profitroom.


2. Wakacje bez wcześniejszej rezerwacji
Z badania „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych – Plany wakacyjne Polaków” wynika, że ponad połowa ankietowanych (61 proc.) nie dokonała jeszcze rezerwacji pobytu wypoczynkowego.


3. Tydzień optymalny na wyjazd
Największa grupa ankietowanych wskazała, że planuje wakacyjny wypoczynek na tydzień (41,5 proc.). Często wskazywaną opcją były także wakacje na 4-6 dni oraz od 8 do 13 dni.


4. Połowa Polaków planuje dwa wyjazdy
Blisko połowa ankietowanych osób biorących udział w badaniu „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych – Plany wakacyjne Polaków” wskazała, że do końca 2022 roku planuje dwa wyjazdy.


5. Częściej w towarzystwie niż samotnie
Zdecydowana większość respondentów wskazuje, że wakacyjny wypoczynek planuje wspólnie z innymi osobami. Najczęściej ankietowani wskazywali, że wyjeżdżają z rodziną. Natomiast nieco mniej odpowiedzi zyskały podróże we dwoje.


6. Podróżni ufają ocenom w sieci i rekomendacjom znajomych
Jednym z pytań, które znalazło się w ankiecie zorganizowanej przez Profitroom, było wskazanie inspiracji wyboru konkretnego hotelu lub miejsca wypoczynku. Ankietowani odpowiedzieli, że przede wszystkim wpływ na decyzję o rezerwacji mają dla nich rankingi hoteli dostępne w internecie (64 proc.) oraz rekomendacje znajomych i rodziny (53,9 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się media społecznościowe czy reklama w mediach.


7. Budżet na wakacje podobny jak przed rokiem
Ponad 60 proc. gości wyda na wakacje tyle samo co w ubiegłym roku, a co trzeci ankietowany deklaruje wyższy budżet. Z kolei blisko 28,5 proc. ankietowanych przeznaczy na urlop więcej niż w ubiegłym roku.


8. Maksymalnie 1500 zł na rezerwacje
39 proc. ankietowanych zamierza wydać na rezerwację pobytu nie więcej niż 1500 zł na osobę. Natomiast na planowany koszt w przedziale od 1500 do 2500 zł wskazało 33,9 proc. respondentów


9. Co trzecia osoba przewiduje pogorszenie sytuacji finansowej
Ponad jedna piąta ankietowany przewiduje, że ich sytuacja finansowa w najbliższym czasie się pogorszy. Z kolei 4,7 proc. badanych wskazuje na możliwość zdecydowanego pogorszenia się sytuacji w tym zakresie.


10. Większość Polaków zdecyduje się na wyjazd
Doniesienia związane z wojną, inflacją czy podwyżką stóp procentowych nie wstrzymały wakacyjnych planów Polaków. Z badania przeprowadzonego przez Profitroom wśród ponad 3 tys. gości hotelowych wynika, że aż 93,6 proc. z nich uda się na wypoczynek.


Badanie „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych – Plany wakacyjne Polaków” przeprowadzono metodą panelu online w dniach 9-12 maja 2022 r. na grupie 3 tys. gości hotelowych. Badanie zrealizowała firma Profitroom.
DF