Spowodowany pandemią koronawirusa spadek sprzedaży aut w Europie jest jeszcze głębszy od notowanego w Polsce. W kwietniu na terenie Unii Europejskiej, państw należących do EFTA i Wielkiej Brytanii zarejestrowano 292 tys. nowych samochodów, co było wynikiem o 78,3 proc. gorszym od ubiegłorocznego – wynika z danych ACEA.
To gorszy wynik niż osiągnięty przez największy rynek motoryzacyjny – Niemcy w kwietniu 2019 r. Wówczas nad Renem zarejestrowano ponad 310 tys. nowych aut. W kwietniu 2020 r. jedynie 120 tys. (-61,1 proc. r/r).
Polska piątym rynkiem w Europie
Największy spadek sprzedaży odnotowano w krajach, które najmocniej zostały dotknięte pandemią koronawirusa – we Włoszech (-97,6 proc. r/r), gdzie w kwietniu 2020 r. zarejestrowano 4279 nowych samochodów i w Hiszpanii (-96,5 proc. r/r i 4163 zarejestrowanych egzemplarzy). Powyżej 90 proc. w skali roku spadła także sprzedaż nowych aut w Irlandii (-96,1 proc.), gdzie kupiono jedynie 344 nowe auta i w Belgii (-90,1 proc. r/r i 5296 zarejestrowanych egzemplarzy).
Sprzedaż nowych aut w Europie w kwietniu 2020 r. wg. państw
Państwo | Liczba zarejestrowanych samochodów | Zmiana r/r [w proc.] |
Niemcy | 120 840 | -61,1 |
Francja | 20 997 | -88,8 |
Szwecja | 18 916 | -37,5 |
Holandia | 15 373 | -53,0 |
Polska | 15 239 | -67,1 |
Austria | 11 220 | -64,9 |
Czechy | 10 679 | -53,4 |
Dania | 10 199 | -37,0 |
Węgry | 6170 | -50,3 |
Finlandia | 5981 | -38,6 |
Belgia | 5296 | -90,1 |
Rumunia | 4321 | -50,3 |
Włochy | 4279 | -97,6 |
Hiszpania | 4163 | -96,5 |
Słowacja | 3424 | -61,5 |
Portugalia | 2749 | -87,0 |
Grecja | 2434 | -80,2 |
Słowenia | 1846 | -71,4 |
Litwa | 1378 | -68,9 |
Luksemburg | 1192 | -78,9 |
Chorwacja | 1077 | -87,5 |
Bułgaria | 824 | -72,6 |
Estonia | 824 | -67,5 |
Łotwa | 683 | -58,5 |
Irlandia | 344 | -96,1 |
Cypr | 234 | -84,1 |
Źródło: ACEA
Tym samym dzięki spadkowi sprzedaży o „jedyne” 67 proc. i liczbie rejestracji przekraczającej 15 tys. Polska wyprzedziła Belgię, stając się w kwietniu piątym największym rynkiem nowych aut w Europie.
Najsłabiej pandemia koronawirusa odbiła się na sprzedaży nowych aut w Skandynawii, a więc tam, gdzie restrykcje związane z ich zakupem i rejestracją były w kwietniu najmniejsze. Sprzedaż nowych aut w Danii spadła względem kwietnia 2019 r. o 37 proc., a w Szwecji o 37,5 proc.
Volkswagen liderem. Rok temu byłaby druga dziesiątka
Najpopularniejszą marką kwietnia, podobnie jak w poprzednich miesiącach, został Volkswagen. Koncern z Wolfsburga sprzedał jednak o 76,3 proc. mniej aut niż przed rokiem i kwiecień zakończył z wynikiem oscylującym wokół 36,5 tys. egzemplarzy i 11-procentowym udziałem w rynku. Taki wynik w kwietniu 2019 r. dałby dopiero 17. miejsce.
Sprzedaż aut w Europie w kwietniu 2020 r. – najpopularniejsze modele
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy | Zmiana r/r [w proc.] |
Volkswagen | 36 543 | -76,3 |
BMW | 21 630 | -69,0 |
Skoda | 21 487 | -66,9 |
Renault | 18 453 | -79,4 |
Mercedes | 16 361 | -78,0 |
Ford | 15 724 | -80,7 |
Audi | 15 260 | -76,5 |
Toyota | 15 112 | -75,3 |
Peugeot | 15 103 | -82,5 |
Opel/Vauxhall | 12 009 | -82,9 |
Citroen | 10 430 | -82,2 |
Dacia | 10 031 | -79,6 |
Kia | 9678 | -77,9 |
Hyundai | 9131 | -80,7 |
Volvo | 9032 | -68,0 |
Źródło: ACEA
Drugie miejsce pod względem liczby sprzedanych aut zajęło BMW (21 630 egzemplarzy i -69,0 proc. r/r), a trzecie inna marka należąca do Volkswagena – Skoda (21 487 egzemplarzy i 66,9 proc. r/r). Co dziesiąte nowe auto rodem z Czech znalazło w kwietniu nabywcę w Polsce.
Sprzedaż nawet o 98 proc. w dół
Największy, bo ponad 90-procentowy spadek sprzedaży względem kwietnia ubiegłego roku dotknął Chryslera (113 egzemplarzy i -98 proc. r/r), Smarta (398 egzemplarzy i -96,1 proc. r/r) i Land Rovera (999 egzemplarzy i -90,9 proc. r/r).
Na drugim biegunie, choć również ze znacznym spadkiem sprzedaży, znalazło się Mitsubishi (4092 egzemplarze i -65,9 proc. r/r), Skoda (21 487 egzemplarze i -66,9 proc. r/r) oraz Volvo (28 217 egzemplarzy i -68 proc. r/r).