Posłowie zgadzają się, że w przypadku podstawowych środków bezpieczeństwa, takich jak wykrywacze metalu i materiałów wybuchowych, wykorzystanie psów do wykrywania materiałów niebezpiecznych i narkotyków, państwa członkowskie powinny móc swobodnie decydować o podziale kosztów utrzymywania tych zabezpieczeń. Jednak to one powinny ponieść koszty, jeśli decydują się na wprowadzenie niestandardowych rozwiązań, takich jak skanery pasażerów. Takie poprawki wprowadził Parlament do projektu dyrektywy. Jednak większość państw członkowskich sprzeciwia się propozycji finansowania ponadstandardowych zabezpieczeń ze środków publicznych. Obecnie państwa same decydują o tym, jakie zasady przyjmą i najczęściej kosztami obarczają zarządy lotnisk, te przerzucają koszty na linie lotnicze, a te na pasażerów.
Opłaty nie powinny przekraczać rzeczywistych kosztów
Rozporządzenie z 2008 roku już teraz daje pasażerom prawo do tego, by na bilecie widniała odrębna pozycja wskazująca koszt zapewnienia bezpieczeństwa na pokładzie samolotu. Obecnie rozpatrywana propozycja stanowi, że opłaty na ochronę będą wykorzystywane wyłącznie w celu pokrycia kosztów zapewnienia bezpieczeństwa. Posłowie nalegają, aby łączne przychody z tych opłat nie przekraczały łącznych kosztów wprowadzenia i utrzymywania środków bezpieczeństwa. Posłowie chcą, aby opłaty na ochronę były kalkulowane w oparciu o obiektywne kryteria, takie jak liczba miejsc na pokładzie lub ładowność samolotu.
Wymiana informacji
Dyrektywa określa także jaki rodzaj informacji powinny wymieniać między sobą porty i linie lotnicze, aby opłaty na ochronę pasażerów wynikające z umów wzajemnych były uzasadnione i oparte o jasne kryteria. Poselska poprawka przewiduje, że informacje o łącznej wartości opłat na zapewnienie bezpieczeństwa pobieranych przez poszczególne linie lotnicze lub zarządy lotnisk powinny być publicznie dostępne.
Ponieważ nie udało się osiągnąć porozumienia w pierwszym czytaniu, propozycją zmienioną przez Parlament zajmą się teraz państwa członkowskie (Rada), po czym projekt wróci do drugiego czytania.
Bezpieczeństwo lotnictwa w UE
http://ec.europa.eu/transport/air/security/security_en.htm
Źródło:Parlament Europejski