Za rzadko zmieniamy hasło do konta bankowego

analityk Bankier.pl

90 proc. Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając z bankowości elektronicznej. To zapewne jedna z przyczyn zaniedbań w podstawach „cyberhigieny” – mniej niż połowa przebadanych przez Związek Banków Polskich zmieniła w ciągu ostatniego roku hasło do swojego konta.

We wrześniu 2019 r. wiele banków zmieniło zasady logowania do serwisów transakcyjnych. Dla klientów oznaczało to konieczność częstszego sięgania po telefon i jednorazowe hasła SMS lub mobilną autoryzację w aplikacji. Nowe rozwiązania mogą sprawić, że czujemy się bezpieczniej, ale uodparniają nas na wszelkie zagrożenia.

(yayfoto)

Związek Banków Polskich w najnowszym raporcie „Cyberbezpieczny portfel” przestrzega klientów przed bagatelizowaniem niebezpieczeństw w sieci.  W przeprowadzonym na zlecenie ZBP w grudniu 2019 r. badaniu 20 proc. respondentów twierdziło, że czuje się zdecydowanie bezpiecznie, a 70 proc. raczej bezpiecznie przy korzystaniu z usług bankowości elektronicznej. „Te dane chociaż mogą cieszyć bankowców, to są jednocześnie źródłem niepokoju” – czytamy w raporcie.

Poczucie bezpieczeństwa w sieci skorelowane jest z wykształceniem i miejscem zamieszkania. Co trzeci mieszkaniec wsi z wykształceniem podstawowym nie czuje się komfortowo, korzystając z bankowości elektronicznej, wynika z badania ZBP. Jednocześnie aż 74 proc. respondentów wskazało, że nie potrzebuje podnosić swojej wiedzy w tej dziedzinie.

(Związek Banków Polskich)

Wybierając podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych, Polacy wskazywali przede wszystkim banki (81 proc. odpowiedzi). Tylko 30 proc. uznało, że mieści się to również w obowiązkach klientów.

Rzadko zmieniamy hasła, zapominamy o zabezpieczeniu danych

W badaniu zapytano również o zachowania. 49 proc. ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zmieniło hasło do bankowości internetowej. 38 proc. nie przeprowadziło takiej operacji. Nieco gorzej prezentują się wyniki w przypadku bankowości mobilnej – odpowiednio 39 proc. i 34 proc. ZBP przypomina, że okresowa zmiana hasła z zachowaniem minimalnych wymagań konstrukcji dobrego „klucza”, to jedna z podstaw higieny w sieci.

(Związek Banków Polskich)

17 proc. badanych twierdzi, że w ciągu roku poprzedzającego ankietę spotkało się z próbą wyłudzenia wrażliwych danych za pomocą wiadomości e-mail lub telefonu. „Poziom ten zbieżny jest z analizą Komisji Europejskiej, która wskazuje na taki proceder w przypadku około 16 proc. z nas” – podkreślono w raporcie.

W dokumencie przywołano także wyniki badania przeprowadzonego w 2019 r. przez Warszawski Instytut Bankowości, z którego wynika, że co trzeci Polak nie posiada kopii zapasowych swoich danych (co może okazać się ważne, gdy padniemy np. ofiarą ataku typu ransomware), a 14 proc. nie posiada zainstalowanego programu antywirusowego.

Świadomość cyberryzyka – nie jest źle

W przygotowanym przez Komisję Europejską porównaniu wyników badań dotyczących deklarowanego poziomu wiedzy o ryzykach w cyberprzestrzeni Polacy wypadają nieco lepiej niż przeciętny Europejczyk. 9 proc. deklarowało, że posiada bardzo dobrą orientację w tej dziedzinie, a 44 proc. – raczej dobrą.

(ZBP)

Najwyższy poziom wiedzy deklarowali mieszkańcy Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Holandii. Na końcu zestawienia znalazły się kraje południa kontynentu – Hiszpania, Włochy oraz Bułgaria i Rumunia. Tylko co czwarty mieszkaniec Europy pamięta o zmianie hasła do bankowości elektronicznej co najmniej raz do roku. Co ciekawe, częściej swoje dane dostępowe zmieniamy w przypadku poczty elektronicznej niż rachunku bankowego.

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 10 czytacz

Ile razy można zmieniać?Już robiłem to tyle razy,że nie pamiętam jakie mam ostatnio.To chora polityka.miałbym zmieniać też zamki do drzwi co miesiąc jak zaleca bank Millennium?

! Odpowiedz
17 8 and-owc

"Higiena" chłopa to myć "żołądzia" na siusiaku (od dziecka). Nigdy nie zmieniam hasła (bank "prosi" co roku). Nowości z SMS-em i pinem mnie denerwują (wymyślili matołki z UE). Cyberatak nastąpi przez tel.komórkowy-smartfon (myśliciele). Nie lubię takich udogodniej narzucanym "bez zdania racji" i mojej zgody.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 17 blind-oln

Co miałaby dać częsta zmiana hasła? Poza tym, że pewnie trzeba by było je zapisać w jakimś mniej bezpiecznym miejscu niż pamięć.

Ważniejsze niż zmiana hasła jest by nie używać tych samych haseł na różnych witrynach. Szczególnie hasło do e-mail powinno być unikatowe, tak by wyciek hasła z jednej strony nie dał dostępu do wszystkich innych poprzez e-mail.

Inną, lepszą radą niż częsta zmiana hasła byłoby też włączenie tam gdzie się da weryfikacji dwuetapowej.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
27 4 szeregowy_forumowicz

Polacy zaniedbują nie tylko cyberhigienę.

! Odpowiedz
0 11 blind-oln

Nie masz się czym chwalić.

! Odpowiedz
2 20 degrengolada

banki zawsze znajdą powód żeby nie wypłacić odszkodowania za cyber kradzież.

Najważniejsze, żeby lansować jakieś modne hasła i oczywiście zwalać winę zawsze na głupiego niewyedukowanego użytkownika bankowości który jest sam sobie winien i wręcz ma w to uwierzyć !

Dzisiaj mamy tego idealny przykład: CYBER HIGIENA.

No tak nie tylko jesteśmy głupi, nie potrafimy korzystać z internetu, ale jeszcze brudni. Ludzie nie dajcie się zwariować i poddać manipulacji.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 24 zenonn

Po co zmieniać hasło do email, banku?
Po przejęciu logowania dowolną metodą jest katastrofa.
Hasła nie przejmuje student hobbysta, a funkcjonariusz służb wyposażony w oprogramowanie.
Bank w smartfonie? To jest katastrofa umysłowa

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne