REKLAMA

Za rzadko zmieniamy hasło do konta bankowego

Michał Kisiel2020-01-16 11:45analityk Bankier.pl
publikacja
2020-01-16 11:45

90 proc. Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając z bankowości elektronicznej. To zapewne jedna z przyczyn zaniedbań w podstawach „cyberhigieny” – mniej niż połowa przebadanych przez Związek Banków Polskich zmieniła w ciągu ostatniego roku hasło do swojego konta.

We wrześniu 2019 r. wiele banków zmieniło zasady logowania do serwisów transakcyjnych. Dla klientów oznaczało to konieczność częstszego sięgania po telefon i jednorazowe hasła SMS lub mobilną autoryzację w aplikacji. Nowe rozwiązania mogą sprawić, że czujemy się bezpieczniej, ale uodparniają nas na wszelkie zagrożenia.

/ yayfoto

Związek Banków Polskich w najnowszym raporcie „Cyberbezpieczny portfel” przestrzega klientów przed bagatelizowaniem niebezpieczeństw w sieci.  W przeprowadzonym na zlecenie ZBP w grudniu 2019 r. badaniu 20 proc. respondentów twierdziło, że czuje się zdecydowanie bezpiecznie, a 70 proc. raczej bezpiecznie przy korzystaniu z usług bankowości elektronicznej. „Te dane chociaż mogą cieszyć bankowców, to są jednocześnie źródłem niepokoju” – czytamy w raporcie.

Poczucie bezpieczeństwa w sieci skorelowane jest z wykształceniem i miejscem zamieszkania. Co trzeci mieszkaniec wsi z wykształceniem podstawowym nie czuje się komfortowo, korzystając z bankowości elektronicznej, wynika z badania ZBP. Jednocześnie aż 74 proc. respondentów wskazało, że nie potrzebuje podnosić swojej wiedzy w tej dziedzinie.

/ Związek Banków Polskich

Wybierając podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych, Polacy wskazywali przede wszystkim banki (81 proc. odpowiedzi). Tylko 30 proc. uznało, że mieści się to również w obowiązkach klientów.

Rzadko zmieniamy hasła, zapominamy o zabezpieczeniu danych

W badaniu zapytano również o zachowania. 49 proc. ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zmieniło hasło do bankowości internetowej. 38 proc. nie przeprowadziło takiej operacji. Nieco gorzej prezentują się wyniki w przypadku bankowości mobilnej – odpowiednio 39 proc. i 34 proc. ZBP przypomina, że okresowa zmiana hasła z zachowaniem minimalnych wymagań konstrukcji dobrego „klucza”, to jedna z podstaw higieny w sieci.

/ Związek Banków Polskich

17 proc. badanych twierdzi, że w ciągu roku poprzedzającego ankietę spotkało się z próbą wyłudzenia wrażliwych danych za pomocą wiadomości e-mail lub telefonu. „Poziom ten zbieżny jest z analizą Komisji Europejskiej, która wskazuje na taki proceder w przypadku około 16 proc. z nas” – podkreślono w raporcie.

W dokumencie przywołano także wyniki badania przeprowadzonego w 2019 r. przez Warszawski Instytut Bankowości, z którego wynika, że co trzeci Polak nie posiada kopii zapasowych swoich danych (co może okazać się ważne, gdy padniemy np. ofiarą ataku typu ransomware), a 14 proc. nie posiada zainstalowanego programu antywirusowego.

Świadomość cyberryzyka – nie jest źle

W przygotowanym przez Komisję Europejską porównaniu wyników badań dotyczących deklarowanego poziomu wiedzy o ryzykach w cyberprzestrzeni Polacy wypadają nieco lepiej niż przeciętny Europejczyk. 9 proc. deklarowało, że posiada bardzo dobrą orientację w tej dziedzinie, a 44 proc. – raczej dobrą.

/ ZBP

Najwyższy poziom wiedzy deklarowali mieszkańcy Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Holandii. Na końcu zestawienia znalazły się kraje południa kontynentu – Hiszpania, Włochy oraz Bułgaria i Rumunia. Tylko co czwarty mieszkaniec Europy pamięta o zmianie hasła do bankowości elektronicznej co najmniej raz do roku. Co ciekawe, częściej swoje dane dostępowe zmieniamy w przypadku poczty elektronicznej niż rachunku bankowego.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (7)

dodaj komentarz
czytacz
Ile razy można zmieniać?Już robiłem to tyle razy,że nie pamiętam jakie mam ostatnio.To chora polityka.miałbym zmieniać też zamki do drzwi co miesiąc jak zaleca bank Millennium?
and-owc
"Higiena" chłopa to myć "żołądzia" na siusiaku (od dziecka). Nigdy nie zmieniam hasła (bank "prosi" co roku). Nowości z SMS-em i pinem mnie denerwują (wymyślili matołki z UE). Cyberatak nastąpi przez tel.komórkowy-smartfon (myśliciele). Nie lubię takich udogodniej narzucanym "bez zdania "Higiena" chłopa to myć "żołądzia" na siusiaku (od dziecka). Nigdy nie zmieniam hasła (bank "prosi" co roku). Nowości z SMS-em i pinem mnie denerwują (wymyślili matołki z UE). Cyberatak nastąpi przez tel.komórkowy-smartfon (myśliciele). Nie lubię takich udogodniej narzucanym "bez zdania racji" i mojej zgody.
blind-oln
Co miałaby dać częsta zmiana hasła? Poza tym, że pewnie trzeba by było je zapisać w jakimś mniej bezpiecznym miejscu niż pamięć.

Ważniejsze niż zmiana hasła jest by nie używać tych samych haseł na różnych witrynach. Szczególnie hasło do e-mail powinno być unikatowe, tak by wyciek hasła z jednej strony
Co miałaby dać częsta zmiana hasła? Poza tym, że pewnie trzeba by było je zapisać w jakimś mniej bezpiecznym miejscu niż pamięć.

Ważniejsze niż zmiana hasła jest by nie używać tych samych haseł na różnych witrynach. Szczególnie hasło do e-mail powinno być unikatowe, tak by wyciek hasła z jednej strony nie dał dostępu do wszystkich innych poprzez e-mail.

Inną, lepszą radą niż częsta zmiana hasła byłoby też włączenie tam gdzie się da weryfikacji dwuetapowej.
szeregowy_forumowicz
Polacy zaniedbują nie tylko cyberhigienę.
blind-oln
Nie masz się czym chwalić.
degrengolada
banki zawsze znajdą powód żeby nie wypłacić odszkodowania za cyber kradzież.

Najważniejsze, żeby lansować jakieś modne hasła i oczywiście zwalać winę zawsze na głupiego niewyedukowanego użytkownika bankowości który jest sam sobie winien i wręcz ma w to uwierzyć !

Dzisiaj mamy tego idealny przykład:
banki zawsze znajdą powód żeby nie wypłacić odszkodowania za cyber kradzież.

Najważniejsze, żeby lansować jakieś modne hasła i oczywiście zwalać winę zawsze na głupiego niewyedukowanego użytkownika bankowości który jest sam sobie winien i wręcz ma w to uwierzyć !

Dzisiaj mamy tego idealny przykład: CYBER HIGIENA.

No tak nie tylko jesteśmy głupi, nie potrafimy korzystać z internetu, ale jeszcze brudni. Ludzie nie dajcie się zwariować i poddać manipulacji.
zenonn
Po co zmieniać hasło do email, banku?
Po przejęciu logowania dowolną metodą jest katastrofa.
Hasła nie przejmuje student hobbysta, a funkcjonariusz służb wyposażony w oprogramowanie.
Bank w smartfonie? To jest katastrofa umysłowa

Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki