Wytwórnia Poliamidów II o zdolności produkcyjnej 80 tys. t rocznie zostanie otwarta w poniedziałek w Tarnowie. Inwestycja ta bilansuje zdolności produkcyjne kaprolaktamu i Poliamidu 6 w Grupie Azoty. Koszt jej realizacji to 320 mln zł.


"Z chwilą uruchomienia tej wytwórni przestajemy być dostawcą kaprolaktamu, a skupiamy się na poliamidach oraz ich pochodnych, położonych dalej w łańcuchu i pozwalających na osiąganie wyższych marż" - poinformował cytowany w komunikacie prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki.
"Instalacja (...) wzmocni integrację spółek grupy w Tarnowie, Puławach i niemieckim Guben" - dodał.
W wytwórni produkowany będzie Poliamid 6 przeznaczony do przetwórstwa metodą wtrysku i wytłaczania.
Poliamid 6 to tworzywo konstrukcyjne o szerokim zastosowaniu - w branży motoryzacyjnej, włókienniczej, w przemyśle elektrotechnicznym, elektronicznym i medycynie.
Inwestycja jest zlokalizowana w podstrefie Krakowskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, co oznacza możliwość uzyskania ulg w podatku dochodowym.
Budowa wytwórni była efektem realizowanej przez grupę strategii bilansowania zdolności produkcyjnych kaprolaktamu i Poliamidu 6. Proces rozpoczął się w połowie lat 90., kiedy to powstała pierwsza instalacja poliamidu 6 o zdolności 22,7 tys. t rocznie. Później zdolność tej instalacji została podwojona - do 45 tys. t rocznie.
"Uruchomienie Wytwórni Poliamidów II w Tarnowie o zdolności produkcyjnej 80 tys. t rocznie to zbilansowanie w Grupie Azoty zdolności produkcyjnych kaprolaktamu i Poliamidu 6" - podano w komunikacie prasowym.
Budżet inwestycji wyniósł 320 mln zł. W nowej wytwórni pracę znalazło 55 osób.
W Tarnowie realizowane są równolegle inne projekty inwestycyjne, m.in. budowa centrum badawczo-rozwojowego za 74 mln zł, budowa turbozespołu upustowo-kondensacyjnego w EC i intensyfikacja instalacji kwasu azotowego.
W trakcie rozruchu jest instalacja odazotowania spalin z budżetem 44,5 mln zł i instalacja odsiarczania spalin z budżetem 45 mln zł.
Trwają prace nad rozpoczęciem inwestycji w wytwórnię tworzyw modyfikowanych, która umożliwi rozszerzenie oferty w kierunku produktów bardziej przetworzonych, z wyższą marżą. Budżet tego zadania wynosi ok. 120 mln zł. (PAP Biznes)
morb/ osz/