REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Witkowski: Możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do ok. 2,5 mln ton

2022-07-25 06:20
publikacja
2022-07-25 06:20

Po zakończeniu całej inwestycji pogłębienia drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z elbląskim portem, możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do około 2,5 mln ton towarów rocznie - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Witkowski: Możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do ok. 2,5 mln ton
Witkowski: Możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do ok. 2,5 mln ton
fot. Benhamburg / / Wikipedia

"Według naszych ocen i analiz po otwarciu pogłębionego toru wodnego przez Zalew Wiślany miedzy 2 a 2,5 mln ton rocznie towarów może być przeładowywanych w porcie w Elblągu, z zastrzeżeniem, że pojawi się tam strategiczny inwestor" - powiedział Witkowski.

Dodał, że w porcie można byłoby zwiększyć możliwości przeładunkowe węgla, a także uruchomić przeładunki kontenerów.

"Na Bałtyku pływa bardzo dużo statków, które przewożą kontenery na trasach łączących duże porty z mniejszymi. Takim portem dowożącym i rozwożącym Elbląg może spokojnie zostać" - stwierdził wiceminister.

17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.

Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
jarunia
upadek ekonomiczny Pomorza podąża przed krzyżackimi hordami
popaj1
czy Pan minister widział kiedyś jak wygląda statek ??? obecnie statki maja zanurzenia od 7 do 12 m co oznacza ze kanał jak i port musiał by być pogłębiony do min 10- 13m.
Wybudowali śluzy które przepuszczą barki z zanurzeniem 4m i ogłaszają ze przeładunek portu 2.5 mln ton ??? skąd się biorą ci ludzie??? brak podstawowej wiedzy
czy Pan minister widział kiedyś jak wygląda statek ??? obecnie statki maja zanurzenia od 7 do 12 m co oznacza ze kanał jak i port musiał by być pogłębiony do min 10- 13m.
Wybudowali śluzy które przepuszczą barki z zanurzeniem 4m i ogłaszają ze przeładunek portu 2.5 mln ton ??? skąd się biorą ci ludzie??? brak podstawowej wiedzy na poziomie dziecka z technikum morskiego a oni się biorą za budowanie portów !!!
andrzey_
Zdjęcie dodane w artykule ma już prawie 20 lat ;)
andrettoni
Pamiętam jak port w Szczecinie wyglądał za czasów PRL i widzę jak wygląda dzisiaj. Nie chwalę tu PRL, ale dlaczego wszystko co było trzeba było zepsuć? Porty działały, mleko było w szklanych, kaucjowanych butelkach...Nie wszystko było złe, ale wszystko trzeba było zmienić...

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki