REKLAMA

W sklepach małoformatowych mniej klientów i wzrost cen. Największy spadek sprzedaży zaliczyło piwo

2024-08-27 06:00
publikacja
2024-08-27 06:00

W lipcu br. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 2,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o ponad 3 proc. - podano w komunikacie Polskiej Izby Handlu (PIH). Największy spadek sprzedaży odnotowano w kategorii piw - sprzedano 10 proc. mniej litrów rdr.

W sklepach małoformatowych mniej klientów i wzrost cen. Największy spadek sprzedaży zaliczyło piwo
W sklepach małoformatowych mniej klientów i wzrost cen. Największy spadek sprzedaży zaliczyło piwo
fot. Daniel Dmitriew / / FORUM

W przeliczeniu na sklep średnia liczba transakcji oraz liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych (do 300 mkw.) kupowali o średnio 3,9 więcej opakowań produktów niż w lipcu 2023 r. Konsumenci płacili w lipcu za zakupy średnio 24,43 zł - o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

W lipcu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 2,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła o ponad 3 proc. - zauważono. Według PIH największe spadki sprzedaży odnotowano w kategorii piwa. W przeliczeniu na litr w lipcu 2024 r. sprzedano go o 10 proc. mniej niż rok wcześniej.

Mimo wysokich temperatur powietrza lody impulsowe sprzedawały się w lipcu br. o 3 proc. rzadziej niż rok temu, tak samo jak napoje gazowane. "Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiała się natomiast woda czysta" - dodano.

Kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2023 r. odnotowały napoje energetyzujące. Wzrost sprzedaży zanotowano jednak w kategorii napojów izotonicznych (o 20 proc.).

"Hitem sprzedaży nadal są napoje funkcjonalne, czyli z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystnie wpływać na zdrowie czy samopoczucie – w lipcu 2024 r. sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła o 70 proc., natomiast liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, zwiększyła się o 50 proc." - podano.

Powołując się na dane Centrum Monitorowania Rynku (CMR), przekazano, że w lipcu br. w sklepach małoformatowych słabiej niż przed rokiem sprzedawały się elektroniczne papierosy jednorazowe (spadek liczby transakcji o 27 proc.). "Częściej natomiast klienci sięgali po płyny i pody do papierosów elektronicznych" - wskazano.

Ponadto niewielkie, kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2024 r. odnotowały również tradycyjne papierosy, a także wkłady do podgrzewania tytoniu.

Spadki sprzedaży notowały także podstawowe produkty spożywcze takie jak olej, mąka, masło czy mleko, a także produkty potrzebne do przyrządzania przetworów na zimę - cukier żelujący oraz ocet.

Wzrosty odnotowano natomiast w sprzedaży słonych paluszków. W publikacji wskazano, że klienci kupowali je w geście solidarności z firmą Aksam, której fabryka ucierpiała wskutek pożaru. W trzecim tygodniu lipca sprzedaż w tej kategorii była o około 13 proc. wyższa niż zwykle. Jednak pod koniec lipca i na początku sierpnia poziom sprzedaży "był już jednak tylko nieco wyższy niż w pozostałych wakacyjnych tygodniach" - podkreślono.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe. 

fos/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
fiat126p
lody impulsowe sprzedawały się w lipcu br. o 3 proc. rzadziej niż rok temu, tak samo jak napoje gazowane. "Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiała się natomiast woda czysta"

Lody impulsowe? Wolę śmietankowe.
Woda czysta? Wódka czysta to rozumiem...
chmiels
moze gest solidarnosci z Palikotem
emwu1980
Zamiast bezmyślnie przeklejać artykuł z cyferkami lepiej napisalibyście na ten temat materiał podsumowujący - jakiś artykuł - tak jak robią to dziennikarze. Po 2 akapicie przestałem to czytać.

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki