W lipcu br. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 2,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o ponad 3 proc. - podano w komunikacie Polskiej Izby Handlu (PIH). Największy spadek sprzedaży odnotowano w kategorii piw - sprzedano 10 proc. mniej litrów rdr.


W przeliczeniu na sklep średnia liczba transakcji oraz liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych (do 300 mkw.) kupowali o średnio 3,9 więcej opakowań produktów niż w lipcu 2023 r. Konsumenci płacili w lipcu za zakupy średnio 24,43 zł - o 6 proc. więcej niż przed rokiem.
W lipcu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 2,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła o ponad 3 proc. - zauważono. Według PIH największe spadki sprzedaży odnotowano w kategorii piwa. W przeliczeniu na litr w lipcu 2024 r. sprzedano go o 10 proc. mniej niż rok wcześniej.
Mimo wysokich temperatur powietrza lody impulsowe sprzedawały się w lipcu br. o 3 proc. rzadziej niż rok temu, tak samo jak napoje gazowane. "Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiała się natomiast woda czysta" - dodano.
Kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2023 r. odnotowały napoje energetyzujące. Wzrost sprzedaży zanotowano jednak w kategorii napojów izotonicznych (o 20 proc.).
"Hitem sprzedaży nadal są napoje funkcjonalne, czyli z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystnie wpływać na zdrowie czy samopoczucie – w lipcu 2024 r. sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła o 70 proc., natomiast liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, zwiększyła się o 50 proc." - podano.
Powołując się na dane Centrum Monitorowania Rynku (CMR), przekazano, że w lipcu br. w sklepach małoformatowych słabiej niż przed rokiem sprzedawały się elektroniczne papierosy jednorazowe (spadek liczby transakcji o 27 proc.). "Częściej natomiast klienci sięgali po płyny i pody do papierosów elektronicznych" - wskazano.
Ponadto niewielkie, kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2024 r. odnotowały również tradycyjne papierosy, a także wkłady do podgrzewania tytoniu.
Spadki sprzedaży notowały także podstawowe produkty spożywcze takie jak olej, mąka, masło czy mleko, a także produkty potrzebne do przyrządzania przetworów na zimę - cukier żelujący oraz ocet.
Wzrosty odnotowano natomiast w sprzedaży słonych paluszków. W publikacji wskazano, że klienci kupowali je w geście solidarności z firmą Aksam, której fabryka ucierpiała wskutek pożaru. W trzecim tygodniu lipca sprzedaż w tej kategorii była o około 13 proc. wyższa niż zwykle. Jednak pod koniec lipca i na początku sierpnia poziom sprzedaży "był już jednak tylko nieco wyższy niż w pozostałych wakacyjnych tygodniach" - podkreślono.
Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
fos/ mmu/