REKLAMA

Trzeci pas na A4 w ramach południowej obwodnicy Krakowa powstanie do 2030 r.

2021-10-29 12:30
publikacja
2021-10-29 12:30
Trzeci pas na A4 w ramach południowej obwodnicy Krakowa powstanie do 2030 r.
Trzeci pas na A4 w ramach południowej obwodnicy Krakowa powstanie do 2030 r.
fot. Piotr Guzik / / FORUM

Rozbudowa o dodatkowy, trzeci pas odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej będzie zrealizowana do 2030 r. w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych – zapewnił w Sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

W piątek w Sejmie posłowie PiS Waldemar Andzel i Barbara Bartuś pytali przedstawiciela MI o zaplanowany zakres prac i harmonogram tej inwestycji. „Wszyscy, którzy się tamtędy poruszają bardzo tego wyczekują, także Kraków, dla którego autostrada stanowi obwodnicę” - wskazywała poseł Bartuś.

Minister Weber zapowiedział, że realizacja zadania dotyczącego autostradowej obwodnicy Krakowa nastąpi w trakcie trwania rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, który jest określony do 2030 roku. Będzie ona wykonywana w ramach poszerzenia o trzeci pas odcinka autostrady A4 do Wrocławia do Tarnowa o długości ponad 450 km. Zarezerwowano na ten cel ponad 35 mld zł.

„Chcemy aby ta inwestycja była ukończona jak najszybciej, zdajemy sobie sprawę z potrzeby rozbudowy autostrady A4 i z ogromną konsekwencją i determinacją będziemy to zadaniem realizować” - zapowiedział przedstawiciel resortu infrastruktury.

Jak przypomniał, w ostatnich dniach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał w piątek tzw. program inwestycji dla rozbudowy o dodatkowy, trzeci pas odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Dokument gwarantuje przyznanie środków na inwestycję.

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), najstarszy krakowski fragment autostrady A4 na odcinku węzeł Balice - ulica Kąpielowa o długości 17 km (budowany w latach 1986-1995) jest równocześnie najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem tej trasy w woj. małopolskim. Według przeprowadzonego w 2015 r. Generalnego Pomiaru Ruchu średnioroczny ruch dobowy wynosił tam ponad 64 tys. pojazdów/dobę.

Weber zaznaczył, że oczekiwany jest dalszy wzrost ruchu na autostradowej obwodnicy Krakowa na tym odcinku do nawet 90 tys. pojazdów na dobę w 20240 r.

Jak zapowiedział, planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów, a także rozbudowę węzłów autostradowych Kraków Balice i Kraków Skawina. Ze względu na brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich, zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących.

W sumie w ramach inwestycji planowane jest przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych, w tym siedmiu mostów i 22 wiaduktów, rozbudowa dwóch węzłów i przebudowa trzech węzłów (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice), wykonanie urządzeń ochrony środowiska, a także budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kat. II (między węzłami Kraków Południe a Kraków Skawina).

Zgodnie z planami do 2024 roku trwać będą prace przygotowawcze, które zakończą się uzyskaniem tzw.. decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu – wyjaśnił przedstawiciel MI – zapadnie decyzja, w jakim trybie będzie prowadzony przetarg na wykonawcę: czy od razu w formule „zaprojektuj i buduj” czy najpierw na projekt, a dopiero następnie wykonawcę inwestycji. Uzyskanie decyzji zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid) jest planowane na przełomie 2026/2027 r.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

rgr/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (8)

dodaj komentarz
tkn
"oczekiwany jest dalszy wzrost ruchu ... w 20240 r." Maja sporo czasu. Moze trzeba odpuscic, bo w roku 20240 pojazdy juz beda lewitowac, wzglednie beda czekac na ponowne wynalezienie kola.
czarny_bambo
Jak zwykle trzeba 3 razy robic cos w tym kraju by bylo dobrze. Za 10lat dobudujecie 4ty pas tak jakby od razu nie dalo sie zrobic jak w cywilizowanym kraju.
jan-kowalski
To właśnie pokazuje całą mizerię III RP - było zero planowanie na 10, 20, 30 lat do przodu. Budujemy na tu i teraz, a najczęściej to na wczoraj.
A apogeum tego dziadostwa, inaczej tego nie można nazwać (bo w przeciwieństwie do pierwszych lat po tzw. przełomie wtedy pieniądze już były), były rządy PO - np. jak
To właśnie pokazuje całą mizerię III RP - było zero planowanie na 10, 20, 30 lat do przodu. Budujemy na tu i teraz, a najczęściej to na wczoraj.
A apogeum tego dziadostwa, inaczej tego nie można nazwać (bo w przeciwieństwie do pierwszych lat po tzw. przełomie wtedy pieniądze już były), były rządy PO - np. jak A2 między Warszawa a Łodzią można było wyjściowo zaprojektować i wybudować jako 2-pasmową? Tam powinny być od razu minimum 3 pasy i rezerwa na 4-ty. Albo druga autostrada w pobliżu.
jkl777
Moze byc i 17 pasow, ale kazdy bedzie zajety przez "wyscig" ciezarowek albo polnego wolaka co to srodkowym pasem pomyka 80 na godzine.
slawekqs
Wtedy to benzyna to będzie luksus jak to ma iść w ta strone korkują miasto jakimiś głupimi decyzjami bo rower bo bus bo trzeba niby parking zrobić a tam auta maja stać inaczej i trzeci pas będą budowa brawo i takę Polskę walczyłem
wwojtekw
Do 2030 roku to 3x się władza zmieni. Równie dobrze mogli wpisać ten 2130. Dobrze, że chociaż na północy obwodnicę budują to może się trochę ruch rozłoży.
samsza
Co za bzdura, w Warszawie dwa pasy pozmieniano na jeden i jest ekstra.
Miasto jest nasze!
arzab
W Bytomiu też podobny numer wycięli ale nie na autostradzie tylko na jednej z najruchliwszych ulic w tym żałosnym mieście !

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki