REKLAMA

Toyota i Daimler łączą siły przeciwko konkurencji z Chin. Tworzą ciężarowego giganta

2025-06-12 06:00
publikacja
2025-06-12 06:00

W obliczu rosnącej presji ze strony nowych graczy tradycyjni producenci ciężarówek szukają sposobów na zwiększenie skali i przyspieszenie innowacji. Efektem tych poszukiwań jest jedno z największych połączeń w branży motoryzacyjnej ostatnich lat.

Toyota i Daimler łączą siły przeciwko konkurencji z Chin. Tworzą ciężarowego giganta
Toyota i Daimler łączą siły przeciwko konkurencji z Chin. Tworzą ciężarowego giganta
fot. Art Konovalov / / Shutterstock

Toyota i niemiecki Daimler Truck sfinalizowały fuzję swoich działów pojazdów ciężarowych w Japonii o wartości około 6,4 miliarda dolarów. To odpowiedź na rosnącą konkurencję ze strony chińskich firm, które szybko rozwijają technologie elektryfikacji i autonomicznej jazdy.

Umowa łączy spółkę Hino Motors, należącą do Toyoty, z należącą do Daimlera Truck firmą Mitsubishi Fuso Truck and Bus. Powstaje w ten sposób nowa spółka joint venture operująca w Japonii, łącząca dwa znaczące brandy w segmencie pojazdów użytkowych. Nowy podmiot będzie sprzedawać ponad 200 000 pojazdów rocznie i zyska większą skalę, umożliwiającą zwiększenie inwestycji w ciężarówki i autobusy napędzane wodorem.

Ciężarówki na froncie zmian: wodór kontra baterie

Fuzja następuje w momencie, gdy globalny przemysł pojazdów użytkowych przechodzi pod przewodem Chin gwałtowną transformację w kierunku napędów elektrycznych, wodorowych oraz technologii autonomicznej jazdy.

Ze względu na długie dystanse, duże ładunki i krótkie czasy tankowania, transport ciężarowy postrzegany jest przez Toyotę jako kluczowy sektor do rozwoju rynku ogniw paliwowych na wodór. Tymczasem w segmencie aut osobowych coraz większą dominację zdobywają pojazdy elektryczne na baterie.

Robin Zeng, miliarder stojący za chińskim gigantem akumulatorów CATL, prognozował w zeszłym miesiącu, że za trzy lata połowa nowych ciężarówek sprzedawanych w Chinach będzie elektryczna, co tylko podkreśla nadchodzące przetasowania na rynku pojazdów ciężarowych.

Cytowana przez „Financial Times” Karin Rådström, dyrektor generalna Daimler Truck, powiedziała:

„Łącząc dwóch silnych partnerów, stworzymy jeszcze potężniejszą firmę i przyspieszymy dekarbonizację transportu. Skala jest kluczowa, by zwyciężyć w technologicznej transformacji naszej branży”.

Nowo powstała spółka — kierowana przez CEO Mitsubishi Fuso, Karla Deppena — dzieli japoński rynek pojazdów użytkowych na dwa główne obozy, z których drugi zdominowany jest przez Isuzu Motors.

Skandal w tle i miliardowe ugody. Droga do fuzji nie była łatwa

Toyota oraz Daimler Truck, największy producent ciężarówek na świecie, będą posiadać po 25% udziałów w spółce holdingowej, choć prawa głosu Toyoty będą niższe — wyniosą 19,9%. Analitycy Jefferies szacują wartość kapitałową nowej spółki na 5,6 miliarda euro, przy wycenie 11-krotności zysku operacyjnego (EBIT).

Po wstępnym porozumieniu z maja 2023 roku transakcja została wstrzymana w lutym 2024 roku z powodu skandalu z fałszowaniem danych dotyczących silników w firmie Hino. Na początku tego roku Hino zawarło ugodę z władzami USA o wartości 1,2 miliarda dolarów, co doprowadziło do rekordowej straty netto, ale jednocześnie utorowało drogę do fuzji.

Od momentu ogłoszenia planów połączenia się, obie firmy straciły udziały w rynku ciężarówek, a amerykańskie cła na import dodatkowo zwiększyły trudności producentów pojazdów użytkowych.

Japonia i Niemcy łączą siły na polu technologii wodorowych

Finalizacja transakcji następuje w czasie dużych zmian w Toyocie, która przygotowuje się do przejęcia za 33 miliardy dolarów firmy Toyota Industries, jednego ze swoich kluczowych dostawców.

W ramach umowy Hino przeniesie własność fabryki w Hamurze na Toyotę Motor za 150 miliardów jenów (około 1 miliarda dolarów). Największy producent samochodów na świecie wytwarzał tam modele Hilux i Land Cruiser 250.

Fuzja wpisuje się również w rosnącą współpracę Japonii i Niemiec w obszarze technologii wodorowych. Obie firmy planują wprowadzenie spółki holdingowej na giełdę w Japonii i rozpoczęcie działalności do kwietnia przyszłego roku.

Współpraca dwóch gigantów może wzmocnić ich pozycję w obliczu globalnych przetasowań w przemyśle motoryzacyjnym. Czy nowa spółka stanie się liderem technologicznej transformacji? Odpowiedź poznamy w kolejnych latach.

J.S.

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (7)

dodaj komentarz
panguzik
Cały dzisiejsze popołudnie spędziłem chodząc po ulicach jakiegoś w Polsce nie znanego bliżej chińskiego dwumilionowego "miasteczka" ... Poziom i rozmach ich motoryzacji powodują opad szczęki ... Tej siły nic nie zatrzyma ... a Europa ze swoimi zabawnymi jeździdelkami wygląda jak motoryzacyjny skansen ....
mirek6504
To bedzie taki gigant jak JA,,, przykład z życia Nissan chylil się ku upadkowi nikt mu nie chciał pomoc nawet taka potęga jak USA więc zwrócili się do Chin a tamci otworzyli rynek tak samo bedzie z tym gigantem ,,
bober87
Ale Wy nie musicie dekarbonizować transportu, bo najważniejsze osoby na rynku, czyli klienci, tego nie chcą. Róbcie po prostu to, co robiliście zanim ideolo weszło Wam do głów: dobre, trwałe, tanie samochody.
Pozwoliliście, aby decydenci (w mojej ocenie za ogromne łapówki) przeforsowali zakaz samochodów spalinowych na rynku, gdzie
Ale Wy nie musicie dekarbonizować transportu, bo najważniejsze osoby na rynku, czyli klienci, tego nie chcą. Róbcie po prostu to, co robiliście zanim ideolo weszło Wam do głów: dobre, trwałe, tanie samochody.
Pozwoliliście, aby decydenci (w mojej ocenie za ogromne łapówki) przeforsowali zakaz samochodów spalinowych na rynku, gdzie mieszka pół miliarda ludzi. Przypadkowo, zbiegło się to z dużą akcją wprowadzania na europejski rynek rozwijanych od lat samochodów elektrycznych z Chin. Zostaliście tym zaskoczeni i nie macie szans, bo chińczycy o tym wiedzieli lata przed Wami. Jesteście w tyle i ciężko będzie Wam ich dogonić. Przypadkowo, metale które są konieczne do produkcji elektryków, a które tylko będą mogły jeździć na tym 0,5mld rynku, ich wydobycie i przetwórstwo, w ok 90% należy do Chin. Przypadek?
samsza
Państwa osi.

Mocarstwa Osi (Niemcy, Włochy, Japonia) były przeciwstawiane mocarstwom alianckim (pod wodzą Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Związku Radzieckiego). Podczas II wojny światowej do Państw Osi dołączyło pięć innych krajów: Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowacja i Chorwacja.
men24a
Tak było a potem z Hitlerem Polska odbiła ziemie czeskie i załatwiła kwestie.....
Gdy ambasador Polski w Berlinie rozmawiał we wrześniu 1938 r. z Hitlerem, obiecał mu piękny pomnik. Za co? Za skuteczne rozwiązanie przez Führera kwestii żydowskiej w środkowej Europie. Warszawa w tym czasie próbowała wysłać Żydów na
Tak było a potem z Hitlerem Polska odbiła ziemie czeskie i załatwiła kwestie.....
Gdy ambasador Polski w Berlinie rozmawiał we wrześniu 1938 r. z Hitlerem, obiecał mu piękny pomnik. Za co? Za skuteczne rozwiązanie przez Führera kwestii żydowskiej w środkowej Europie. Warszawa w tym czasie próbowała wysłać Żydów na Madagaskar.
men24a
A u nas tradycyjnie co da Tusk czy Kaczyński suwerenowi i czy spełni obietnice.
A potem Niemiec wszystko blokuje bo UE to twór polityczny a nie ekonomiczny we zablokował izere truck.
sterl
A jak wodór to trzeba ogromne ilości platyny...

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki