W obliczu rosnącej presji ze strony nowych graczy tradycyjni producenci ciężarówek szukają sposobów na zwiększenie skali i przyspieszenie innowacji. Efektem tych poszukiwań jest jedno z największych połączeń w branży motoryzacyjnej ostatnich lat.


Toyota i niemiecki Daimler Truck sfinalizowały fuzję swoich działów pojazdów ciężarowych w Japonii o wartości około 6,4 miliarda dolarów. To odpowiedź na rosnącą konkurencję ze strony chińskich firm, które szybko rozwijają technologie elektryfikacji i autonomicznej jazdy.
Umowa łączy spółkę Hino Motors, należącą do Toyoty, z należącą do Daimlera Truck firmą Mitsubishi Fuso Truck and Bus. Powstaje w ten sposób nowa spółka joint venture operująca w Japonii, łącząca dwa znaczące brandy w segmencie pojazdów użytkowych. Nowy podmiot będzie sprzedawać ponad 200 000 pojazdów rocznie i zyska większą skalę, umożliwiającą zwiększenie inwestycji w ciężarówki i autobusy napędzane wodorem.
Ciężarówki na froncie zmian: wodór kontra baterie
Fuzja następuje w momencie, gdy globalny przemysł pojazdów użytkowych przechodzi pod przewodem Chin gwałtowną transformację w kierunku napędów elektrycznych, wodorowych oraz technologii autonomicznej jazdy.
Ze względu na długie dystanse, duże ładunki i krótkie czasy tankowania, transport ciężarowy postrzegany jest przez Toyotę jako kluczowy sektor do rozwoju rynku ogniw paliwowych na wodór. Tymczasem w segmencie aut osobowych coraz większą dominację zdobywają pojazdy elektryczne na baterie.
Robin Zeng, miliarder stojący za chińskim gigantem akumulatorów CATL, prognozował w zeszłym miesiącu, że za trzy lata połowa nowych ciężarówek sprzedawanych w Chinach będzie elektryczna, co tylko podkreśla nadchodzące przetasowania na rynku pojazdów ciężarowych.
Cytowana przez „Financial Times” Karin Rådström, dyrektor generalna Daimler Truck, powiedziała:
„Łącząc dwóch silnych partnerów, stworzymy jeszcze potężniejszą firmę i przyspieszymy dekarbonizację transportu. Skala jest kluczowa, by zwyciężyć w technologicznej transformacji naszej branży”.
Nowo powstała spółka — kierowana przez CEO Mitsubishi Fuso, Karla Deppena — dzieli japoński rynek pojazdów użytkowych na dwa główne obozy, z których drugi zdominowany jest przez Isuzu Motors.
Skandal w tle i miliardowe ugody. Droga do fuzji nie była łatwa
Toyota oraz Daimler Truck, największy producent ciężarówek na świecie, będą posiadać po 25% udziałów w spółce holdingowej, choć prawa głosu Toyoty będą niższe — wyniosą 19,9%. Analitycy Jefferies szacują wartość kapitałową nowej spółki na 5,6 miliarda euro, przy wycenie 11-krotności zysku operacyjnego (EBIT).
Po wstępnym porozumieniu z maja 2023 roku transakcja została wstrzymana w lutym 2024 roku z powodu skandalu z fałszowaniem danych dotyczących silników w firmie Hino. Na początku tego roku Hino zawarło ugodę z władzami USA o wartości 1,2 miliarda dolarów, co doprowadziło do rekordowej straty netto, ale jednocześnie utorowało drogę do fuzji.
Od momentu ogłoszenia planów połączenia się, obie firmy straciły udziały w rynku ciężarówek, a amerykańskie cła na import dodatkowo zwiększyły trudności producentów pojazdów użytkowych.
Japonia i Niemcy łączą siły na polu technologii wodorowych
Finalizacja transakcji następuje w czasie dużych zmian w Toyocie, która przygotowuje się do przejęcia za 33 miliardy dolarów firmy Toyota Industries, jednego ze swoich kluczowych dostawców.
W ramach umowy Hino przeniesie własność fabryki w Hamurze na Toyotę Motor za 150 miliardów jenów (około 1 miliarda dolarów). Największy producent samochodów na świecie wytwarzał tam modele Hilux i Land Cruiser 250.
Fuzja wpisuje się również w rosnącą współpracę Japonii i Niemiec w obszarze technologii wodorowych. Obie firmy planują wprowadzenie spółki holdingowej na giełdę w Japonii i rozpoczęcie działalności do kwietnia przyszłego roku.
Współpraca dwóch gigantów może wzmocnić ich pozycję w obliczu globalnych przetasowań w przemyśle motoryzacyjnym. Czy nowa spółka stanie się liderem technologicznej transformacji? Odpowiedź poznamy w kolejnych latach.
J.S.

























































