REKLAMA

Szydło: Centralny Port Komunikacyjny jest projektem priorytetowym

2017-05-15 13:41
publikacja
2017-05-15 13:41

Centralny Port Komunikacyjny to projekt priorytetowy i chcemy, żeby jego realizacja przebiegała zgodnie z założonym harmonogramem - powiedziała w poniedziałek premier Beata Szydło na konferencji prasowej w Pekinie.

fot. P. Tracz / / Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Szefowa rządu była pytana przez dziennikarzy o Centralny Port Komunikacyjny. Szydło zaznaczyła, że jest to "projekt priorytetowy".

"Chcemy, żeby realizacja tego projektu przebiegała zgodnie z założonym harmonogramem i planem, który wkrótce zostanie (...) zaprezentowany przez ministra (pełnomocnika rządu ds. tej inwestycji Mikołaja) Wilda - powiedziała premier.

Szydło podkreśliła, że Polska jest zainteresowana - w ramach realizacji tego projektu - "zdobywaniem inwestorów, czy też oferowaniem własnych możliwości inwestycyjnych". "Rozmawiałam z najpoważniejszymi przedsiębiorcami chińskimi tutaj, ale również rozmawialiśmy (...) z przedstawicielami innych państw" - wskazała Szydło.

Szefowa rządu dopytywana, czy skoro były prowadzone rozmowy o zaangażowaniu Chin w projekt, to czy padły jakieś konkretne kwoty, odpowiedziała: "O tego typu deklaracjach mówi się wtedy, kiedy one już są zakończone".

"Na razie pozostańmy na tym etapie, że jest to dobra rozmowa, o możliwościach inwestycyjnych w Polsce" - oświadczyła premier.

Chiny chcą współpracować z Polską

Wśród państw azjatyckich jest duże zainteresowanie współpracą z Polską, zarówno jeżeli chodzi o inwestycje, jak i wymianę handlową - powiedziała w poniedziałek w Pekinie premier Beata Szydło.

Podczas wizyty w Chinach Szydło odbyła wiele spotkań z przywódcami państw Azji. "Jest duże zainteresowanie współpracą z Polską, zarówno jeżeli chodzi o inwestycje, jak i np. wymianę handlową. Mamy tutaj duże pole do zagospodarowania" - oświadczyła Szydło.

By bilans obrotów w handlu z Chinami był bardziej korzystny dla nas, musimy być bardziej aktywni - podkreśliła w poniedziałek w Pekinie.

"Jeżeli chodzi o to, by polepszyły się nasze relacje gospodarcze z Chinami, to my musimy być bardziej aktywni. Między innymi z tego powodu ja tutaj jestem, między innymi z tego powodu przyjechałam na to forum. Przyjechałam tutaj po to, by rozmawiać, jakie są możliwości Polski, jakie mamy propozycje" - mówiła premier na konferencji prasowej, pytana o to, jak przeciwdziałać dużemu deficytowi w handlu z Chinami.

Jak podkreśliła, Polska musi zwiększyć współpracę z Chinami, by bilans obrotów handlowych był bardziej korzystny dla nas. "Ale tu jest potrzebna nasza aktywność" - zaznaczyła premier.

Jako przykład kraju aktywnie promującego swoją gospodarkę szefowa polskiego rządu podała Węgry, które - jak podkreśliła - "są przecież mniejszym państwem niż Polska, a jednak aktywnie promują swoją gospodarkę na dużych globalnych rynkach". Premier Węgier Viktor Orban również wziął udział w Forum Pasa i Szlaku.

Premier dodała, że inicjatywa Pasa i Szlaku "jest inicjatywą, która będzie w najbliższych dekadach zapewne dyktowała warunki rozwoju gospodarczego w regionie". "Będzie też przekładała się na to, co dzieje się w państwach, które będą chciały uczestniczyć w tych projektach" - oceniła.

Szydło poinformowała, że podczas wizyty w Chinach rozmawiała o możliwości współpracy dotyczącej inwestycji, turystyki, wymiany międzykulturowej, czy współpracy uniwersytetów. "Dla Polski najważniejsze jest to, aby ta współpraca przełożyła się na konkretne projekty prorozwojowe" - zaznaczyła.

Prezydent Chin o pierwszym Forum Pasa i Szlaku

Prezydent Chin Xi Jinping podsumował pierwsze Forum Pasa i Szlaku, które zakończyło się w poniedziałek nad jeziorem Yanqi pod Pekinem. Wśród podpisanych umów znalazło się porozumienie zawarte między chińskimi i polskimi kolejami państwowymi.

Xi zapowiedział, że forum będzie odbywać się cyklicznie, a jego kolejna, druga edycja ma się odbyć w 2019 r. Poinformował, że 68 państw podpisało dotychczas umowy o współpracy z Chinami w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku.

Podsumowując forum, prezydent Chin mówił o pięciu głównych płaszczyznach, w tym o przeniesieniu istniejącej inicjatywy na wyższy, bardziej międzynarodowy poziom. Podkreślił wagę stworzenia "ducha Jedwabnego Szlaku" i postępowania drogą otwartą dla wszystkich chętnych, która jednocześnie nie będzie narzucała im celów politycznych. Rozwój w ramach projektu Pasa i Szlaku ma też zwiększać efekty na zasadzie synergii, wynikającej z globalizacji i tworzenia nowych ułatwień, np. nowych forów biznesowych, inteligentnych miast czy transgranicznego e-handlu.

Xi wspomniał o stworzeniu mapy drogowej tej inicjatywy i podkreślił, że szczyt w Pekinie posłużył do wskazania jej priorytetów, również za pomocą mechanizmów tzw. miękkiej łączności, jako jej przykłady wskazując znoszenie barier celnych i walkę z korupcją. Jako cel wskazał też praktyczny wymiar współpracy, który - jak podkreślił - przełożył się na liczbę podpisanych podczas Forum dokumentów.

Na liście ponad 270 osiągnięć tego spotkania znalazło się także podpisanie umowy między polskimi a chińskimi kolejami państwowymi w sprawie ułatwień w transporcie kontenerowym. Podobne porozumienie China Railway zawarła także z Białorusią, Niemcami, Kazachstanem, Mongolią i Rosją.

Prezydent Państwa Środka powtórzył zapewnienia o otwarciu nowych linii kredytowych przez China Development Bank (Chiński Bank Rozwoju) oraz China Exim Bank. Podsumował swoje wystąpienie nawiązaniem do przysłowia brzmiącego: "Jedno pióro nie sprawia, że ptak może latać, a jedna podkowa nie czyni konia szybkim". Podobnie obecne osiągnięcia ze szczytu Pasa i Szlaku nie są według Xi ostatecznym celem, a jedynie jednym z pierwszych kroków na drodze do realizacji inicjatywy.

amt/ mce/ ap/ je/ rbk/ rto/ akl/ mal/

Źródło:PAP
Tematy
Nowy etap inwestycji „GRZEGÓRZECKA 77” w Krakowie. Sprawdź!

Nowy etap inwestycji „GRZEGÓRZECKA 77” w Krakowie. Sprawdź!

Komentarze (33)

dodaj komentarz
~odd
Lotnisko w Warszawie powinno rozwijać się spokojnie w swoim rytmie. Hub powinien mieć charakter typowo towarowy i tylko taki ma sens.Z tego też powodu powinien być blisko A1, A2 czyli bliżej Lodzi niż Warszawy. Przewozy pasażerskie mogą się rozwijać, ale nie muszą.
~Marian
CPL powinien powstać koło Opoczna w przeciwnym wypadku południe Polski będzie nadal latać z Krakowa i Katowic a poza Europę przez Frankfurt. Albo chcemy CPL wypełnić pasażerami albo budujemy koło Warszawy ku radości Frankfurtu.
~MP
Widzę wycie Targowicy, bo taka kasa a oni nie mogą jej ukraść, jak np przy budowie Narodowego. Kaczyński nie dość że ma śmiałe pomysły, to jeszcze nie kradnie.
~mx
sztandarowy pomysł pislamu to 3 mln mieszkań a przed wyborami mieli ok. 40 obiecanek cacanek w swojej kampanii wyborczej -proszę spr, w internecie
~PISbareja
To jest lotnisko na miarę naszych możliwości. My tym lotniskiem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówimy: to jest nasze lotnisko, przez nas zrobione i to nie jest nasze ostatnie słowo
~Zły
Tak jak pendolino 10krotnie przepłacone zamiast wesprzeć rodzimą Pesę. tak zamiast użyć istniejącej infrastruktury. Np Wrocławski terminal na starym lotnisku prawdopodobnie zostanie przecięty drogą w pół bo tak będzie taniej puścić droge.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~Arek
A przekop przez Mierzeje ktos jeszcze pamieta? To tez priorytet.
~Fiona
Śmiałe plany zawsze atakowane są przez tchórzy.
~Podróżnik
Śmiały plan to lotnisko za 3 lata a nie za 10, za 10 będzie już za późno

Powiązane: Chiny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki