Rynek napojów według Coca-Coli: wzrost o 16,5 proc.

W 2008 roku Polacy wypili prawie 5,5 miliarda litrów napojów bezalkoholowych, a ich sprzedaż w pierwszym kwartale 2009 r. nadal rośnie, wynika z raportu Coca-Coli.

W 2008 roku sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc. w stosunku do 2007 r., a jej wartość detaliczna sięgnęła 10,8 mld zł. (prawie 1,6 mld więcej niż w 2007 r.). Największym producentem napojów bezalkoholowych na polskim rynku jest wciąż firma Coca-Cola. Takie wnioski płyną z najnowszego "Raportu o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce w 2008."

Profesor Witold Orłowski, dyrektor szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej ocenia, że w wyniku spowolnienia gospodarczego w 2009 r. pozycję powinny utrzymać z jednej strony marki najtańsze, z drugiej te z segmentu premium. Po pierwszym kwartale 2009 roku sytuacja w branży jest stabilna. Niewielki spadek wielkości sprzedaży o 0,4 proc. to głównie wynik tego, że Święta Wielkanocne, będące okresem wzmożonej sprzedaż przypadły w tym roku na kwiecień, a nie marzec jak w 2008 r. Pod względem wartości sprzedaży branża odnotowała 3,5 proc. wzrostu. Dla sektora przewidywany jest długookresowy trend wzrostu. Spożycie napojów bezalkoholowych na głowę mieszkańca w Polsce w 2008 r. wynosiło 173 litry, podczas gdy średnia w krajach Europy Zachodniej wynosi 238 litrów.

Według raportu prawie jedną trzecią wartości sprzedaży detalicznej napojów bezalkoholowych stanowią napoje gazowane (32,2 proc), wody butelkowane zajmują 21,2 proc., soki i nektary 18,7 proc, a napoje owocowe 16,1 proc. Coraz bardziej popularne są herbaty mrożone oraz napoje izotoniczne i energetyczne. W 2008 r. stanowiły one odpowiednio 4,5 proc., 1,1 proc i 6,1 proc. wartości sprzedaży w porównaniu z 3,7 proc., 0,9 proc. i 5,3 proc. w 2007 r.

Liderem na rynku napojów bezalkoholowych jest firma Coca-Cola, która ma 22 proc. udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży. Drugie miejsce zajmuje Maspex - 12,9 proc., zaś trzecie PepsiCo - 9,1proc. Pod względem wielkości sprzedaży pierwsze miejsce zajmuje firma Coca-Cola (13,4 proc.), drugie zaś Danone Group (8,9 proc. udziału).

- Dla firmy Coca-Cola, Polska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek w Europie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat spożycie per capita napojów produkowanych przez Coca-Cola wzrosło ponad dwukrotnie i jest to jeden z najlepszych wyników na naszym kontynencie. W 2008 r. system Coca-Cola sprzedał prawie 13 proc. więcej napojów niż w 2007 r. Również pierwszy kwartał 2009 r. pokazuje, że nasza sytuacja jest stabilna, co daje nadzieję na utrzymanie czołowej pozycji firmy na rynku napojów bezalkoholowych, również dzięki coraz bogatszej ofercie odpowiadającej na potrzeby konsumentów - powiedział Dirk Veryser, dyrektor generalny Coca-Cola Poland Services.

Autor: JS
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% IV 2020
PKB rdr 1,9% I kw. 2020
Stopa bezrobocia 5,8% IV 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 285,01 zł IV 2020
Produkcja przemysłowa rdr -24,6% IV 2020

Znajdź profil