Nowy rok mógł zaskoczyć producentów małych motocykli. Popyt na 125-tki maleje – po spektakularnych wzrostach liczby rejestracji nowych sztuk przyszedł czas na pierwsze ostudzenie na rynku. Przez pierwsze cztery miesiące roku zarejestrowano o prawie 3500 sztuk mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Od wprowadzenia aktualizacji ustawy o kierowaniu pojazdami, pozwalającej posiadaczom prawa jazdy kat. B na jazdę motocyklami o pojemności silnika do 125 cc, na polskim rynku pojawił się szał na 125-tki. Najwięksi sprzedawcy w kraju - Junak i Romet - notowali nawet ponad 1000-proc. wzrosty sprzedaży w relacji rok do roku. Rynek jednak najwyraźniej się już nasycił, bo zamiast wzrostów, pojawiły się spadki.


Koniec motocyklowego eldorado?
Od początku roku do końca kwietnia zarejestrowano 16 310 jednośladów, z czego 25 proc. stanowiły motocykle o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cc. To właściwie jedyna kategoria, która odnotowała na początku roku spadki liczby rejestracji na polskim rynku. Swoją pozycję obronił jedynie Zipp, który sprzedał 488 sztuk względem zeszłorocznych 197 sztuk.
Rejestracje nowych motocykli – ranking marek (narastająco za 2016 r.) |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
L.p. |
Marka |
Styczeń-Kwiecień |
||||
2016 |
Udział % |
2015 |
Udział % |
% Zmiana |
||
1. |
Romet Motors |
1284 |
17,97% |
1905 |
24,87% |
-32,6% |
2. |
Junak |
1005 |
14,07% |
1407 |
18,37% |
-28,6% |
3. |
Yamaha |
665 |
9,31% |
692 |
9,03% |
-3,9% |
4. |
Honda |
622 |
8,71% |
486 |
6,34% |
28,0% |
5. |
BMW |
526 |
7,36% |
470 |
6,13% |
11,9% |
6. |
Zipp |
488 |
6,83% |
197 |
2,57% |
147,7% |
7. |
KTM |
305 |
4,27% |
273 |
3,56% |
11,7% |
8. |
Kymco |
273 |
3,82% |
454 |
5,93% |
-39,9% |
9. |
Harley-Davidson |
267 |
3,74% |
203 |
2,65% |
31,5% |
10. |
Suzuki |
264 |
3,70% |
240 |
3,13% |
10,0% |
Razem (1.-10.) |
5699 |
79,8% |
6327 |
82,6% |
-9,9% |
|
Pozostałe marki |
1445 |
20,2% |
1334 |
17,4% |
8,3% |
|
Suma |
7144 |
100% |
7661 |
100% |
-6,7% |
|
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEPiK, MSW |
Choć najwięcej rejestrowano Rometów i Junaków, odnotowały one największe ubytki sprzedaży w tej kategorii litrażowej. Zmiana w relacji rok do roku wyniosła w ich przypadku -30 proc. W przypadku Romet Motors oznaczało to o ponad 600 sprzedanych sztuk mniej, a sprzedaż Junaka stopniała o 400 sztuk. Te dane nie zwiastują powtórki zeszłorocznych sukcesów, szczególnie, że sezon już się rozpoczął.
125-tki nadal stanowią większość sprzedaży
Spadek liczby rejestracji nie zachwiał jednak znacząco pozycją tego segmentu na tle rynku. 125-tki są nadal najczęściej kupowanymi jednośladami – przez pierwsze cztery miesiące roku stanowią 65 proc. rynku. Rok temu ten wskaźnik wyniósł 71 proc.
Ceny najpopularniejszych modeli marki Romet i Junak |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Lp. |
Marka, model |
Cena katalogowa w 2014 roku* |
Cena katalogowa w 2015 roku** |
Cena katalogowa w 2016 roku*** |
Zmiana ceny 2014/2016 |
1. |
Romet Motors ZK125 |
4334 zł |
4834 zł |
4834 zł |
+11 proc. |
2. |
Romet Motors Soft 125 |
3999 zł |
4999 zł |
4999 zł |
+25 proc. |
3. |
Junak 121 |
4499 zł |
4999 zł |
5299 zł |
+18 proc. |
4. |
Junak 122 |
3599 zł |
4199 zł |
4499 zł |
+25 proc. |
*ceny z dnia 25.08.2014 r. ***ceny z dnia 13.05.2016 r. |
|||||
Źródło: Katalogi producentów |
Sytuacja na rynku nie powstrzymała jednego z liderów do podniesienia cen najpopularniejszych modeli. Romet zachował stawki z zeszłego roku, ale Junak podniósł ceny o 300 zł. Licząc od 2014 r., kiedy wprowadzono aktualizację ustawy w życie, teraz za flagowe modele trzeba zapłacić nawet o ¼ więcej.
Jakie samochody Polacy kupują najczęściej?

W kwietniu liczba rejestracji była większa o 21 proc. w relacji rok do roku. Polacy kupili jednak o 12 proc. mniej osobówek prosto z salonu, niż miało to miejsce w marcu. Biorąc jednak pod uwagę to, że wyniki sprzedażowe miesiąc temu były również wyższe niż w analogicznym okresie 2015 roku, producenci i sprzedawcy mają powody do świętowania