REKLAMA

Rynek każe zwolnić Rometowi i Junakowi

2016-05-14 15:00
publikacja
2016-05-14 15:00

Nowy rok mógł zaskoczyć producentów małych motocykli. Popyt na 125-tki maleje – po spektakularnych wzrostach liczby rejestracji nowych sztuk przyszedł czas na pierwsze ostudzenie na rynku. Przez pierwsze cztery miesiące roku zarejestrowano o prawie 3500 sztuk mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Od wprowadzenia aktualizacji ustawy o kierowaniu pojazdami, pozwalającej posiadaczom prawa jazdy kat. B na jazdę motocyklami o pojemności silnika do 125 cc, na polskim rynku pojawił się szał na 125-tki. Najwięksi sprzedawcy w kraju - Junak i Romet - notowali nawet ponad 1000-proc. wzrosty sprzedaży w relacji rok do roku. Rynek jednak najwyraźniej się już nasycił, bo zamiast wzrostów, pojawiły się spadki.

fot. Junak/Romet /

Koniec motocyklowego eldorado?

Od początku roku do końca kwietnia zarejestrowano 16 310 jednośladów, z czego 25 proc. stanowiły motocykle o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cc. To właściwie jedyna kategoria, która odnotowała na początku roku spadki liczby rejestracji na polskim rynku. Swoją pozycję obronił jedynie Zipp, który sprzedał 488 sztuk względem zeszłorocznych 197 sztuk.

Rejestracje nowych motocykli – ranking marek

 (narastająco za 2016 r.) 

L.p.

Marka

Styczeń-Kwiecień

2016

Udział %

2015

Udział %

% Zmiana

1.

Romet Motors

1284

17,97%

1905

24,87%

-32,6%

2.

Junak

1005

14,07%

1407

18,37%

-28,6%

3.

Yamaha

665

9,31%

692

9,03%

-3,9%

4.

Honda

622

8,71%

486

6,34%

28,0%

5.

BMW

526

7,36%

470

6,13%

11,9%

6.

Zipp

488

6,83%

197

2,57%

147,7%

7.

KTM

305

4,27%

273

3,56%

11,7%

8.

Kymco

273

3,82%

454

5,93%

-39,9%

9.

Harley-Davidson

267

3,74%

203

2,65%

31,5%

10.

Suzuki

264

3,70%

240

3,13%

10,0%

Razem (1.-10.)

5699

79,8%

6327

82,6%

-9,9%

Pozostałe marki

1445

20,2%

1334

17,4%

8,3%

Suma

7144

100%

7661

100%

-6,7%

Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEPiK, MSW

Choć najwięcej rejestrowano Rometów i Junaków, odnotowały one największe ubytki sprzedaży w tej kategorii litrażowej. Zmiana w relacji rok do roku wyniosła w ich przypadku -30 proc. W przypadku Romet Motors oznaczało to o ponad 600 sprzedanych sztuk mniej, a sprzedaż Junaka stopniała o 400 sztuk. Te dane nie zwiastują powtórki zeszłorocznych sukcesów, szczególnie, że sezon już się rozpoczął.

125-tki nadal stanowią większość sprzedaży

Spadek liczby rejestracji nie zachwiał jednak znacząco pozycją tego segmentu na tle rynku. 125-tki są nadal najczęściej kupowanymi jednośladami – przez pierwsze cztery miesiące roku stanowią 65 proc. rynku. Rok temu ten wskaźnik wyniósł 71 proc.

Ceny najpopularniejszych modeli marki Romet i Junak

Lp.

Marka, model

Cena katalogowa w 2014 roku*

Cena katalogowa w 2015 roku**

Cena katalogowa w 2016 roku***

Zmiana ceny

2014/2016

1.

Romet Motors ZK125

4334 zł

4834 zł

4834 zł

+11 proc.

2.

Romet Motors Soft 125

3999 zł

4999 zł

4999 zł

+25 proc.

3.

Junak 121

4499 zł

4999 zł

5299 zł

+18 proc.

4.

Junak 122

3599 zł

4199 zł

4499 zł

+25 proc.

*ceny z dnia 25.08.2014 r.
**ceny z dnia 18.03.2015 r.

***ceny z dnia 13.05.2016 r.

Źródło: Katalogi producentów

Sytuacja na rynku nie powstrzymała jednego z liderów do podniesienia cen najpopularniejszych modeli. Romet zachował stawki z zeszłego roku, ale Junak podniósł ceny o 300 zł. Licząc od 2014 r., kiedy wprowadzono aktualizację ustawy w życie, teraz za flagowe modele trzeba zapłacić nawet o ¼ więcej.

Jakie samochody Polacy kupują najczęściej?

Jakie samochody Polacy kupują najczęściej?

W kwietniu liczba rejestracji była większa o 21 proc. w relacji rok do roku. Polacy kupili jednak o 12 proc. mniej osobówek prosto z salonu, niż miało to miejsce w marcu. Biorąc jednak pod uwagę to, że wyniki sprzedażowe miesiąc temu były również wyższe niż w analogicznym okresie 2015 roku, producenci i sprzedawcy mają powody do świętowania

Źródło:
Tematy
Program BIZNESTANK w aplikacji ORLEN VITAY – najlepszy dla firm! Zamień kartę plastikową na eKartę.

Program BIZNESTANK w aplikacji ORLEN VITAY – najlepszy dla firm! Zamień kartę plastikową na eKartę.

Wpisz kod z karty BIZNESTANK w appkę ORLEN VITAY i korzystaj z rabatów na paliwo już dziś!

Komentarze (34)

dodaj komentarz
~niepelnosprawny_org
to ile ich sprzedali? nie chodzi o zmiane w procentach
~dealermotocykli
Lepiej napiszcie o likwidacji rynku motorowerów , ( pojazdy do 50cc) , których sprzedało się najmniej od 2005 , dzięki zmianie przepisów , dających LOKom zysk z konieczności robienia PRAW JAZDY kat AM na motorower. Możecie też zniszczyć rynek rowerów wprowadzjąc prawo jazdy na rower np kat AR , podsuncie ten pomysł Lepiej napiszcie o likwidacji rynku motorowerów , ( pojazdy do 50cc) , których sprzedało się najmniej od 2005 , dzięki zmianie przepisów , dających LOKom zysk z konieczności robienia PRAW JAZDY kat AM na motorower. Możecie też zniszczyć rynek rowerów wprowadzjąc prawo jazdy na rower np kat AR , podsuncie ten pomysł szkołą jazdy to ludzie znowu będą chodzić piechotą
~alk
Trzeba było się wybrać na jakąś wieś, to zobaczyłbyś jak jeździły dzieciaki po kartach motorowerowych.
~hulajnoga odpowiada ~alk
To ty się wybierz na wieś i zobacz jak jeźdżą na rowerach.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~Rozwielitek
Patrzac po cenach pytam I gdzie ta szalejaca DEFLACJA? Zmiany cen mocno inflacyjne
~Dżejms
To jest do sprawdzenia - kurs dolara - to ma wpływ niebagatelny. I w związku z tym zgadzam się z piszącymi że to nie są nasze wyroby. Zatem w tekście jest błąd -"Nowy rok mógł zaskoczyć producentów małych motocykli." To nie są producenci tylko handlarze chińskimi motocyklami. Polskie logo nie zmienia faktu To jest do sprawdzenia - kurs dolara - to ma wpływ niebagatelny. I w związku z tym zgadzam się z piszącymi że to nie są nasze wyroby. Zatem w tekście jest błąd -"Nowy rok mógł zaskoczyć producentów małych motocykli." To nie są producenci tylko handlarze chińskimi motocyklami. Polskie logo nie zmienia faktu kto to produkuje.
Smutne. I samochodów też nie produkujemy swoich - skręcamy innym - oni to zasadniczo wywożą a jak już wyeksploatują to ściągamy potem do siebie i dożynamy te złomy. Takie są fakty.
~miro
na kupie kamieni nawet motocykla nie potrafimy wyprodukować, jedynie składamy z chińskiego złomu
~Adam
A ja mam ten ''złom'' od 5 lat Junak M16 przejechałem 44 tyś km i na jedyne co narzekam to, że jest niewygodny bo strasznie sztywny, a poza tym super motor. Mam nadzieje, że zbiegiem lat będą te motocykle troche polonizowane, zresztą tak kiedyś zapewniał prezes firmy Almot, która jest właścicielem marki Junak.
~max odpowiada ~Adam
Almot został wykupiony przez Niemców, więc co najwyżej motocykle będą germanizowane, a nie polonizowane.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki