REKLAMA
TYLKO U NAS

Śnieżka: rok 2021 r. może być trudny, ale oczekiwany jest powolny, stabilny wzrost rynku

2020-11-20 10:50
publikacja
2020-11-20 10:50

W ocenie zarządu Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka, rok 2021 może być trudny, jednak spodziewany jest powrót popytowych zachowań konsumentów i powolny, ale stabilny wzrost rynku - poinformowali podczas telekonferencji z dziennikarzami przedstawiciele zarządu. Spółka dostrzega potencjał rynku białoruskiego i spodziewa się, że 2020 r. jest ostatnim rokiem spadków na tym rynku.

Śnieżka: rok 2021 r. może być trudny, ale oczekiwany jest powolny, stabilny wzrost rynku
Śnieżka: rok 2021 r. może być trudny, ale oczekiwany jest powolny, stabilny wzrost rynku
/ Śnieżka

"Może to być trudny rok, ale długoterminowo obserwujemy pozytywne trendy i spodziewamy się, że zachowania popytowe konsumentów wrócą do standardu sprzed pandemii i rynek będzie powoli, stabilnie rósł" - powiedziała wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa.

"Za wcześnie jest formułować przewidywania odnośnie kolejnego sezonu i roku 2021 r. Pozytywnym sygnałem są przewidywania analityków, którzy przewidują, że Polska najlepiej poradzi sobie jeśli chodzi o powrót do PKB w 2021 r. Jeśli spełnią się prognozy, to będzie miało pozytywne przełożenie na konsumpcję farb" - dodał prezes Piotr Mikrut.

W ocenie zarządu, czwarty rynek grupy - rynek białoruski, który zanotował 12,6 proc. spadek przez trzy kwartały 2020 r., ma potencjał.

"To prawda, że przez ostatnie lata notowaliśmy spadki sprzedaży na tym rynku. Zarząd wierzy, że jest to ostatni rok spadków. (...) Mamy nadzieję, że nasze działania przyniosą pozytywną dynamikę przychodów w kolejnym roku. Cały czas mamy tam ryzyko polityczne, związane z protestami, ale do tej pory czynnik ten nie miał wpływu na zakłócenie funkcjonowania naszej fabryki, czy naszych partnerów" - powiedział prezes.

"Jesteśmy przekonani, że to jest ostatni rok spadków. (...) Rynek białoruski należy do rynków trudnych - jest niestabilna sytuacja polityczna, siła nabywcza konsumentów nie jest porównywalna z siłą nabywczą na innych rynkach, na których działamy" - dodała Wróbel-Lipa.

W Polsce przychody ze sprzedaży w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy wzrosły o 11,2 proc., na drugim największym rynku grupy - Węgrzech - przychody wzrosły rdr o 88 proc., a na Ukrainie o 0,8 proc.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z przychodów zrealizowanych w trzech kwartałach 2020 r. Dynamika w trzecim kwartale nie jest w żaden sposób porównywalna do rekordowych miesięcy drugiego kwartału - maja i czerwca, natomiast też odnotowaliśmy pozytywną dynamikę w trzecim kwartale. Nie byliśmy przekonani, czy po zakończeniu drugiego kwartału nie odnotujemy dołka w naturalnym dla nas największym trzecim kwartale" - powiedział prezes Mikrut.

Zysk netto Śnieżki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej w trzecim kwartale 2020 roku wyniósł 32,6 mln zł, czyli spadł o 3,4 proc. rok do roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 251,1 mln zł, rosnąc 2 proc. rdr, zysk operacyjny wyniósł 43 mln zł (spadek o 2,6 proc. rdr), natomiast EBITDA była na poziomie 51,5 mln zł, czyli wzrosła 0,3 proc. rdr.

W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku grupa wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 682,2 mln zł, co oznacza wzrost o 18,5 proc. rdr.

Mikrut powiedział, że nieznaczny spadek marży brutto na sprzedaży był związany z gorszymi kursami walutowymi w tym roku, w porównaniu do tego, co spółka planowała, a z drugiej strony było to związane ze zdarzeniami jednorazowymi.

"Wierzymy, że jest potencjał w kolejnym roku do poprawy marży brutto na sprzedaży" - dodał prezes.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku grupa osiągnęła marżę brutto na sprzedaży w wysokości 42,7 proc., czyli o 0,2 p.p. niższą niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Prezes powiedział, że pomimo pandemii Śnieżka kontynuuje procesy inwestycyjne i capex zaplanowany na 2020 r. powinien być zrealizowany zgodnie z harmonogramem. W całym 2020 r. grupa planuje przeznaczyć na inwestycje łącznie 95 mln zł.

Po trzech kwartałach 2020 roku nakłady inwestycyjne w grupie wyniosły 86 mln zł. Największą część tej kwoty stanowiły wydatki związane z budową Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy, które pozwoli spółce znacznie zwiększyć efektywność procesów logistycznych.

"Obecna sytuacja nie wpływa na naszą bieżącą sprzedaż - ani pozytywnie, ani negatywnie. Nie obserwujemy wpływu covidu na przychody w porównaniu do tego, co planowaliśmy" - powiedział prezes.

Grupa Śnieżka ma obecnie siedem zakładów produkcyjnych farb i lakierów. Cztery z nich są zlokalizowane w Polsce. Pozostałe znajdują się w Żodino k. Mińska na Białorusi, w Jaworowie na Ukrainie oraz w Bócsa na Węgrzech. (PAP Biznes)

doa/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki