
Zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i biznesowych proces decyzyjny dotyczący wyboru hotelu bardzo często rozpoczyna się w wyszukiwarce Google, a kończy na stronie danego obiektu. Realizując działania z zakresu promocji hotelu, nie możemy więc pominąć kampanii pozycjonowania czy też reklam typu Google AdWords. Jakie dają one nam możliwości? Jak z nich rozsądnie skorzystać?

Optymalizacja strony
Bardzo ważnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę jeszcze przed rozpoczęciem działań pozycjonujących, jest optymalizacja strony. Specjalista powinien przejrzeć ją zarówno pod kątem technicznym (adresy URL, poprawnie skonstruowane menu, przekierowania, nagłówki, meta description oraz wiele innych). Warto również pamiętać, że strona hotelu powinna być również dobrze przygotowana pod kątem tzw. Usability, czyli skonstruowana tak, aby odwiedzający ją Internauci mogli swobodnie się poruszać, a także szybko i sprawnie dotrzeć do istotnych dla nich informacji. Zanim rozpoczniemy działania z zakresu pozycjonowania, dobieramy również słowa kluczowe. Należy pamiętać, aby słowa te znalazły się również w treściach na stronie głównej oraz podstronach. Ponadto trzeba sprawdzić, czy na wszystkich podstronach oraz na stronie głównej znajduje się odpowiednia ilość tekstu.
Pozycjonowanie
Działania z zakresu pozycjonowania opierają się na pozyskiwaniu wartościowych linków do strony www hotelu. Poza tą czynnością, warto pamiętać również o kilku istotnych elementach. Jednym z nich są opisy hotelu, które powinny znaleźć się w katalogach firmowych czy też innych miejscach, gdzie można zaprezentować swoją ofertę. Nie powielajmy jednak tych treści ze strony hotelu. Powinny one być unikalne. Aby wesprzeć działania z zakresu pozycjonowania, warto również wypowiadać się w wątkach na forach internetowych i tam, jeżeli to możliwe, pozostawić również odnośnik do naszej strony www. Dobierając słowa kluczowe do pozycjonowania pamiętajmy, iż powinny być związane z nazwą hotelu, miejscowością, w której hotel się znajduje czy nawet z imprezami okolicznościowymi. Dodatkowo, warto utworzyć konto hotelu w tzw. Google Business. Opcja ta zawiera mapkę Google, profil firmowy na Google+ oraz Google Lokalnie. Pomoże nam to znacznie wesprzeć lokalne pozycjonowanie hotelu.
Kampanie reklam Google AdWords
Działania promocyjne dla hoteli przy pomocy reklam Google AdWords realizujemy zazwyczaj na kilka sposobów. Kampania Brandowa. Skierowana jest dla Klientów, którzy już kiedyś słyszeli o hotelu i poszukują w Internecie jego nazwy. Kampanie hotelowe, na frazy związane z lokalizacją kierowane są do osób, które szukają noclegu w danej lokalizacji. Lokalizacja to np. konkretne miasta, góry, morze, Mazury. Jeśli hotel jest koło dużego miasta, można reklamować go jako hotel koło Warszawy itd. Ważne jest, by podkreślić, czy jest to hotel miejski, czy ma spa, basen itd. Kampania związana z okazjami: wesela, wszelkiego rodzaju święta, weekendy, wakacje, sylwester, wczasy rodzinne. Najczęściej spotykaną konwersją w hotelu są telefony. I tutaj rola bardzo dobrze wyszkolonej recepcji jest decydująca. Położenie hotelu ma ogromną rolę, inaczej konwertuje hotel na Mazurach - gdzie główny jego sezon to ciepłe miesiące, a inaczej konwertuje hotel w górach, gdzie praktycznie sezon jest cały rok.
Mierzenie efektów
Pamiętajmy, że niezależnie od tego jaki rodzaj promocji w sieci aktualnie prowadzimy, to powinniśmy systematycznie mierzyć i obserwować efekty realizowanych działań. Najskuteczniej można to zrobić podłączając do strony www narzędzie typu Google Analytics, które należy odpowiednio skonfigurować, czyli wyznaczyć cele np. wypełnienie formularza kontaktowego. Korzystając z tej opcji dowiemy się kto dokładnie odwiedzał stronę hotelu, ile czasu na niej spędził, które treści przeglądał, a także kiedy dokładnie to się działo. Dodatkowo istnieją narzędzia tj. Google Webmaster Tools, które pozwalają m.in. odczytać, za pomocą których dokładnie słów kluczowych internauci trafili na stronę hotelu.
Realizując obecnie działania z zakresu e-marketingu dla hotelu, mamy ogromne możliwości. Warto z nich korzystać mając jednak na uwadze, że zanim rozpoczniemy promocję to powinniśmy mieć nie tylko opracowaną strategię, która uwzględni różne działania, ale i dobrze przygotowaną stronę www. Pamiętajmy również o tym, aby założyć konkretne cele dla naszych działań, np. zdobycie x rezerwacji na sezon zimowy w ośrodku w górach. Dzięki temu łatwiej będzie ocenić efektywność prowadzonej kampanii.
Dagmara Szkudlarek –Nowatkowska
Regina Berdy
zlotystandard.info