Prezes PKP: Od grudnia z Warszawy do Berlina poniżej pięciu godzin

2015-09-11 15:25
publikacja
2015-09-11 15:25
fot. pkp.pl / materiały dla mediów

Przedstawiciele Polski i Niemiec dyskutowali w piątek w Poczdamie o możliwościach usprawnienia połączeń kolejowych między obu krajami. Prezes PKP Jakub Karnowski powiedział, że od grudnia pociągi będą pokonywały trasę Warszawa-Berlin w 4 godz. i 57 min.

"To jest sukces naszej współpracy" - podkreślił Karnowski. Jak zaznaczył, skrócenie o pół godziny w porównaniu z obecnym czasem przejazdu nastąpi od nowego rozkładu jazdy, czyli od 9 grudnia.

Inicjatywa zorganizowania pierwszego "szczytu kolejowego" wyszła od premiera Brandenburgii Dietmara Woidke pełniącego równocześnie funkcję koordynatora rządu Niemiec do spraw współpracy międzyspołecznej i przygranicznej z Polską. Polityk SPD powiedział, że infrastruktura kolejowa między obu państwami "częściowo uległa poprawie, ale częściowo stała się gorsza niż kilka lat temu".

Podsekretarz stanu w polskim ministerstwie infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka podkreślił, że kontakty ze stroną niemiecką na szczeblu roboczym mają miejsce "bezustannie". "Rozbudowa połączeń jest naszym priorytetem - zapewnił. Jak zaznaczył, "w ciągu kilku lat" ma dojść do dokończenia budowy głównych linii komunikacyjnych między Polską a Niemcami.

Szef Niemieckich Kolei (Deutsche Bahn) Ruediger Grube zapowiedział zmodernizowanie do 2020 roku trasy Berlin-Szczecin. Wynoszący obecnie dwie godziny czas przejazdu ma zostać skrócony do 80 minut. Trasa zostanie zelektryfikowana, co pozwoli pociągom rozwijać prędkość do 160 km na godz. Pomiędzy obu miastami zostaną ułożone dwa tory.

Uczestnicy spotkania zapowiedzieli ponadto uruchomienie w okresie od maja do września 2016 roku specjalnego połączenia Berlin-Wrocław w związku z pełnieniem przez stolicę Dolnego Śląska funkcji Europejskiej Stolicy Kultury. Bilet na tej trasie ma kosztować tylko 19 euro, co będzie możliwe dzięki dotacji w wysokości 100 tys. euro z budżetu Brandenburgii i Berlina.

Grube poinformował, że na razie nie planuje się przywrócenia połączenia na trasie Gorzów-Berlin. Nie ma także planów reaktywacji linii Berlin-Poznań. Ta trasa okazała się mało atrakcyjna i nierentowna - wyjaśnił prezes DB.

PKP i Deutsche Bahn powołały grupę roboczą, która ma w przyszłości sprawniej rozwiązywać powstające problemy. Sekretarz stanu w niemieckim ministerstwie komunikacji Enak Ferlemann wyjaśnił, że eksperci z obu krajów zajmą się polepszeniem procedur przetargowych, zabezpieczeniem długofalowego finansowania projektów oraz uzgadniania ofert i kwestiami taboru kolejowego. "Musimy patrzeć na te problemy ze wspólnej perspektywy" - apelował Ferlemann.

Strona niemiecka podkreśliła, że jej celem jest przywrócenie w przyszłości kursowania pociągu "Wawel" z Berlina do Krakowa. Od grudnia br. pasażerowie udający się z Drezna do Wrocławia będą mogli przesiadać się bezpośrednio na dworcu w Goerlitz, bez konieczności przechodzenia na stację po polskiej stronie. Jedna ze spółek DB rozważa ponadto możliwość uruchomienia połączenia Berlin-Toruń.

Z Poczdamu Jacek Lepiarz (PAP)

lep/ kot/ kar/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Tanie konto osobiste z kontem oszczędnościowym. W którym banku najlepsza oferta?

Tanie konto osobiste z kontem oszczędnościowym. W którym banku najlepsza oferta?

Advertisement

Komentarze (35)

dodaj komentarz
~krytyczny
Ciekawy komentarz z portalu doba.pl ( http://wroclaw.doba.pl/artykul/polaczenie-wroclaw-drezno-bedzie-reaktywowane-jest-decyzja-/6951/17 ):

"Jeździłem wielokrotnie regioekspresami Wrocław - Dresden i zawsze przez granicę przejeżdżała niewielka garstka pasażerów (zwykle kilka osób). Zresztą potwierdzają to
Ciekawy komentarz z portalu doba.pl ( http://wroclaw.doba.pl/artykul/polaczenie-wroclaw-drezno-bedzie-reaktywowane-jest-decyzja-/6951/17 ):

"Jeździłem wielokrotnie regioekspresami Wrocław - Dresden i zawsze przez granicę przejeżdżała niewielka garstka pasażerów (zwykle kilka osób). Zresztą potwierdzają to dane Urzędu Marszałkowskiego, o czym informowała w wywiadach pani Stachniewicz z Kolei Dolnośląskich. Tłok był tylko na odcinku krajowym, ale tam ruch pasażerski z powodzeniem i dużo taniej obsłużą Koleje Dolnośląskie. Za regioekspresami do Drezna ujadają wyłącznie infotrolle z Infokolej.pl, które powyprowadzały się do Goerlitz i teraz nie mają czym dojechać po słoiki do podlegnickich wiosek. Wymowny jest fakt, że za powrotem bezpośrednich szynobusów Wrocław - Zgorzelec jakoś nie krzyczą, a wręcz wypowiadają się przeciwko nim. A to wyłącznie na tym odcinku była wysoka frekwencja. Świetnie pokazuje to o co naprawdę chodzi infotrollom - dobro pasażerów mają gdzieś, liczy się dla nich wyłącznie ich osobista prywata."
~Obywatel
Z kontrolą paszportów i bagaży to chyba raczej już się nie uda zejść poniżej pięciu godzin...
~Old_X
A po co będziemy jeździć do kalifatu Berlin?
~realista
Zastanawiam się jak to będzie rozwiązane. Teraz pociąg relacji Jelenia Góra - Węgliniec jedzie przez Zgorzelec i zawraca na wiadukcie. Gdyby od grudnia wjeżdżał do Gorlitz to relacja pociągu musiałaby być podzielona na dwie oddzielne: Jelenia Góra - Gorlitz i ewentualnie Gorlitz - Węgliniec. Ewentualnie, bo najrozsądniej Zastanawiam się jak to będzie rozwiązane. Teraz pociąg relacji Jelenia Góra - Węgliniec jedzie przez Zgorzelec i zawraca na wiadukcie. Gdyby od grudnia wjeżdżał do Gorlitz to relacja pociągu musiałaby być podzielona na dwie oddzielne: Jelenia Góra - Gorlitz i ewentualnie Gorlitz - Węgliniec. Ewentualnie, bo najrozsądniej byłoby zrobić wahadło Jelenia Góra - Gorlitz - Jelenia Góra, w Zgorzelcu skomunikowanie na Węgliniec, a w Węglińcu skomunikowanie na Żary. Pociągi z Zielonej Góry do Jeleniej Góry mogłyby wtedy też wjeżdżać do Gorlitz.
~Zbyszek66
A po co pociągi z Goerlitz do Węglińca? Niemcy będą jeździć do Polski na grzyby? Natomiast do Jeleniej Góry bardzo dobry pomysł. Jeśli będzie dobre połączenie z Saksonii w Karkonosze to dla Niemców na pewno będzie to hit. Przed wojną mnóstwo pociągów jeździło z Drezna i Berlina do Karpacza, Szklarskiej Poręby A po co pociągi z Goerlitz do Węglińca? Niemcy będą jeździć do Polski na grzyby? Natomiast do Jeleniej Góry bardzo dobry pomysł. Jeśli będzie dobre połączenie z Saksonii w Karkonosze to dla Niemców na pewno będzie to hit. Przed wojną mnóstwo pociągów jeździło z Drezna i Berlina do Karpacza, Szklarskiej Poręby i Jeleniej Góry. Jak ktoś nie wierzy to warto sięgnąć do starych rozkładów.
~lool odpowiada ~Zbyszek66
hahaha hit.. chlopie co ty myslisz, ze niemcy gor nie maja? szklarska, jelenia nie ma nic do zaoferowania. jedynie karpacz warty odwiedzenia, ale tam na pociagi nie ma szans.
~edi odpowiada ~lool
Wypad infotrollu na swoje forum. Macie własne forum to co wy robicie na innych portalach? Może dlatego że waszej stronki nikt nie traktuje poważnie. Jaka jest wasza kultura dyskusji doskonale widać choćby tutaj w twoich wpisach i podobnych.
~ogar
Oj ludzie co Wy tu odstawiacie to rece opadaja, co to za jakies wojenki mikole vs info(?)kolej... Tak to jest w tej Polsce, kazdy ciagnie do swojego, nigdy wszyscy nie beda zadowoleni, zawsze bedzie syf... Ale najlepiej wiecznie ujadac....
~Ameon
Już się okazało, że pociągi pojadą, ale nie do Drezna tylko do Gorlitz i nie z Wrocławia tylko z Węglińca, Zielonej i Jeleniej Góry i nie niemieckie tylko nasze KD. A i to nie jest pewne, bo nie wiadomo kiedy pojadą i czy w ogóle pojadą. A infotrolle już zdążyły napalić się na powrót czerwonych niemieckich pociągów Już się okazało, że pociągi pojadą, ale nie do Drezna tylko do Gorlitz i nie z Wrocławia tylko z Węglińca, Zielonej i Jeleniej Góry i nie niemieckie tylko nasze KD. A i to nie jest pewne, bo nie wiadomo kiedy pojadą i czy w ogóle pojadą. A infotrolle już zdążyły napalić się na powrót czerwonych niemieckich pociągów z Wrocławia do Drezna. Cha, cha, cha, mam screeny porobione, właśnie siedzimy w gronie jeleniogórskich mikoli i mamy niezły ubaw z tych głupków. Już się nie mogę doczekać ujadania infotrolli jak KD oficjalnie poinformują, że żadnych bezpośrednich pociągów z Wrocławia do drezna nie będzie :D
~dno
cieszcie sie ze jest ktos wazny z pICu w jeleniej, to macie 46 pociagow IC na dobe do tej pseudoatrakcji jaka jest kotlina jeleniogorska

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki