REKLAMA

BADANIEPrawie co drugi pracownik biurowy pracuje w modelu hybrydowym

2022-10-05 08:02
publikacja
2022-10-05 08:02

Ponad 50 proc. polskich pracowników biurowych z dużych miast pracuje w modelu hybrydowym – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska. To o 20 punktów procentowych więcej, niż w maju ubiegłego roku, kiedy 32 proc. respondentów pracowało w takim modelu.

Prawie co drugi pracownik biurowy pracuje w modelu hybrydowym
Prawie co drugi pracownik biurowy pracuje w modelu hybrydowym
fot. Lordn / / Shutterstock

Firma analityczno-badawcza Zymetria, na zlecenie spółki biurowej Skanska przeprowadziła badanie na temat trendów w pracy hybrydowej, oczekiwań pracowników w tym zakresie oraz związanych z tym wyzwań stojących przed pracodawcami.

Z badania wynika, że "ponad 50 proc. polskich pracowników biurowych z dużych miast pracuje obecnie w modelu hybrydowym. To o 20 punktów procentowych więcej w porównaniu do wyników z maja ubiegłego roku, kiedy 32 proc. respondentów pracowało w takim modelu. Jest to również najbardziej preferowany styl.

"W ten sposób chciałoby pracować aż 70 proc. ankietowanych" - wynika z badania.

Zwrócono uwagę, że „rok do roku dwukrotnie zmniejszyła się liczba osób pracujących wyłącznie zdalnie – z 16 proc. do 8 proc.". "Coraz wyraźniejszy staje się też nowy trend w zakresie organizacji pracy hybrydowej, a mianowicie format 50/50, czyli tydzień pracy w biurze, tydzień pracy w domu" - pokazał sondaż. Według badania "9 na 10 polskich pracowników biurowych uważa, że tradycyjne biuro jest niezastąpione".

Finansowy poradnik pracujących mam. 20 przepisów i zasad, które opłaca się znać

E-book

Finansowy poradnik pracujących mam. 20 przepisów i zasad, które opłaca się znać


Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

Zgodnie z wynikami badania, to "grupa pracowników hybrydowych jest najbardziej zadowolona ze swojego obecnego modelu pracy – wskazało tak 95 proc. ankietowanych".

Według respondentów, "praca z biura jest postrzegana, jako bardziej produktywna i pozwalająca na budowę więzi z innymi pracownikami, a także z samą firmą". "Nawet pracownicy hybrydowi, przyzwyczajeni do częściowej pracy z innej lokalizacji niż biuro, postrzegają pracę zdalną jako trudniejszą do zorganizowania – aż 80 proc. z nich uważa, że +home office+ nie zwiększa ich efektywności i nie pomaga w szybszej realizacji bieżących zadań" - wskazano w komunikacie. Jak zaznaczono, "zmiana otoczenia i przebywanie wśród zespołu, pozytywnie stymuluje pracowników".

"Pracownicy podkreślają też, że częściowa praca z domu jest ogromnym ułatwieniem w godzeniu pełnionych ról – zawodowych i prywatnych" - powiedziała Marlena Chojecka-Bek, dyrektor ds. szkoleń i rozwoju PZU. Wskazała, że przy tym modelu pracy hybrydowej "niezbędne jest wdrażanie nowych narzędzi i sposobów działania, również dzięki wykorzystywaniu szans, jakie daje transformacja cyfrowa".

Analiza badania pokazała, że respondenci będący rodzicami wykazali szczególne zainteresowanie – na tle osób bezdzietnych – modelem pracy tydzień w biurze/tydzień w domu. Natomiast "osoby bezdzietne częściej pracują wyłącznie z domu – stanowią oni aż 20 proc. w grupie pracowników w ogóle nieuczęszczających do biura" - pokazał sondaż.

Ponadto, młodsi pracownicy biurowi chcą spędzać w biurze mniej czasu w porównaniu ze swoimi starszymi kolegami, co może stanowić wyzwanie w kontekście planowania pracy hybrydowej w danej organizacji.

Z badania wynika, że "nikt już nie kwestionuje zasadności pracy w biurze, co było podawane w wątpliwość na początku pandemii". "Biuro jest fundamentem zdrowego funkcjonowania firmy, zarówno w oczach pracowników, jak i pracodawców" - czytamy w komunikacie.

Zaznaczono, że "nie istnieje jeden, uniwersalny model hybrydowy, która sprawdzi się w każdej organizacji".

Według badania dla 87 proc. respondentów, jakość biura ma znaczenie przy wyborze nowego pracodawcy.

"Prawie, co czwarty badany deklaruje, że lokalizacja biura może mieć wpływ na ich decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Oznacza to, że na bardzo konkurencyjnym rynku pracy biura, które stanowią element oferty dla pracowników (employee value proposition), będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze, niż to, co mamy w domu, aby skutecznie konkurować z pracą zdalną" - wynika z analizy badania.

W ocenie Marlena Chojecka-Bek, dyrektor ds. szkoleń i rozwoju PZU, "wdrażając nowy model pracy i przygotowując organizację do przeprowadzki do nowej siedziby, kluczowe było określenie potrzeb pracowników i ich gotowości do planowanych zmian".

Badanie pokazało, że potrzeby osób spędzających w biurze kilka dni w tygodniu są inne niż tych, które pracują tam sporadycznie (np. tylko jeden dzień w tygodniu).

Wśród najbardziej docenianych przez pracowników inicjatyw zachęcających do korzystania z biura są darmowe przekąski (35 proc.). Wysoko ocenianie są też masaże (31 proc.), nowoczesna przestrzeń (30 proc.), wydzielona przestrzeń do relaksu (29 proc.), a także organizacja nieformalnych spotkań integracyjnych (28 proc.). (PAP)

Autor: Magdalena Gronek

mgw/ mhr/

Tematy
Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Szukasz pracownika? Znajdź go na Pracuj.pl

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Praca

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki