Pomimo problemów, które dotykają motoryzację, producenci części, dystrybutorzy i warsztaty oceniają swoją kondycję optymistycznie i tak również prognozują ją w I kwartale 2022 roku - wynika z badania z badania przeprowadzonego w styczniu 2022 roku przez MotoFocus.pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) oraz Santander Bank Polska.


"Kolejna wzbierająca fala pandemii, która grozi wyłączeniem z pracy znacznej części pracowników, zawirowania związane z Polskim Ładem, inflacja, skokowe podwyżki cen energii elektrycznej i gazu, oczekiwania płacowe pracowników – wszystko to wpływa na sytuację przedsiębiorstw. Do tego dochodzi europejska polityka klimatyczna, w tym pakiet FitFor55, który będzie od firm z naszej branży wymagał ponoszenia olbrzymich kosztów transformacji. Mamy więc cały wachlarz czynników, które negatywnie wpływać będą na motoryzację" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
"Przywrócenie regularnych dostaw spodziewane jest najwcześniej w drugiej połowie 2022 roku. Dostępność surowców i komponentów będzie zależała od szeregu czynników, m.in. ograniczeń produkcyjnych spowodowanych przez dużą liczbę zachorowań w poszczególnych krajach, dalszej realizacji strategii budowania dużych zapasów półprzewodników przez producentów z różnych branż, płynności logistyki międzykontynentalnej czy dostępności surowców. Tak więc również w 2022 roku będziemy bacznie obserwować sytuację na rynkach surowców oraz komponentów" – ocenia analityk sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska Radosław Pelc.
SDCM podał, że segment dystrybucji części samochodowych każdego roku przed pandemią notował poprawę wyników. W pierwszej fazie pandemii w 2020 roku doszło co prawda do zawirowań i spadku popytu, ale sytuacja szybko się poprawiła i mimo problemów z łańcuchami dostaw rok 2021 został przez dystrybutorów zamknięty na plusie.
Według wyników badania 87,5 proc. ankietowanych dystrybutorów odnotowało wzrost przychodów w 2021 roku w porównaniu z 2020 rokiem, przy czym w przypadku przedsiębiorstw o przychodach rocznych powyżej 100 mln zł odsetek ten wyniósł 100 proc. Wśród nich ponad 3/4 osiągnęło wzrosty przekraczające 15 proc.
Dynamiczny rozwój rynku jest zasługą elastyczności firm, coraz wyższego poziomu świadczonych usług, a także ekspansji na rynki zagraniczne. Co trzecia firma wskazuje bowiem, że udział sprzedaży zagranicznej w jej przychodach przekracza 30 proc. Dla 1/5 mieści się on w granicach od 20 proc. do 30 proc.
Prognozy dystrybutorów dotyczące I kwartału 2022 roku są optymistyczne – żaden z respondentów nie spodziewa się spadków przychodów w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku, a 58,4 proc. badanych przewiduje wzrost przekraczający 10 proc. Wśród dystrybutorów o przychodach powyżej 100 mln zł blisko połowa spodziewa się wzrostu powyżej 15 proc.
Dobrą kondycję utrzymują również warsztaty - 54,2 proc. badanych odnotowało zwyżkę przychodów w 2021 roku. Takie wyniki udało się osiągnąć dzięki wzrostowi cen usług. Wyższą stawkę za roboczogodzinę wprowadziło w 2021 roku 86,5 proc. respondentów. Wzrost cen usług prawdopodobnie nastąpi również w 2022 roku, o czym świadczą prognozy przedstawicieli warsztatów. Prawie 2/3 planuje podwyżki w wysokości powyżej 10 proc.
W porównaniu do 2020 roku wzrost przychodów w 2021 roku zanotowało 90,6 proc. producentów części z segmentu IAM (producenci części motoryzacyjnych, dla których większy udział stanowi zaopatrzenie rynku wtórnego), przy czym 62 proc. wskazało, że ich sprzedaż wzrosła powyżej 15 proc.
Natomiast odsetek producentów OE (producenci części motoryzacyjnych, którzy w większym stopniu związani są z dostawami na pierwszy montaż samochodów) wskazujących na wzrost wielkości produkcji w 2021 r. w porównaniu do 2020 roku wyniósł 65,3 proc.
Wzrostów w pierwszym kwartale 2022 roku spodziewa się aż 78,1 proc. firm z segmentu IAM oraz 65,3 proc. producentów OE.
Według SDCM 2021 rok był kolejnym trudnym rokiem dla motoryzacji. Problemy wynikające z przerwanych łańcuchów dostaw, które pojawiły się w pierwszych miesiącach pandemii, w ubiegłym roku jeszcze się nasiliły. Przemysł boleśnie odczuwał nie tylko brak półprzewodników, ale też surowców i innych komponentów niezbędnych do produkcji, co pociągnęło za sobą wzrost kosztów.
W ocenie stowarzyszenia, poszczególne segmenty sektora motoryzacyjnego notowały jednak zróżnicowane wyniki. W czasach pandemii dobrze radzą sobie dystrybutorzy i producenci części skupieni na dostarczaniu produktów na aftermarket. Firmy te odnotowały wzrosty nawet w odniesieniu do okresu sprzed pandemii. Rynek co prawda uległ zachwianiu w pierwszej połowie 2020 roku, jednak firmy szybko przystosowały się do nowych warunków. Mniejsza podaż nowych samochodów sprawiła, że wzrósł popyt na obsługę starszych pojazdów, co przyczyniło się do zwiększenia obrotów na rynku wtórnym.
Ograniczenia w produkcji samochodów uderzyły za to w producentów części na pierwszy montaż. W 2021 roku zdarzały się w Europie przypadki zamykania fabryk przez producentów komponentów. Wszystko wskazuje na to, że z podobnymi trudnościami motoryzacja będzie się borykać również w 2022 roku.
Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2022 r. przez MotoFocus.pl we współpracy z SDCM i Santander Bank Polska wśród 250 respondentów. Obejmowało producentów części tworzących polski przemysł motoryzacyjny, dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz warsztaty.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 148 producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych. Obroty członków przekraczają 130 mld zł rocznie, podmioty te zatrudniają ponad 294 tys. osób. (PAP Biznes)
epo/ mfm/