REKLAMA

Polacy kupują coraz bardziej odpowiedzialnie. Nie każdy jednak wie, że zwroty są nieekologiczne

2023-12-20 06:35
publikacja
2023-12-20 06:35

Odpowiedzialność biznesu, w tym e-handlu, jest dla konsumentów coraz ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Ten aspekt bierze pod uwagę dwie trzecie z nich - wynika z raportu e-Izby. Część klientów deklaruje, że dopłaca do ekologicznego opakowania, a na przesyłkę może poczekać dłużej, byleby przyszła skompletowana, nie na raty. - Konsumenci niestety nie są świadomi tego, że zwroty, do których oczywiście mają prawo, są nieekologiczne - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezeska  Izby Gospodarki Elektronicznej.

Polacy kupują coraz bardziej odpowiedzialnie. Nie każdy jednak wie, że zwroty są nieekologiczne
Polacy kupują coraz bardziej odpowiedzialnie. Nie każdy jednak wie, że zwroty są nieekologiczne
fot. Farknot Architect / / Shutterstock

Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce” wynika, że polscy konsumenci są zadowoleni z poziomu odpowiedzialności e-handlu w Polsce. Większość z nich uważa, że polski e-commerce jest prowadzony w sposób odpowiedzialny i jest to jego przewaga konkurencyjna na arenie europejskiej. Nie skupia się bowiem tylko na sprzedaży, ale i na edukacji konsumenta. To procentuje.

- Odpowiedzialność biznesu i odpowiedzialność e-handlu jest bardzo istotnym elementem, który funkcjonuje zarówno w świadomości konsumenta, jak i biznesu. Według naszego najnowszego raportu, „Odpowiedzialny e-commerce”, ponad 60 proc. konsumentów wskazuje, że bardzo ważne jest dla nich, czy sklep prowadzi odpowiedzialnie biznes, ponieważ ma to wpływ na jego decyzje zakupowe, czy kupuje w danym sklepie i czy będzie również polecał ten sklep - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Patrycja Sass-Staniszewska.

Według raportu e-Izby 67 proc. konsumentów wskazuje, że bardzo ważne jest dla nich, czy sklep prowadzi swój biznes odpowiedzialnie. Wśród najważniejszych dla e-commerce konsumentów, czyli klientów kupujących przynajmniej dwa razy w miesiącu lub częściej, odsetek wyczulonych na kwestię odpowiedzialności sprzedawców odsetek był jeszcze wyższy i sięgnął prawie 80 proc. Oznacza to, że bacznie obserwują oni działania sklepów i weryfikują je jako miejsce zakupowe godne lub niegodne zaufania. 

- Konsumenci patrzą na odpowiedzialność e-sklepu wielopłaszczyznowo, dokonując zakupów przez internet, patrzą, czy sklep oferuje produkty naturalne, w jaki sposób przeprowadza dostawę, w jaki sposób pakuje produkty - wymienia prezeska e-Izby.

Klienci mogą coraz dłużej czekać na dostawę zamówienia, tylko po to, aby przyszło ono skompletowane - deklaruje to 40 proc. internautów. Nawet trzy dni na dostawę skłonna jest poczekać połowa badanych. Z kolei 61 proc. badanych internautów zwraca uwagę na to, czy przesyłka zapakowana została w sposób ekologiczny. To postęp - rok wcześniej deklarowało to 55 proc. internautów.

Co z ekologią?

Mniej chętnie jednak godzimy się na dopłatę za ekologiczne opakowanie: godzi się na to 28 proc. badanych konsumentów, podczas gdy rok temu było ich 42 proc. Można to tłumaczyć kryzysem gospodarczym i widmem inflacji. Polacy, jeśli godzą się na dopłatę do ekologicznego opakowania, wskazali, że może być to nie więcej niż od 3 do 5 zł. W większości jednak chcieliby dopłacić maksymalnie do 2 zł.

- W rozwoju odpowiedzialnego e-handlu dla konsumenta jest bardzo ważne także to, czy sklep jest dostępny i na ile działa sprawnie obsługa klienta, kiedy konsument ma dodatkowe zapytania. Chodzi o to, żeby jak najbardziej racjonalnie dokonywał on zakupów przez internet oraz żeby mniej zwracał - tłumaczy ekspertka.

Opinię o tym, że zwroty są szkodliwe dla środowiska, potwierdza jedynie co trzeci badany. Internauci wskazują, że w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych wyborów podczas zakupów, czyli generowaniu mniejszej liczby zwrotów, bardzo pomogłyby im szczegółowe opisy produktów, informacje o składzie i pochodzeniu, dobrej jakości zdjęcia bądź wideo prezentujące produkty, a także różne nowoczesne rozwiązania ułatwiające dopasowanie produktów do swojego rozmiaru i wyglądu w przypadku branży modowej i kosmetycznej, bądź wnętrza domu czy mieszkania w przypadku mebli i różnych artykułów dekoracyjnych.

- Konsumenci niestety nie są świadomi tego, że zwroty są nieekologiczne. Wiadomo, że prawo do zwrotu ma każdy konsument kupujący na terenie Unii Europejskiej, ma 14 dni na poinformowanie sklepu, że chce zwrócić towar, następnie 14 dni na oddanie towaru. I to jest fantastyczne prawo. Natomiast my edukujemy konsumenta, by kupował racjonalnie i odpowiedzialnie, by tych zwrotów było jak najmniej, ponieważ zwroty mają ogromnie negatywny wpływ na ekologię - przypomina Patrycja Sass-Staniszewska.

Jedynie jedna czwarta badanych zupełnie nie zauważa nieetycznych lub nieekologicznych praktyk sklepów internetowych. To świadczy o tym, że świadomość polskiego konsumenta jest na wysokim poziomie. Chce on zresztą uczestniczyć w odpowiedzialnym e-handlu i sam sugeruje sklepom internetowym różnego rodzaju rozwiązania. Mają swoje oczekiwania, dobrze określone, mimo że znajomość pojęć związanych z odpowiedzialnym rozwojem wciąż nie jest wśród polskich konsumentów wysoka. Tylko 17 proc. badanych potrafi zdefiniować, czym jest etyka w e-commerce, a 13 proc. wie, czym jest zrównoważony rozwój lub społecznie odpowiedzialny biznes.

- Za najbardziej proekologiczne konsumenci uznają re-commerce, czyli podobną sprzedaż używanych rzeczy w handlu - wskazuje prezeska e-Izby. - Bardzo uważnie konsumenci zwracają uwagę na te kwestie i dokonują zakupów w internecie właśnie w tych sklepach, które w ten sposób podchodzą do odpowiedzialności biznesu. Wskazują również, że z przyjemnością podjęliby pracę w takim biznesie

Zrównoważonemu rozwojowi przychylne są natomiast same przedsiębiorstwa. Swoją firmę jako odpowiedzialną w e-commerce oceniło w tym roku 100 proc. badanych, a 83 proc. potwierdziło, że to postępowanie wynika z wartości w niej wyznawanych. Około połowa firm ma już wytyczone kierunki odpowiedzialnego e-biznesu, a 60 proc. wpisało w strategię zrównoważony rozwój. Praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziły też, że odnoszą korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Najczęściej są to korzyści wizerunkowe, ale także strategiczne oraz ekonomiczne. Sami przedsiębiorcy podkreślają także, że sprawdzają pod kątem odpowiedzialnego podejścia swoich partnerów.

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (13)

dodaj komentarz
kakor
Czy w ramach zrównoważonego rozwoju Pani Patrycja mogłaby się podzielić ze mną swoją pensją?? Zastanawiam się ile CO2 zużyła pisząc ten artykuł? Założonego skutku nie odniósł czytając komentarze zatem Pani Patrycjo od dziś przez miesiąc aby zrównoważyć bilans CO2 proponuję transport na wrotkach lub pieszo.
kjx
Pani Patrycjo. Pierdzenie w pracy też jest nieekologiczne.
andregru
"są nieekologiczne - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezeska Izby Gospodarki Elektronicznej." nie racjonalne jest tworzenie takich bytów jak takie Izby , ich prezeski i prezesi .
secundus
W imię wątpliwej ekologii nie róbcie zwrotów.... prymitywna, klimatyczna propaganda.

S.
forfun
producenci i sprzedawcy nieekologicznie produkują i sprzedają szajs niewiele mający wspólnego z reklamami i ofertą - czy działają ekologicznie skoro oszukany klient musi wymienić lub wyrzucić felerny towar?
bądź ekologiczny - nie oszukuj
fiat126p
Nie mylić różnych rzeczy.
Po pierwsze nie "oszukany" bo sprzedawca często nie wie, że towar jest wadliwy, więc nie było to zamierzone.
Po drugie i ważniejsze: jeżeli towar jest niezgodny z umową (ofertą) lub wadliwy (co też sprowadza się do niezgodności z umową) to jest obowiązek naprawienia niezgodności czyli wymiany
Nie mylić różnych rzeczy.
Po pierwsze nie "oszukany" bo sprzedawca często nie wie, że towar jest wadliwy, więc nie było to zamierzone.
Po drugie i ważniejsze: jeżeli towar jest niezgodny z umową (ofertą) lub wadliwy (co też sprowadza się do niezgodności z umową) to jest obowiązek naprawienia niezgodności czyli wymiany towaru lub zwrotu kasy i ew. dodatkowych kosztów (m.in. przesyłki zwrotnej). Do tego nie są potrzebne ŻADNE wynaturzone przepisy "konsumenckie" bo to jest oczywistość wynikająca z kodeksu cywilnego w każdym cywilizowanym kraju.

"... ma 14 dni na poinformowanie sklepu, że chce zwrócić towar, następnie 14 dni na oddanie towaru. I to jest fantastyczne prawo. "
Rzeczywiście "fantastyczne", chyba fantazyjne... Dopieszczanie nierozgarniętych, którzy najpierw klikają potem myślą (o ile w ogóle). Możliwość zwrotu towaru _zgodnego_ z ofertą powinna być elementem konkurencji między sprzedawcami a nie spec-przepisem ograniczającym konkurencję.
Nie dopisano, że jeżeli sprzedawca przy ofercie nie wypisze całej litanii ww. przepisów to jest udupiony bo czas na zwrot wydłuża się kosmicznie, pokrywa koszt przesyłki zwrotnej i kombinuje co zrobić z towarem, który może wrócić po 12 miesięcach!
tomkooo
buhahah tak wy sie tu zastanawiajcie jak byc bardziej eko, a ci najbogatsi sie po swiecie odrzutowcami, jachtami itp. rozbijaja ;))))
pietrek3121

Jako, że zbliżają się święta, to posłużę się takim pytaniem: Przytyjesz przez to, że obeżresz się w święta, czy przez to, że codziennie będziesz zjadał jedno ciastko do kawki w pracy?

Oczywiście, loty prywatnymi odrzutowcami i rejsy jachtami przez najbogatszych są jak świąteczne obżarstwo - rzadkie w skali całej ludzkości,

Jako, że zbliżają się święta, to posłużę się takim pytaniem: Przytyjesz przez to, że obeżresz się w święta, czy przez to, że codziennie będziesz zjadał jedno ciastko do kawki w pracy?

Oczywiście, loty prywatnymi odrzutowcami i rejsy jachtami przez najbogatszych są jak świąteczne obżarstwo - rzadkie w skali całej ludzkości, ale spektakularne. Ale prawdziwy problem to te "ciasteczka do kawy", codzienne małe wybory, które robimy wszyscy. To one sumują się do dużego wpływu. Pamiętajmy, że każde "ciasteczko" się liczy... zarówno w diecie, jak i w dbaniu o naszą planetę!
tomkooo odpowiada pietrek3121
tak, tak, ile dasz sobie zabrac w imie ekologii? kartki na zywnos (oczywiscie bez nieekologicznego miesa), przydzial na 1 buty na 2 lata, 3 podkoszulki na rok? moze 5m2 na osobe? po 3 osoby w pokoju bo ogrzewanie tansze? rower zamiast samochodu? 1 wakacje na 5 lat. 2 loty lotnicze na 5 lat? 1h tv cziennie, brak komorek? ile dasz tak, tak, ile dasz sobie zabrac w imie ekologii? kartki na zywnos (oczywiscie bez nieekologicznego miesa), przydzial na 1 buty na 2 lata, 3 podkoszulki na rok? moze 5m2 na osobe? po 3 osoby w pokoju bo ogrzewanie tansze? rower zamiast samochodu? 1 wakacje na 5 lat. 2 loty lotnicze na 5 lat? 1h tv cziennie, brak komorek? ile dasz sobie zabrac? :))))
pozhoga odpowiada pietrek3121
Dobrze już - dbajcie o ,,naszą planetę" towarzyszu: ale czy choć raz możecie coś zrobić na WŁASNY koszt?

Powiązane: Zakupy w sieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki