Podwyżki cen usług telekomunikacyjnych nie staną się nowym trendem

Ostatnie podwyżki cen usług telekomunikacyjnych zostały zbyt entuzjastycznie przyjęte przez inwestorów, a podnoszenie opłat dla klientów prawdopodobnie nie stanie się nowym trendem - oceniają rozmówcy PAP Biznes.

W maju Orange Polska podwyższył o 5 zł opłatę za miesięczny abonament najtańszego zestawu usług komórkowych w nowych ofertach, a na początku czerwca o wzroście cen abonamentów o 5-10 zł poinformował Play. Z kolei pod koniec czerwca Zygmunt Solorz, większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu, zapowiedział, że firma podwyższy ceny jesienią.

Kursy giełdowych telekomów nie zareagowały w istotny sposób na podwyżkę cen w Orange Polska, natomiast po ogłoszeniu zmian w cenniku Play wyceny w sektorze znacząco wzrosły - od początku czerwca do szczytu w połowie lipca indeks WIG-Telekomunikacja zyskał ponad 26 proc. i znalazł się najwyżej od sierpnia 2015 roku. Od lipcowego szczytu do czwartku indeks stracił 6 proc.

W ocenie ekspertów, podwyżki cen usług z czerwca i lipca pomogły kursom telekomów tylko krótkoterminowo - rozmówcy PAP Biznes nie spodziewają, by wzrost cen stał się dłuższą tendencją.

"Krótkoterminowo podwyżki pomogą wynikom telekomów, ale to już jest w cenach, nawet z okładem. Nie wydaje mi się natomiast, aby miał zapoczątkować się w Polsce trend, w wyniku którego ceny usług telekomunikacyjnych będą rosnąć - jest bardzo trudno pobierać wyższe opłaty za coś, do czego przyzwyczaiło się klientów. Nie jestem przekonany, że np. za rok zobaczymy kolejne podwyżki o 5 zł" - powiedział PAP Biznes Grzegorz Parosa, zarządzający AXA TFI.

Wątpliwości, czy poprawa w branży wynikająca z podwyżek cen jest trwała, wydają się podzielać niektórzy inni zarządzający. W środę NN OFE poinformował, że zszedł poniżej progu 5 proc. głosów na walnym zgromadzeniu Play. O wejściu do grona znaczących akcjonariuszy telekomunikacyjnej firmy fundusz informował w listopadzie zeszłego roku, kiedy cena akcji oscylowała wokół 15 zł. NN OFE kupował akcje Play także najprawdopodobniej w ofercie publicznej w listopadzie 2017 roku po 36 zł. Po silnej zwyżce notowań w czerwcu, w ramach trwającego od dziewięciu miesięcy trendu wzrostowego, kurs akcji znalazł się powyżej 30 zł i przejściowo przekroczył cenę emisyjną.

Zdaniem Grzegorza Parosy na scenariusz braku dalszych podwyżek wskazuje m.in. reakcja T-Mobile Polska na podniesienie cen u konkurentów oraz środowy komunikat operatora kablowego UPC Polska, który poinformował o wprowadzeniu do oferty usług telefonii komórkowej.

Parosa ocenił, że T-Mobile Polska - "odpowiadając" na ruchy innych operatorów -jedynie zmienił strukturę oferty, nie podnosząc bezpośrednio cen.

"Spodziewałem się takiego ruchu ze strony tego operatora, który tracił ostatnio udział w rynku. Teraz, gdy inni podwyższali ceny, firma ta mogła poprawić nieco swoją sytuację nie robiąc nic" - powiedział.

"Oferta UPC Polska jest natomiast tańsza niż oferty operatorów po podwyżkach, co pokazuje, że podwyżki cen mogą nie być zjawiskiem trwałym" - dodał.

Podobnego zdania jest analityk Trigon DM Zbigniew Porczyk. W raporcie z 28 czerwca analityk pisał, że ostatnie wzrosty na spółkach telekomunikacyjnych były "przesadzone", a prawdopodobieństwo niesprostania oczekiwaniom rynkowym rośnie.

"Rynek się nastawiał na to, że podwyżki na rynku usług mobilnych przełożą się też na ceny usług konwergentnych. My się z tym nie zgadzamy i oferta mobilna UPC Polska pokazuje - naszym zdaniem - że niekoniecznie te podwyżki na rynku konwergentnych muszą nastąpić" - powiedział.

Dodał, że wojna cenowa w usługach pakietowych "może być dopiero przed nami", ze względu na zwiększającą się konkurencję w tym segmencie rynku. Pod koniec czerwca T-Mobile Polska zaprezentował ofertę wiązaną m.in. z internetem stacjonarnym w oparciu o infrastrukturę Orange oraz dostępem do "Netfliksa". Na początku lipca Play poinformował z kolei o współpracy z operatorem kablowym, Vectrą - stacjonarny internet od Vectry ma być uzupełnieniem obecnej oferty Play, koncentrującej się na usługach mobilnych.

"To kilku nowych, agresywnych zawodników, którzy nie mają nic do stracenia przeceniając ofertę" - powiedział.

Według analityka Trigon DM, najważniejszym pytaniem jest obecnie to, czy operatorzy będą podnosić ceny usług dla firm. Ocenił jednocześnie, że nowa oferta UPC Polska dla klientów biznesowych jest "dużo bardziej agresywna" niż po stronie usług detalicznych, co może wpłynąć na wstrzemięźliwość innych graczy.

Grzegorz Parosa jest zdania, że ceny telekomunikacyjnych usług pakietowych mogą wzrosnąć, ale za jakiś czas.

"Obecnie na tym polu odbywa się największa walka konkurencyjna, ale gdy operatorzy pozyskają już klientów to może dochodzić do podwyżek - bardziej poprzez zmiany parametrów oferty - np. oferowanie 'więcej za więcej' - niż poprzez proste podniesienie cenników" - powiedział.

"Podwyższenie ceny pakietu np. o 10 zł może wywołać niezadowolenie klienta, ale pozostanie on użytkownikiem danej sieci ze względu na trudności związane ze zmianą. Usługi konwergentne mają niższy wskaźnik odejść niż pojedyncze usługi i dzięki temu operatorom jest łatwo zarządzać w nich ceną" - dodał.

Zarządzający przypomniał, że ceny usług telekomunikacyjnych w Polsce pozostają najniższe w Europie.

Według danych UKE średni miesięczny koszt tych usług w Polsce (przy średnim wykorzystaniu) w 2018 roku wyniósł równowartość 5,8 euro, i był o 42 proc. niższy niż w drugiej od końca Estonii. Średnia dla krajów UE wyniosła w ubiegłym roku 24,3 euro miesięcznie. 

kuc/ tj/ gor/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
PLAY 2,18% 31,92
2019-08-16 17:03:33
WIG -0,73% 55 227,60
2019-08-16 17:05:00
WIG20 -0,69% 2 064,12
2019-08-16 17:15:00
WIG30 -0,84% 2 365,71
2019-08-16 17:05:00
MWIG40 -0,97% 3 756,24
2019-08-16 17:04:30
DAX 1,31% 11 562,74
2019-08-16 17:37:00
NASDAQ 1,67% 7 895,99
2019-08-16 22:03:00
SP500 1,44% 2 888,68
2019-08-16 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.