Pakiet paliwowy Ministerstwa Finansów w kilka miesięcy dokonał rewolucji rynku paliw w Polsce. Legalna sprzedaż wystrzeliła, a szara strefa, która okazała się dwa razy większa, niż zakładali eksperci, została potężnie zdławiona. Zadowolone mogą być legalnie działające firmy, głównie państwowe koncerny.


Wprowadzony od 1 sierpnia minionego roku pakiet paliwowy (nowelizacji ustaw o VAT i akcyzie, Prawa energetycznego oraz ustawy o zapasach paliw) miał uporządkować zasady przywozu paliw do kraju oraz znacznie ograniczyć szarą strefę na rynku. Ministerstwo Finansów, powołując się na Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego szacowało, że wynosi ona na rynku diesla nawet 15%.
Efektem miało być uszczelnienie pobór podatku VAT, a tym samym zwiększenie dochodów budżetowych o 2-2,5 mld zł rocznie. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na poselską interpelację podaje pierwsze dokładne efekty wprowadzenia pakietu paliwowego. Trzeba przyznać, że są ogromne.
Co się zmieniło?
Główną zmianą jest doprowadzenie do sytuacji, w której każdy podmiot dokonujący do Polski nabycia paliw z krajów Unii Europejskiej jest podatnikiem VAT. Nowe regulacje wymagają, by koncesje na obrót paliwami z zagranicy przyznawane były wyłącznie podmiotom, które mają w Polsce siedzibę lub oddział.
Pakiet ustaw wprowadził także tzw. przyspieszony VAT. Teraz musi być on zapłacony w ciągu 5 dni od przywozu paliwa do kraju, a nie miesiąc lub kwartał po sprzedaży. Odpowiedzialnym za jego pobór jest tzw. zarejestrowany odbiorca (podmiot, który może dokonywać nabycia paliw z zagranicy, bez ponoszenia kosztów akcyzy, na rzecz innych podmiotów) lub skład podatkowy (miejsce, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane i wprowadzane na rynek z zastosowaniem zawieszonej akcyzy do czasu opuszczenia ich ze składu).
Uregulowano także zasady dokonywania przez zarejestrowanych odbiorców i składy podatkowe nabyć paliw na rzecz innych podmiotów. Obecnie mają już one obowiązek sprawdzić, z jakim zleceniodawcą mają do czynienia. Muszą one sprawdzić, czy taki nabywca posiada m.in. koncesję na obrót paliwami oraz posiada siedzibę w Polsce. Nowe warunki pozwalaj identyfikować właściciela paliwa, a tym samym podmiot zobowiązany do zapłaty podatku VAT.
Skok sprzedaży o 30%
W pierwszych trzech miesiącach od wprowadzenia pakietu paliwowego odnotowano gwałtowny wzrost legalnej sprzedaży paliw płynnych. W sierpniu 2016 roku według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego nastąpił skokowy wzrost sprzedaży paliw o 29%, we wrześniu o 26%, a w październiku o 17% w porównaniu do analogicznych okresów z poprzedniego roku.
Potwierdzają to także sprawozdania finansowe państwowych koncernów. Lotos w swoim sprawozdaniu finansowym za III kwartał 2016 roku podał, że sprzedaż paliw i oleju napędowego wzrosła w lipcu odpowiednio 0,9% i 1,9%. Natomiast w kolejnym miesiącu gwałtownie wzrosła odpowiednio o 19,6% i 21,9%. Raport przedstawiający wyniki finansowe PKN Orlen za IV kwartał minionego roku informuje natomiast o wzroście konsumpcji w Polsce oleju napędowego o 24% rok do roku.
Ministerstwo Finansów informuje także, że wzrost legalnej sprzedaży paliw widzi także w strukturze wpływów akcyzy. Nastąpił wyraźny wzrost tzw. akcyzy krajowej. Odnotowano natomiast spadek o 57% wpływów z akcyzy płaconej od nabycia paliw z krajów UE.


Ubytek wpływów do państwowej kasy z akcyzy płaconej z tytułu
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (możliwość dokonywania potencjalnych
„karuzel VAT”) równoważony jest więc wzrostem wpływów od sprzedanych
wyrobów akcyzowanych w kraju (brak
możliwości „karuzel VAT”). Na koniec
listopada minionego roku wpływy z akcyzy za ostatnie 12 miesięcy ogółem
okazały się rekordowo duże. Były one o
2,9 mld zł większe niż rok wcześniej.
Odbiorcy masowo rezygnują z handlu paliwami
W okresie od sierpnia do grudnia 2016 roku odnotowano spadek o 63% nabyć z
krajów Unii oleju napędowego (ON) do Polski przez zarejestrowanych odbiorców.
W tym samym czasie o 56% nastąpił także spadek nabyć z krajów Unii
Europejskiej w przypadku benzyn - podaje Ministerstwo Finansów, sugerując, że
zarejestrowani odbiorcy świadomie uczestniczyli w procederze nielegalnego
obrotu paliwem, a po wprowadzeniu pakietu paliwowego zrezygnowali z tego
procederu.
Ta luka na rynku została jednak szybko wypełniona. W związku z ogromnym
wzrostem sprzedaży paliw z legalnych źródeł od sierpnia do grudnia zeszłego
roku odnotowano natomiast wzrost nabyć paliw realizowanych przez składy podatkowe (tzw. koncernowe) w
ramach oficjalnego importu o 76% w stosunku do analogicznego okresu zeszłego
roku.
Wielkość nabyć wewnątrzwspólnotowych do Polski olejów napędowych, w litrach | ||||
---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | |||
miesiąc | zarej. odbiorca | składy podatkowe (tzw. koncernowe) | zarej. odbiorca | składy podatkowe (tzw. koncernowe) |
sierpień | 310 155 377 | 98 976 526 | 91 963 396 | 157 411 654 |
wrzesień | 342 418 373 | 149 959 571 | 139 064 370 | 215 381 431 |
październik | 332 550 407 | 125 538 906 | 124 066 470 | 196 994 181 |
listopad | 299 974 263 | 114 184 968 | 128 585 707 | 235 273 580 |
grudzień | 277 699 382 | 90 624 941 | 98 543 916 | 212 936 448 |
Razem | 1 562 797 802 | 579 284 912 | 582 223 859 | 1 017 997 294 |
-63% | 76% | |||
Opracowanie własne na podstawie danych Ministerstwa Finansów. (Rafał Mundry / Bankier.pl) |
Krajowi producenci paliw z roku na rok zwiększali eksport oleju napędowego rocznie nawet od 140% do 300%, ponieważ nie byli w stanie sprzedać całości produkcji w kraju. W okresie od sierpnia do października, ten eksport spadł o 47% - wszystko przez większe zapotrzebowanie ON na rynku krajowym.
Szara strefa dwa razy większa, niż szacowano
"Rozwiązania pakietu paliwowego w sposób zdecydowany ograniczyły oszustwa na rynku paliwowym wykorzystujące mechanizmy wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw realizowanych za pośrednictwem zarejestrowanych odbiorców. Wzrost sprzedaży legalnej w sierpniu 2016 r. wskazuje, że udział szarej strefy w całości konsumpcji w Polsce wynosił ok. 30%" - ocenia Ministerstwo Finansów. Jeszcze w połowie zeszłego roku resort informował, że szarą strefę rynku paliw w Polsce szacuje na 15%.


Słowa Ministerstwa Finansów potwierdzają dane z poprzednich lat. Od sierpnia 2016 wielkość importu z krajów Unii Europejskiej dla benzyn i olejów napędowych realizowanych przez zarejestrowanych odbiorców na rzecz innych podmiotów drastycznie spadła. W samym pierwszym miesiącu obowiązywania pakietu paliwowego spadła ona o ponad 80%. Oznacza to, że o tyle spadła ilość przywożonych w cysternach do Polski paliw, które następnie miały być wprowadzone do sprzedaży.
Zmiany prawne w zakresie identyfikacji kolejnych
uczestników realizowanego łańcucha dostaw paliw znacznie drastycznie aktywność
zarejestrowanych odbiorców realizujących nabycia z krajów Unii na rzecz innych
podmiotów gospodarczych.
Dzięki pakietowi paliwowemu, m.in. konieczności zapłaty podatku VAT przez
zarejestrowanego odbiorcę w ciągu kilku dni przy jednoczesnym zobowiązaniu do
weryfikacji i identyfikacji faktycznego
odbiorcy paliwa skutecznie wyeliminowano z obrotu znaczną część nielegalnego
handlu paliw. Rewolucja na rynku paliw, która od sierpnia dokonała się w
błyskawicznym tempie, uszczelniła obrót paliwami. O tym, jak mocno, przekonamy się w kolejnych
miesiącach, śledząc wpływy budżetowe z akcyzy oraz VAT.