REKLAMA

PKP PLK podpisały dwie umowy na modernizacje linii kolejowych w Małopolsce

2019-12-16 10:37
publikacja
2019-12-16 10:37

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w poniedziałek dwie umowy na modernizacje odcinków linii kolejowych w woj. małopolskim: z Suchej Beskidzkiej do Chabówki o wartości ponad 587 mln zł oraz z Wadowic do Andrychowa, kosztującą ponad 129 mln zł.

/ fot. Marcin Szkodziński / FORUM

Jak podkreślił obecny na podpisaniu umów minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, to nie tylko wydarzenie regionalne, ale również o znaczeniu ogólnopolskim. Dodał, że na modernizację tych linii kolejowych złoży się nie tylko przebudowa torów czy peronów, ale także wyposażenie jej w nowoczesny system zarządzania ruchem i utrzymania bezpieczeństwa.

"W takie systemy wyposażana jest dzisiaj polska kolej, w takie systemy wyposażane są szlaki kolejowe w całej Polsce, dzięki temu możemy mówić o bezpiecznym transporcie kolejowym" - wskazał Adamczyk.

Zgodnie z pierwszą z podpisanych w poniedziałek umów, kosztem ponad 587 mln zł zmodernizowany będzie ostatni, środkowy fragment kolejowej "zakopianki", czyli linii prowadzącej z Krakowa do Zakopanego, na odcinku od Suchej Beskidzkiej do Chabówki. Prace na tej trasie wykona Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej do 2023 roku.

Projekt przewiduje wymianę niemal 32 km torów i 45 km sieci trakcyjnej. Modernizację przejdą również 24 mosty i trzy wiadukty kolejowe, a podróżni mają zyskać dostęp do pociągów w ośmiu lokalizacjach, m.in. Skawie, Jordanowie i Bystrej Podhalańskiej.

Jak przypomnieli przedstawiciele PKP PLK, odcinek linii kolejowej Sucha Beskidzka - Chabówka to jeden z trzech odcinków modernizowanej trasy kolejowej z Krakowa do Zakopanego. W realizacji są już prace o wartości ponad pół miliarda na odcinkach Skawina - Sucha Beskidzka i Chabówka - Zakopane. Podróżni mogą już korzystać z efektów prac na pierwszym odcinku: nowego przystanku Radziszów Centrum oraz wyremontowanych stacji i przystanków w Rzozowie, Radziszowie, Woli Radziszowskiej, Podolanach, Leńczach, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej, Lanckoronie, Stroniach i Stryszowie.

Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego będzie m.in. skrócenie czasu jazdy pociągów z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę, do ok. 2 godzin 15 minut, a także sprawniejsze kursowanie, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zakończenie wszystkich prac na linii pod Tatry zakończy się w 2023 r. PKP PLK uzyskało dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Druga z podpisanych umów zakłada modernizację odcinka linii kolejowej nr 117 pomiędzy Wadowicami i Andrychowem. Wykona ją za przeszło 129 mln zł firma Skanska. Wymienionych będzie 11 km torów i sieci trakcyjnej, zmodernizowanych pięć przystanków i stacja w Andrychowie. W Barwałdzie Średnim powstanie nowa mijanka, dzięki której przewoźnicy na tej trasie będą mogli uruchomić dodatkowe pociągi. Po zakończeniu prac w połowie 2022 roku zwiększy się prędkość pociągów do 80 km/h.

Jak podkreślił wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, modernizacje linii kolejowych to odpowiedź na postulaty mieszkańców regionu, którzy bezustannie wnioskują do samorządu o uruchomienie nowych pociągów.

"Mieszkańcy czekają na te linie (...), aby codziennie dojeżdżać nimi do pracy i szkoły w komfortowych warunkach, bezpiecznie i punktualnie" - dodał Smółka.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

Źródło:PAP
Tematy
Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
pluto85md
Infrastruktura nareszcie bedzie zachecac, mimo wszystko nie postawie nigdy nogi w Zacofanym. Niski poziom uslug, braki dostaw wody w miejscach noclegow, nawet domagajac sie -paragonu nie uraczysz, a przy okazji wyzwa Cie i Twoja rodzine. Gwno mnie obchodzi czy skarbowka zareagowala, czy nie. Zacofane, to Zacofane.

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki