PERN rozstrzygnął przetarg na projekt rewersyjnego ropociągu na odcinku Płock-Gdańsk

PERN rozstrzygnął przetarg i uzyskał wymagane zgody organów korporacyjnych na zawarcie umowy z ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie dokumentacji projektowo–kosztorysowej dla budowy strategicznej, drugiej nitki rewersyjnego ropociągu Odcinka Pomorskiego na trasie Płock-Gdańsk.

(fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM)

Odcinek Pomorski ropociągu PERN o długości ok. 240 km, przebiegający przez województwa: mazowieckie, kujawsko-pomorskie i pomorskie, umożliwia transport ropy naftowej na trasie z bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem do bazy magazynowej w Gdańsku - oba obiekty należą do spółki - oraz rewersyjnie, czyli w kierunku przeciwnym.

Jak poinformował w poniedziałek PERN, "wykonawca prac projektowych w ramach etapu przygotowania inwestycji uzyska wszelkie wymagane i konieczne w tym zakresie opinie, uzgodnienia i decyzje z wyłączeniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji oraz - na zasadach prawa opcji – będzie pełnił nadzór autorski nad realizacją tzw. +II nitki Odcinka Pomorskiego+".

"PERN rozstrzygnął przetarg oraz uzyskał stosowne zgody organów korporacyjnych na zawarcie umowy z ILF Consulting Engineers Polska sp. z o.o. na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowo – kosztorysowej strategicznej inwestycji +Budowy rewersyjnego rurociągu ropy naftowej na odcinku Płock-Gdańsk+. W postępowaniu przetargowym wykonawca ten zaproponował najkorzystniejszą ofertę" - podała spółka.

PERN przypomniał, że budowa magistrali realizowana jest w oparciu o Ustawę z lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym, zwaną specustawą), która weszła w życie w kwietniu. "Wstępnie zakłada się zakończenie etapu prac przygotowawczych pod koniec 2021 r. oraz rozpoczęcie fazy realizacji inwestycji" - zapowiedziała spółka.

Jak podał PERN, spółka ILF, która wykona dokumentację projektowo–kosztorysową dla budowy rewersyjnego ropociągu na odcinku Płock-Gdańsk, "jest jedną z wiodących inżynierskich firm projektowo–doradczych, która świadczy kompleksowe usługi m.in. w obszarze ropy i gazu oraz posiada bogate doświadczenie i specjalistyczną wiedzę techniczną i menedżerską niezbędną do świadczenia usług projektowania, doradztwa oraz zarządzania i nadzoru na realizacją inwestycji liniowej".

Wcześniej PERN szacował koszt budowy II nitki Odcinka Pomorskiego na ok. 1 mld zł. Zwiększenie przepustowości tej magistrali naftowej ma m.in. strategiczne znaczenie dla samej spółki, a także dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Jeszcze w 2018 r., informując o planowanej inwestycji, wiceprezes PERN Rafał Miland mówił m.in. PAP, iż budowa drugiej nitki rewersyjnego Odcinka Pomorskiego "usprawni transport" surowca w obu kierunkach, czyli z Gdańska do Płocka i odwrotnie, zgodnie z bieżącymi potrzebami klientów spółki, "którzy w coraz większym stopniu dywersyfikują źródła zaopatrywania się w ropę, w tym drogą morską”.

Jednocześnie Miland zwracał wówczas uwagę, że rozbudowa Odcinka Pomorskiego znajduje się na liście "Projektów wspólnego zainteresowania" (Projects of Energy Community Interest - PECI), czyli strategicznych przedsięwzięć dla bezpieczeństwa energetycznego całej Unii Europejskiej.

Według PERN, obecna przepustowość Odcinka Pomorskiego na trasie Gdańsk-Płock to ok. 30 mln ton ropy naftowej rocznie, z kolei w przeciwnym kierunku magistrala osiąga wydajność ok. 27 mln ton na rok. Spółka szacowała wcześniej, że parametry techniczne drugiej nitki tego rurociągu pozwolą m.in. na przesył na trasie Płock-Gdańsk blisko 25 mln ton surowca rocznie.

PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

Ostatnio PERN informował, że łączny plan inwestycji i remontów zatwierdzony tam przez Walne Zgromadzenie wyniesie ponad 1 mld zł w 2020 r., natomiast zaktualizowane plany nakładów inwestycyjnych w latach 2018–22 to ok. 3,1 mld zł - wcześniej spółka podawała 2,7 mld zł.

W listopadzie 2017 r. Rada Ministrów przyjęła dokument "Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym", zgodnie z którym PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także pełnić "wiodącą rolę" w składowaniu tego surowca oraz paliw, "zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego", w tym rozbudową pojemności magazynowych.(PAP)

mb/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
ROPA 0,23% 65,25
2020-01-20 18:03:00

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 1,4% XI 2019

Znajdź profil