OT Logistics spodziewa się wzmożonego zainteresowania usługami grupy w kolejnych kwartałach 2023 r. W ocenie zarządu jest to efekt trwałej zmiany łańcuchów dostaw - poinformował zarząd podczas telekonferencji z mediami.


"Od drugiego kwartału 2022 r. obserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie usługami świadczonymi przez grupę (...). W trzecim i czwartym kwartale to przyspieszyło. Według nas to nie jest zdarzenie, które się pojawiło tylko w 2022 r. i jest jednorazowe, a raczej to trwała zmiana pewnych łańcuchów dostaw” – powiedział wiceprezes spółki Grzegorz Zubrzycki.
"Nawet jeśli w przewidywalnej przyszłości zakończą się działania zbrojne w Ukrainie, to sytuacja po wojnie nie będzie taka sama i kierunki dostaw, łańcuchy nie będą takie same, jak były przed 2022 r. Wydaje się, że w kolejnych kwartałach tego roku będzie można obserwować wzmożone zainteresowanie usługami grupy” – dodał.
Prezes Kamil Jedynak pytany o perspektywy działalności portowej na najbliższe kwartały, zakładając spadek importu węgla energetycznego, ocenił, że drugi kwartał będzie słabszy, jeśli chodzi o import węgla, ale powinien on ruszyć w drugim półroczu.
"Mamy teraz do czynienia z tematem zboża, które trzeba pilnie eksportować z Polski, więc perspektywy na najbliższe dwa kwartały są bardzo dobre, jeśli chodzi o produkty agro. Mamy całą gamę towarów, które cały czas stabilnie są obsługiwane przez porty, czyli koks, węgiel koksujący, ruda żelaza" - dodał.
Przychody ze sprzedaży Grupy OTL z działalności kontynuowanej w 2022 r. zwiększyły się do 455,3 mln zł, tj. o 82 proc. rdr, głównie z powodu wysokich wzrostów w działalności spedycyjnej - za sprawą obsługi frachtów morskich oraz spedycji kolejowej oraz w działalności portowej - za sprawą wyższej sprzedaży na przeładunkach towarów masowych.
Przeładunki masowe w OT Port Świnoujście wzrosły o 32 proc. rdr, głównie dzięki obsłudze węgla i rudy żelaza, a w OT Port Gdynia o 22 proc. rdr za sprawą ładunków agro i węgla.
"Etap restrukturyzacji możemy uznać za zamknięty. Jesteśmy grupą o stabilnej sytuacji finansowej z dobrymi perspektywami rozwoju na przyszłość (...). Jesteśmy w innym miejscu, zakończyliśmy restrukturyzację, nasza sytuacja finansowa jest bardzo stabilna. (...) Idziemy w kierunku uniwersalności portów, by nie być skazanym na jedną grupę towarową, a być gotowym na obsługę całego spektrum towarów” – powiedział prezes Kamil Jedynak.
W marcu 2023 r. OTL zamknęło transakcję sprzedaży akcji Luka Rijeka. Część pozyskanych środków ze sprzedaży została przeznaczona na spłatę wszelkich zobowiązań spółki z tytułu obligacji.
We wtorek zarząd OT Logistics poinformował, że rekomenduje wypłatę dywidendy z zysku za 2022 rok w wysokości 5 zł na akcję, czyli łącznie na ten cel chce przeznaczyć 65,4 mln zł. Podczas konferencji prezes powiedział, że OT Logistics chce regularnie wypłacać dywidendę.
"Jeśli chodzi o przyszłość – spółka giełdowa ma być spółką dywidendową (...). Dołożymy wszelkich starań, by dywidenda była regularnie, co roku wypłacana” – powiedział Jedynak.
Wiceprezes poinformował, że obecnie OTL – po sprzedaży udziałów w Luka Rijeka i spłacie obligatariuszy - nie jest zadłużona.
"Oczywiście mamy zobowiązania i koszty odsetkowe wynikające z leasingów (...), natomiast czysto zadłużenia nie mamy (...). Docelowo zapewne tak nie będzie” – powiedział Zubrzycki.
"Pracujemy nad strategią i będziemy chcieli przy jej ogłoszeniu pokazać, jakie poziomy zadłużenia akceptujemy. Takie zadłużenie zapewne się pojawi. Inwestycje nie będą finansowane wyłącznie przez kapitał własny, ale też przez zadłużenie i nie wykluczamy tutaj żadnych rozwiązań” – dodał.
Grupa OTL to operator portowy świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy i Słowacja. W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych. (PAP Biznes)
doa/ osz/