"Najdroższa" sieć marketów w Europie. Co dalej z akcjami Dino?

Dino ponownie pozytywnie zaskoczyło wynikami finansowymi, jednak na rynku nie widać entuzjazmu. Problemem może być wyśrubowana już mocno cena, gdy bowiem spojrzymy na wskaźniki giełdowe, Dino można nazwać najdroższym dyskontem w Europie.

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w drugim kwartale 2018 roku 70,5 mln zł wobec 46,7 mln zł rok wcześniej i wobec 65,7 mln zł konsensusu. Rosną także obroty, przychody spółki były bowiem w tym okresie aż o 28,5 proc. wyższe. Tak świetne wyniki nie wystarczyły jednak, by Dino w środę błyszczało na giełdzie. Przed południem spółka znajdowała się nawet pod kreską, by później być notowaną ledwie na lekkim plusie. To oraz wysokie obroty (spółka znajdowała się na podium najmocniej handlowanych dziś spółek z GPW) sugerują, że inwestorzy dobre wyniki za II kwartał potraktowali raczej jako okazję do realizacji zysków, niż do pełnego optymizmu podkupowania akcji spółki.

Problem z notowaniami Dino widoczny jest zresztą nie od dziś. Spółka zadebiutowała na GPW w kwietniu 2017 roku i od razu zyskała status giełdowej gwiazdy. W pierwszym roku notowań jej wartość skoczyła w górę o przeszło 160 proc. To nie był koniec rajdu, w maju, a więc kolejny miesiąc później, akcje Dino po raz pierwszy notowane były powyżej 100 zł, a stopa zwrotu osób, które kupiły akcje na debiucie, przekroczyła w pewnym momencie nawet 200 proc. Główny akcjonariusz Dino (Tomasz Biernacki - 51 proc. udziałów), wcześniej raczej nieznany szerzej biznesmen, nagle dzięki giełdowemu sukcesowi swojej spółki znalazł się w gronie pięciu najbogatszych Polaków.

(Bankier.pl)

Po tej euforii nastąpiło jednak spowolnienie. Maksimum notowań zostało wyznaczone na początku czerwca na poziomie 112,9 zł, a przez kolejne niemal już dwa miesiące nie udało się pokonać tej granicy. Co więcej na Dino zaczął zarysowywać się lekki trend spadkowy, od maksimów spółkę dzieli bowiem obecnie już 12 proc. 

Należy porównywać kwartał danego roku z kwartałem roku poprzedniego
Należy porównywać kwartał danego roku z kwartałem roku poprzedniego (Bankier.pl)

Z jednej strony dynamiki przychodów i zysków w drugim kwartale, choć i tak bardzo solidne, były nieco słabsze niż we wcześniejszych kwartałach. Z drugiej to wciąż odpowiednio aż 28,5 oraz 51,0 proc. W II kwartale także udało się wyśrubować wyniki lepsze od oczekiwań. Dodatkowo warto pamiętać, że porównywanie ostatnich dwóch kwartałów z zeszłym rokiem zaburza nieco fakt przesunięcia świąt wielkanocnych z II kwartału (w 2017 r.) do I kwartału w 2018 roku, co teoretycznie pozwala łagodniej spoglądać na II kwartał 2018 roku.

(Bankier.pl)

Spadającą wiarę w Dino widać jednak i po wskaźnikach. Przez ostatnie miesiące relacja ceny akcji do zysku na akcję (C/Z) utrzymywała się na poziomie przekraczającym 40. Wskaźnik ów pokazuje, ile lat spółka musiałaby generować zyski na obecnym poziomie, by w pełni pokryć giełdową wartość. Po ostatnich wynikach wskaźnik ten spadł do poziomu 36,7, a więc najniższego od listopada 2017 roku. To może sugerować, że inwestorzy spodziewają się wolniejszego tempa wzrostu Dino w przyszłości.

"Najdroższa" sieć marketów w Europie

Mimo wszystko Dino i tak jest jednak najdroższą siecią marketów w Europie. Pośród europejskich spółek z kapitalizacją powyżej 50 mln dolarów i sprzedających żywność oraz produkty codziennego użytku nie ma obecnie żadnej, która wskaźnik C/Z miałaby wyższy od Dino. Druga na liście najdroższych grupa Casino (właściciel m.in. francuskich Sparów czy sieci Geant) wyceniana jest przy C/Z na poziomie 36,5. Poziom 30 przekroczyło także fińskie Kesko (32,4). Reszcie do Dino jeszcze dalej. Znane z Polski Jeronimo Martins (Biedronka) notowane jest przy C/Z na poziomie 20,9, Tesco zaś przy 20,1. Dla Carrefoura wskaźnika tego nie sposób policzyć z powodu straty netto, podobnie ma się sytuacja z notowanym na GPW Eurocashem.

Europejskie spółki z sektora marketów o najwyższym poziomie wskaźnika C/Z
Spółka Kraj Kapitalizacja (mln dolarów) C/WK C/Z
DINO POLSKA SA Polska 2 570,68 9,14 36,71
CASINO GUICHARD-PERRACHON SA Francja 3 896,27 0,50 36,54
KESKO OYJ A Finlandia 1 763,14 2,41 32,40
BOOKER GROUP PLC UK 5 531,98 7,91 27,28
BUNZL PLC UK 9 932,12 5,08 24,84
BAKKAFROST Norwegia 2 767,83 4,30 24,76
SAINSBURY (J) PLC UK 9 471,70 0,91 24,55
MARR SPA Włochy 1 824,17 4,75 24,06
IVS GROUP SA Włochy 505,70 1,43 23,00
HAGAR Islandia 504,52 2,84 22,82
AXFOOD Szwecja 4 109,89 10,45 22,29
JERONIMO MARTINS SGPS SA Portugalia 9 555,75 4,16 20,96
SLIGRO FOOD GROUP NV Holandia 1 840,71 2,44 20,35
B&S GROUP SA Holandia 1 568,50 6,49 20,22
TESCO PLC UK 31 792,80 2,20 20,10
MORRISON (WM) SUPERMARKETS PLC UK 8 080,36 1,25 19,98
CORBION NV Holandia 1 808,35 3,08 18,96
ETABLISSEMENTEN FRANZ COLRUYT NV Belgia 8 261,91 3,29 18,94
WASGAU PRODUKTIONS & HANDEL AG Niemcy 127,02 1,28 18,45
GREGGS PLC UK 1 348,77 3,36 16,80
Źródło: Notoria Equity RT

Oczywiście C/Z liczone według zysku za minione 12 miesięcy nie oddaje wiary inwestorów we wzrost zysków spółki. Aby osiągnąć wskaźnik porównywalny do Tesco czy właściciela Biedronki (C/Z na poziomie 20 to i tak sporo, przykładowo średnia dla polskiego rynku to 11,3), Dino musiałoby przy obecnej wycenie wygenerować blisko 0,5 mld zł rocznego zysku netto, a więc blisko dwukrotnie więcej niż obecnie. Przy obecnym tempie rozwoju firmy byłoby to do zrobienia nawet w niecałe trzy lata. Należy jednak pamiętać, że świetne wyniki Dino to m.in. pokłosie doskonałej koniunktury. Bez niej, nawet gdy uda się do 2020 roku otworzyć planowane 1200 sklepów, o utrzymanie rentowności może być trudno. Tymczasem dane sugerują (i co ciekawe potwierdza to nawet rząd), że jesteśmy w szczycie obecnego cyklu koniunkturalnego

Oczywiście czarny scenariusz nie musi się ziścić. Póki co Dino pozytywnie zaskakuje inwestorów i z każdym kwartałem robi kolejny krok w kierunku realizacji wyznaczonych w strategii celów. Jeżeli będzie to robiło dalej, obecne spowolnienie będzie jedynie korektą w trendzie wzrostowym. Problem, że spółka powoli staje się niewolnikiem swojego sukcesu. Przyzwyczaiła inwestorów do tak świetnego tempa wzrostu, że nawet lekkie rozminięcie się z prognozami w przyszłości może zostać odebrane negatywnie.

Adam Torchała

Źródło:
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 10 grzegorzkubik

Zatem LPP to najdroższa firma odzieżowa w Polsce. Widać po kursie. No ale da się? Da się. Pewnie ,że się da. Czekamy na dobrą reakcję po bardzo dobrych wynikach Dino.

! Odpowiedz
17 24 rekin1986

Tylko czekać aż walnie z wielkim hukiem na pysk

Nie wiem kto przy zdrowych zmysłach kupuje papier spółki w cenie 40 letniego zysku operacyjnego to nawet kredytu hipotecznego nie bierze się większego niż na 10 letnią wypłatę a co dopiero na 40 letni zysk spółki

Na 10 to już zaczynają się schody bo nie zaciąga się kredytów wyższych niż na 3 letni EBIT zakładając 33 procent zysku netto na dywidendę by ta pokrywała CPI oraz podatek Belki musiałaby wynosić przynajmniej 3,4 procent to by osiągnąć stopę dywidendy 3,4 procenta plus CIT plus wynagrodzenia pracowników plus amortyzację plus zobowiązania marża operacyjna musiała by wynosić minimum 15 procent który sieć ma dzisiaj marżę 15 procent

To jest wszystko postawione na głowie

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 3 pakamera

nie bierzecie pod uwagę sentymentu do Spółki,który póki co,jest decydujący i przyćmiewa jej rzeczywistą wartość

! Odpowiedz
1 2 grzegorzkubik odpowiada pakamera

Zobaczcie na wartość Cherry na NC. Da się?

! Odpowiedz
1 6 perel12

I ty specjalisto postawiłeś to na głowie czy rynek?
Walcz z rynkiem mądry człowieku i zgłoś do prokuratury, biedaku, że rynek się pomylił i stoi na głowie.
Podajcie w tej tabelce jakie LFL innych spółek, bo ten artykuł jest zamówiony!

! Odpowiedz
DINOPL -1,20% 98,60
2018-12-14 17:00:00
WIG -0,29% 58 780,55
2018-12-14 17:05:00
WIG20 -0,31% 2 303,41
2018-12-14 17:15:00
WIG30 -0,27% 2 620,67
2018-12-14 17:15:00
MWIG40 -0,25% 4 066,57
2018-12-14 17:15:00
DAX -0,54% 10 865,77
2018-12-14 17:35:00
NASDAQ -2,26% 6 910,67
2018-12-14 22:02:00
SP500 -1,91% 2 599,95
2018-12-14 21:59:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.

Przemek Barankiewicz - Redaktor naczelny portalu Bankier.pl

Jesteśmy najważniejszym źródłem informacji dla inwestorów, a nie musisz płacić za nasze treści. To możliwe tylko dzięki wyświetlanym przez nas reklamom. Pozwól nam się dalej rozwijać i wyłącz adblocka na stronach Bankier.pl

Przemek Barankiewicz
Redaktor naczelny portalu Bankier.pl