REKLAMA

NIK: interesy państwa w procesie prywatyzacji spółek PKP nie zostały w pełni zabezpieczone

2015-11-24 09:50
publikacja
2015-11-24 09:50
NIK: interesy państwa w procesie prywatyzacji spółek PKP nie zostały w pełni zabezpieczone
NIK: interesy państwa w procesie prywatyzacji spółek PKP nie zostały w pełni zabezpieczone
/ PKP

Interesy państwa w procesie prywatyzacji spółek PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka nie zostały w pełni zabezpieczone, a restrukturyzacja w spółkach Grupy PKP była niewystarczająca - oceniła we wtorek Najwyższa Izba Kontroli.

fot. / / PKP

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) negatywnie oceniła organizację i funkcjonowanie grupy PKP w latach 2010-2012 i pierwszym półroczu 2013. "Spółka +matka+ PKP SA nieskutecznie zarządzała holdingiem - Grupą PKP - bowiem do października 2012 r. nie wypracowała strategii działalności grupy, ani nie zawierała ze spółkami zależnymi umów, ustalających ich wzajemne obowiązki i uprawnienia" - głosi raport NIK.

Zdaniem Izby w procesie prywatyzacji spółek grupy nie zabezpieczono w pełni interesów Skarbu Państwa. "W związku z przeznaczeniem do prywatyzacji spółek, wchodzących w skład holdingu Grupa PKP, które zarządzają kolejową infrastrukturą: energetyczną (PKP Energetyka SA), telekomunikacyjną (TK Telekom sp. z o.o.) oraz informatyczną (PKP Informatyka sp. z o.o.) - konieczne jest zapewnienie dalszego, decydującego wpływu państwa na zarządzanie przekazaną tym spółkom infrastrukturą, niezbędną do zapewnienia bezpieczeństwa i prowadzenia ruchu kolejowego" - zaznaczyła NIK.

NIK zwróciła ponadto uwagę na brak "koordynacji działań przy wdrażaniu przez spółki grupy PKP przedsięwzięć gospodarczych istotnych dla ich funkcjonowania". PKP Energetyka najpierw rozpoczęła siedem projektów inwestycyjnych dotyczących budowy elektrociepłowni i bioelektrowni, o planowanej wartości 628,3 mln zł. W 2012 r., kiedy wydała na te cele 3,3 mln zł, musiała przerwać prace, bo PKP zobowiązały ją do modernizacji sieci trakcyjnej dla Pendolino.

Według Izby nie zrealizowano niektórych zaplanowanych prywatyzacji. "W badanym okresie sprywatyzowano zaledwie trzy spółki z 15 zaplanowanych na 2012 r. i trzy z pięciu zaplanowanych do końca 2013 r." - podkreślono. W skład grupy nadal wchodzą spółki, których działalność nie jest powiązana z transportem kolejowym, np. Drukarnia Kolejowa Kraków czy przedsiębiorstwo turystyczne Natura TOUR.

Z raportu wynika również, że część spółek Grupy PKP nie została wyposażona w mienie niezbędne do prowadzenia działalności. "Spółki zależne Grupy PKP były zmuszone zawierać z PKP SA umowy, w wyniku których z mienia niezbędnego do prowadzenia działalności korzystały odpłatnie, pomimo że spółka dominująca ma ustawowy obowiązek wniesienia do nich takich składników. W efekcie spółki zależne ponosiły dodatkowe, nieuzasadnione koszty" - zaznaczyła NIK. To - jak podkreślono - niekorzystnie wpływało na wyniki finansowe spółek i utrudniało ich prywatyzację.

NIK wskazała też na brak koordynacji działań spółek grupy PKP związanych z zakupem pociągów Pendolino, przeznaczonych do przewozów pasażerskich z prędkością 220-250 km/h. "PKP PLK SA i PKP Energetyka SA do połowy 2012 r. nie zmodernizowały linii kolejowych tak, by pociągi te mogły osiągać dużą prędkość na wyznaczonych trasach" - podkreślono.

Jak zaznaczono, zarządca infrastruktury - PKP PLK - "nie przewiduje dostosowania większości linii kolejowych do takich parametrów, a stan zaawansowania prac na odcinkach modernizowanych wskazuje, że kursowanie pociągów Pendolino z prędkością przekraczającą 200 km/h możliwe będzie w najbliższych latach jedynie na niektórych odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej".

"Cena pociągów poruszających się z prędkością do 200 km/godz. jest znacznie niższa od ceny Pendolino, a koszty serwisowania Pendolino - dwukrotnie wyższe" - dodano.

Kontrolerzy NIK stwierdzili ponadto, że spółki Grupy PKP nierzetelnie wdrażały strategie restrukturyzacji. "Większość z nich nie doprowadziła do uzyskania zakładanych rezultatów" - napisano w raporcie. Jak dodano, "wskutek braku efektywnych działań restrukturyzacyjnych, Grupa PKP w 2013 r. poniosła stratę w wysokości 307,4 mln zł".

NIK oceniła, że spółki Grupy PKP nie stosowały przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych przy udzielaniu zamówień sektorowych. Chodzi o PKP, PKP Cargo i PKP PLK.

Izba zwróciła również uwagę na częste zmiany stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz zmiany sposobu ich naliczania. To - jej zdaniem - utrudniało przewoźnikom kolejowym prowadzenie przewidywalnej, długofalowej polityki taryfowej wobec klientów.

NIK ustaliła, że do końca 2014 r. przed sądami rejonowymi wszczęto dziesięć postępowań związanych z roszczeniami przewoźników. Ich wartość to ponad 1,3 mld zł.

Niezależnie od negatywnej oceny Grupy PKP, Izba pozytywnie oceniła, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, działalność 12 z 14 skontrolowanych spółek. (PAP)

(Planujemy kontynuację tematu)

dol/ pz/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~gazda1
(wiadomość usunięta przez moderatora)
~windykator
NIK negatywnie oceniła funkcjonowanie grupy PKP: „Interesy państwa w procesie prywatyzacji spółek PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka nie zostały w pełni zabezpieczone”
-zbyszek1
A czy Pendolino to nie były zamówione jeszcze wówczas kiedy były plany budowy w Polsce kolei dużych prędkości? Ale mniejsza o to. Pendolino to bardzo nowoczesny tabor dzięki któremu wielu podróżnych zainteresowało się w ogóle podróżowaniem pociągami. Mimo, że na razie nie jeżdzą tak szybko jakby mogły to Pendolino zostały świetnie A czy Pendolino to nie były zamówione jeszcze wówczas kiedy były plany budowy w Polsce kolei dużych prędkości? Ale mniejsza o to. Pendolino to bardzo nowoczesny tabor dzięki któremu wielu podróżnych zainteresowało się w ogóle podróżowaniem pociągami. Mimo, że na razie nie jeżdzą tak szybko jakby mogły to Pendolino zostały świetnie wykorzystane marketingowo a co za tym idzie przysporzyło kolei korzyści finansowych i dało perspektywy rozwoju na przyszłość. Zresztą tymi pociągami podrużuje się znacznie szybciej niż innym taborem. Ja nie wiem dlaczego raport NIK ma być nadrzędny nad racjami zarządu spółki która podejmowała decyzję o zakupie taboru? Dlaczego NIK ma być wyrocznią w tej sprawie?
~lombard
POczytaj sobie,że kupili pociągi m.in. bez wychylnego pudła=wolno na zakrętch!Ale wam wystarczy ledowa lampka do zachwytu-jak wyfiokowana baba,nieważne,że jędza!
-zbyszek1 odpowiada ~lombard
Nie interesuję mnie opinia bezczelnego kłamcy, manipulanta bez honoru.
~cv
Kupili szybkie pociągi którymi nie ma gdzie jeździć.
W latach 90 pociągi na CMK jeździły 160 km/h i dzisiaj Pendolino jedzie 160
~Dżejms
Zgadzam się z Tobą. W odpowiedzialym państwie najpierw dostosowano by linie a w tym czasie powinno się opracowywać nowe pociągi i nie kupować za granicą! No ludzie - chcecie być wiecznie biedni?

Powiązane: Energetyka

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki